Redactie - 19 januari 2021

Hyperscalers Amazon, Google, Microsoft en Facebook investeren flink

Hyperscalers Amazon, Google, Microsoft en Facebook investeren flink image

Nieuwe gegevens van Synergy Research Group laten zien dat de capex van hyperscale operators in het derde kwartaal meer dan 37 miljard dollar bedroeg, wat gemakkelijk een nieuw record vestigde voor kwartaaluitgaven. De totale uitgaven voor de eerste drie kwartalen bedroegen 99 miljard dollar, een stijging van 16% ten opzichte van 2019. Hun capex die specifiek op datacenters was gericht, nam ook aanzienlijk toe, met 18% vanaf 2019.

De vier grootste hyperscale-uitgevers in de eerste drie kwartalen van 2020 waren Amazon, Google, Microsoft en Facebook, wier capex-budgetten de andere hyperscale-operators ver overtreffen. Na deze groep zijn Apple, Alibaba en Tencent de grootste uitgevers. De capex-groei bij Amazon, Microsoft, Tencent en Alibaba was bijzonder sterk, terwijl de capex van Apple sterk daalde en ook de uitgaven van Google daalden. Buiten de top zeven zijn andere toonaangevende aanbieders van hyperscale onder meer IBM, JD.com,

Een groot deel van de hyperscale capex gaat naar het bouwen, uitbreiden en uitrusten van enorme datacenters, die aan het einde van het derde kwartaal in aantal groeiden tot 573. De hyperscale-gegevens zijn gebaseerd op analyse van de capex- en datacentervoetafdruk van 20 van 's werelds grootste cloud- en internetservicebedrijven, waaronder de grootste operators in IaaS, PaaS, SaaS, zoeken, sociale netwerken en e-commerce. In totaal genereerden deze twintig bedrijven een omzet van meer dan $ 1,1 biljoen in de eerste drie kwartalen van het jaar, een stijging van 15% ten opzichte van 2019.

“Zoals verwacht hebben de hyperscale operators weinig moeite om de pandemische storm te doorstaan. Hun inkomsten en capex zijn dit jaar beide met sterke dubbele cijfers gegroeid en dit heeft geleid tot een sterke groei van de uitgaven aan datacenters, een stijging van 18% ten opzichte van 2019, ”aldus John Dinsdale, een hoofdanalist bij Synergy Research Group. “Ze genereren meer dan 80% van hun inkomsten uit cloud, digitale diensten en online activiteiten, die allemaal een boost hebben gekregen in verband met COVID-19. Terwijl deze bedrijven steeds sterker worden, hebben ze een steeds grotere footprint van datacenters nodig om hun snelgroeiende digitale activiteiten te ondersteunen. Dit is goed nieuws voor bedrijven in het datacenter-ecosysteem die kunnen meevoeren in de slipstream van de hyperscale-operators."

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!