Witold Kepinski - 14 januari 2021

Edwin Prinsen belicht Cisco tech trends voor komende jaren

Edwin Prinsen belicht Cisco tech trends voor komende jaren image

Wat zijn de belangrijkste business technologie trends voor IT-beslissers en channel partners? Cisco Nederland directeur Edwin Prinsen (foto) sprak hierover met Dutch IT Channel en Executive People over de ‘Cisco Predictions‘ voor komende jaren, onder andere rond security, wireless en customer experience (CX).

Applicaties

Prinsen voorziet dat organisaties nog meer gaan inzetten op prestaties en beveiliging van applicaties. "Applicaties staan centraal in moderne organisaties en zijn essentieel voor het creëren van toekomstige groei, concurrentievermogen en veerkracht van organisaties.“ Cisco Application First Security stelt volgens Prinsen organisaties in staat om die applicaties overal te draaien met een hoge performance en nodige beveiliging. "Bijvoorbeeld met AppDynamics voor het monitoren van applicatie prestaties en inzicht in transactiegedrag en statistieken voor applicaties die draaien in public en private cloud omgevingen."

Internet en Collaboration

Verder voorziet Prinsen dat het een taak is van bedrijven en overheden meer mensen te koppelen aan het internet. “Cisco wilt deze digitale kloof overbruggen door een inclusieve toekomst (Inclusive Future) te realiseren. Collaboration en wireless (5G, Wifi 6) technologie spelen onder andere een cruciale rol in het tot stand brengen van een gelijk speelveld, zodat iedereen deel kan nemen aan de wereldeconomie, ongeacht de locatie, taal en persoonlijkheid. Het is van een maatschappelijk belang dat iedere inwoner op de wereld toegang krijgt tot het internet, waaronder in India.” Cisco doet er volgens Prinsen verder ook alles aan om een Webex videomeeting ervaring te bieden die beter is dan persoonlijk face-to-face interacties. “Dat is mogelijk door de slimme software toepassingen die meer inzicht geven. Webex maakt een verschuiving mogelijk naar het hybride werken waardoor de wereldeconomie voor iedereen wordt opengesteld. Iedereen kan een plaats aan de vergadertafel krijgen - ongeacht waar die vergadertafel zich bevindt.”

Customer Experience

Klantervaring ofwel Customer Experience (CX) wordt naast het leveren van een service level agreement (sla) heel belangrijk. Dat kan worden gehaald met slimme software toepassingen die Cisco biedt. Zo kunnen Cisco Meraki partners gebruik maken van de Application Programming Interface (API) binnen het Meraki-platform (Meraki.io) en aanvullende en waardeverhogende software oplossingen bouwen en integreren voor klanten, aldus Prinsen: “Bij Customer Experience gaat het er om altijd de beste klantervaring te bieden. Vergelijk het maar met als je als klant een product bestelt op bol.com of Coolblue. Het hele koopproces en een goede afronding daarvan is belangrijk om de beste klantervaring te bieden. Daarvoor is het nodig dat enorme hoeveelheden real-time informatie uit het netwerk kan worden gehaald en snel omgezet moet worden in bruikbare inzichten.”

Security

Security is volgens Prinsen belangrijker in alle opzichten. “Een geïntegreerde security architectuur biedt soelaas tegen zaken zoals phishing, ransomware en cryptolocker. Zo kunnen organisaties in korte tijd en zonder grote investeringen overal een veilig werkklimaat realiseren, op kantoor, thuis of onderweg. De kracht van het complete Cisco security aanbod is het breed scala van toepassingen zoals SD-WAN, identity en uitrollen van policies en automation. Zo biedt Cisco één oplossing voor SD-WAN en security met beheer vanuit de cloud.”

As A Service

Volgens Prinsen is Cisco goed op weg naar een software, services en abonnementen model. 74 procent van de Nederlandse CIO's en IT-beslissers is van mening dat dit belangrijk is voor hun bedrijf (Cisco 2021 CIO en ITDM Trends Pulse rapport). Hierbij ziet hij volop kansen voor partners die aanhaken met een ‘everything as a service’ ofwel XaaS propositie. “Partners hebben genoeg kansen dankzij het brede Cisco portfolio om zich goed te kunnen onderscheiden. Dat kan gaan om on-premises en diverse cloud toepassingen zoals public, hybrid, private of multi-cloud.” Volgens Prinsen beweegt de markt naar een as a service model. "Dat geldt niet alleen voor infrastructuur zoals netwerken, servers en compute (waarbij klanten betalen op basis van capaciteit/gebruik) maar ook op applicatie niveau waar Cisco zorgt voor een goede performance. Voor klanten is het daarbij fijn om te weten dat ze exact betalen naar gebruik”, aldus Prinsen.

Veilig, gezond en productief werken

De toekomst van het werk moet door de impact van COVID-19 veilig, gezond en productief blijven. Omdat bedrijven na de coronacrisis van plan zijn om hun personeel weer bij elkaar te brengen op kantoor, worden er tal van berekeningen gemaakt om een omgeving te creëren die de werknemers veilig, gezond en productief houdt. Onder de veranderingen die worden overwogen zijn bredere gangen met eenrichtingsverkeer, betere luchtfiltratie, aanraakvrije bediening van liften en antimicrobiële materialen in de nieuwbouw. Cisco DNA Spaces toepassingen, waaronder WiFi 6 met locatie gebaseerde toepassingen zoals slimme camera’s, zorgen dat bedrijven ziekenhuizen en scholen veilig naar fysieke locaties kunnen. Zo kunnen mensen op een veilige afstand van elkaar samenwerken en verplaatsen zoals in ziekenhuizen, vliegvelden en het onderwijs, aldus Prinsen. “Ook kan je met Cisco DNA Spaces besparen op zaken zoals verlichting en verwarming op plekken waar zich geen mensen bevinden. Dit biedt mooie cross architectuur en selling mogelijkheden door combinatie van DNA Spaces met SD-WAN en Webex video toepassingen.”

Door: Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!