AWS breidt partner programma en services aanbod uit

Tony van den Berge, AWS

10-01-2021 | door: Witold Kepinski

AWS breidt partner programma en services aanbod uit

Amazon Web Services (AWS) breidt zijn partner programma en aanbod uit om zaken voor partners te vereenvoudigen. Dit werd aangekondigd tijdens de digitale editie van re:Invent. Ten eerste voegt AWS meer professionele services van derden toe aan AWS Marketplace. Verder kondigt AWS nieuwe AWS-partnernetwerkprogramma's aan om klanttransformatie in de cloud te versnellen. Dutch IT Channel sprak over de kansen voor partners met Tony van den Berge, Managing Director EMEA Partner Organization bij Amazon Web Services (AWS).

Van den Berge werkt nu zeven jaar voor AWS en leidt de EMEA partner organisatie. Hij ziet veel kansen voor partners nu het partner programma verder is uitgebreid. COVID-19 heeft geleid tot een snellere digitalisatie en dat biedt partners kansen. AWS biedt partners meer kennis van een breed services. AWS breidt het AWS-competentieprogramma uit met vier nieuwe competentiegebieden: reizen en horeca, energie, mainframe-migratie en openbare veiligheid en rampenbestrijding. Veel kansen liggen in migratie trajecten. Zo is de nieuwe mainframe competentie voor partners interessant om mainframe omgevingen van klanten eenvoudiger naar de AWS public cloud te migreren. Maar ook AWS Salesforce specialisatie is interessant voor partner die Salesforce klanten beter willen servicen.

ISV’s

Van den Berge zegt dat AWS ook ISV goed helpt. Zo biedt ISV Partner Path een programma dat speciaal is ontworpen voor ISV's om hen te helpen succesvolle bedrijven in de cloud op te bouwen en te laten groeien. Verder is er AWS SaaS Boost, een open source, gebruiksklare referentieomgeving die ISV's helpt hun applicaties snel te migreren naar een SaaS-leveringsmodel op AWS.

Marketplace

Verder kunnen klanten volgens Van den Berge nu rechtstreeks in AWS Marketplace professionele services van AWS Partners vinden en kopen. Volgens hem zijn AWS partners enthousiast waaronder grote Europese system integrators zoals Computacenter en Crayon.

Amazon Web Services (AWS) heeft verder aangekondigd dat AWS-klanten nu professionele services kunnen vinden en kopen bij tech leveranciers zoals Cohesity in AWS Marketplace. AWS Marketplace is een digitale catalogus met duizenden softwarelijsten van Independent Software Vendors (ISV's) die het gemakkelijk maken om softwareoplossingen te vinden, testen, kopen en implementeren die op AWS draaien. Met de aankondiging kunnen leveranciers zoals Consulting Partners, ISV's en Managed Service Providers (MSP's) hun diensten aanbieden, inclusief assessments, implementaties, managed services, premium support en training, om klanten te helpen bij het implementeren, ondersteunen en beheren van software in de cloud.

Door professionele services en cloud technologie op één plek samen te brengen, wil AWS een grote speler zijn in het bieden van klanten een manier om eenvoudig prijzen, betalingsschema's en contractvoorwaarden aan te passen op één geconsolideerde factuur via AWS Marketplace, waardoor middelen worden vrijgemaakt om zich meer te concentreren op het leveren van innovatieve producten en diensten voor klanten.

Tech Data

Met IT-distributeur Tech Data werkt AWS nauwer samen om AWS partners te ondersteunen, aldus Van den Berge. Gezamenlijk investeren ze in resources en expertise om bedrijven in staat te stellen hun eigen digitale transformatie te versnellen, met de keuze uit een verbeterde reeks AWS-clouddiensten voor eindklanten in het MKB in Europa. Deze overeenkomst loopt meerdere jaren en Tech Data maakt hiervoor in elk land in Europa speciale sales en technische teams voor AWS beschikbaar. Deze plaatselijke teams werken samen met een centraal team, bestaande uit oplossingsarchitecten en servicespecialisten, alsmede resources voor marketing en projectmanagement.

Tech Data breidt zijn bestaande AWS-aanbod uit met een allesomvattende reeks professionele en beheerde diensten en oplossingen van verschillende leveranciers waarin AWS centraal staat. Tech Data’s StreamOne platform voor cloud abonnementen, verlengingen en facturering speelt hierbij een hoofdrol: bedrijven in de regio kunnen zo hun oplossingen snel en efficiënt op de markt brengen. Daarnaast implementeert Tech Data specifieke AWS-trajecten, waaronder beoordeling van de gereedheid van bedrijven, training en oplossingsontwikkeling. Deze voorzien partners van de tools, kennis en hulpmiddelen om hun AWS-cloudbedrijven snel te ontwikkelen.

AWS Partner Network

Amazon Web Services introduceert volgens Van den Berge verder een reeks nieuwe AWS Partner Network (APN) -programma's, nieuwe AWS-competenties en uitgebreid AWS Marketplace-aanbod. Dit nieuws komt omdat de APN meer dan 10.000 nieuwe AWS-partners toevoegt en meer dan 90 procent van de Fortune 100 bedrijven en de meerderheid van de Fortune 500 bedrijven gebruik maken van AWS Partner-oplossingen en -diensten.

AWS IQ

Volgens Van den Berge willen IT-beslissers van zowel grote als middelgrote bedrijven sneller digitaliseren en de nodige Customer Experience bieden onder andere met Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML). Om klanten beter te helpen is er AWS IQ. Dit is een nieuwe service die klanten helpt om snel AWS-gecertificeerde externe experts te vinden, te betrekken en zaken te doen voor on-demand projectwerk. AWS IQ biedt de tools en werkruimte voor veiligere samenwerking, gestroomlijnde projecttracering en geïntegreerde facturering. Om aan de slag te gaan, loggen klanten in op AWS IQ en beschrijven ze hun projectbehoeften in enkele zinnen. Vervolgens kunnen ze chatten met experts om details van het project te verduidelijken, voorstellen te vergelijken, expertprofielen te bekijken en de expert te selecteren die het beste bij hen past aldus Van den Berge.

Machine Learning

Verder ziet Van den Berge veel kansen voor partners met Amazon SageMaker, een cloudplatform voor machine learning. Hiermee kunnen ontwikkelaars machine learning-modellen in de cloud maken, trainen en implementeren. Met SageMaker kunnen ontwikkelaars ook ML-modellen implementeren op embedded systemen en edge-devices. Amazon Web Services (AWS) heeft recent negen nieuwe mogelijkheden aangekondigd voor zijn machine learning-service. Hierdoor wordt het nog gemakkelijker wordt voor ontwikkelaars om alle stappen van de end-to-end machine learning-workflow te automatiseren en te schalen. De aankondigingen brengen krachtige nieuwe mogelijkheden samen, zoals snellere gegevensvoorbereiding, een speciaal gebouwde database voor voorbereide gegevens, workflow automatisering, grotere transparantie in trainingsgegevens om vertekening te verminderen en voorspellingen uit te leggen, en gedistribueerde trainingsmogelijkheden. De nieuwe Amazon SageMaker-oplossingen geven ontwikkelaars krachtige nieuwe mogelijkheden voor elastic notebooks, beheer van experimenten, automatische modelcreatie, debugging en profilering en model drift-detectie, en omvat alle oplossingen in de eerste volledig geïntegreerde ontwikkelingsomgeving (IDE) voor Machine Learning, Amazon SageMaker Studio.

5G

Verder stelt het nieuwe AWS Wavelength ontwikkelaars in staat om applicaties te bouwen die minimale latency leveren aan mobiele apparaten en gebruikers door AWS-computing en -opslag aan de rand van het 5G-netwerk te implementeren. AWS werkt samen met Verizon, Vodafone, KDDI en SK Telecom om 5G-applicaties met ééncijferige milliseconde latency mogelijk te maken voor draadloze klanten in de Verenigde Staten, Europa, Japan en Korea.

Connect

En tot slot zijn er nog wat nieuwe diensten in het Connect-gamma, dat focust op klantendiensten van bedrijven, met een machine learning insteek. Er zijn onder meer klantenprofielen, stemherkenning en een Amazon Connect Wisdom, dat callcentermedewerkers de juiste informatie op het juiste moment moet geven. Van den Berge: “AWS Connect biedt partners kansen. Ze kunnen daarmee klantcontact diensten zoals rond Salesforce aanbieden.”

Door: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud