Wouter Hoeffnagel - 22 januari 2021

Autohopper bouwt nieuwe app voor franchisenemers met Mendix

Autohopper bouwt nieuwe app voor franchisenemers met Mendix image

Het low-code platform van Mendix is door Autohopper, de grootste autoverhuurder van Nederland, ingezet voor de ontwikkeling van een applicatie waarmee de meer dan honderd lokale franchisevestigingen zelfstandig auto’s kunnen verhuren. De app zorgt voor een inzichtelijker verhuurproces en een kostenbesparing van 25 procent op het hoofdkantoor van Autohopper.

In tegenstelling tot de bekende autoverhuurders kunnen klanten van Autohopper niet alleen in de grote steden of bij vliegvelden terecht, maar juist bij lokale automotive bedrijven en garages in middelgrote plaatsen. Bovendien is er bij Autohopper geen sprake van daghandel, maar werken ze met vaste ronde prijzen. Het klantenbestand bestaat uit circa 60 procent particuliere en 40 procent zakelijke klanten.

Gebruiksvriendelijke app noodzaak voor franchisenemers

De voor verhuur bestemde voertuigen zijn in het bezit van Autohopper. Via verschillende franchisenemers, vaak bestaande garagehouders of automotive bedrijven, kunnen klanten een auto of bestelbus huren. Om dit proces van Autohopper en franchisenemer naar klant te faciliteren, maakte Autohopper voorheen gebruik van een bestaande applicatie van een leverancier uit Duitsland. Op zoek naar een platform dat veilig omgaat met de klantdata en eenvoudig geïntegreerd kan worden met zowel het verhuurplatform als de boekhoudsoftware, kwam Autohopper bij het low-code platform van Mendix uit. Low-code is een visuele benadering van applicatieontwikkeling waarmee developers met verschillende ervaringsniveaus applicaties voor web en mobiel kunnen maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgedreven logica via een grafische gebruikersinterface.

De applicatie stroomlijnt de operationele processen bij de franchisenemer, de IT-systemen aan de achterkant bij Autohopper en het platform dat de huurder aan de voorkant gebruikt. Veel franchisenemers maken gebruik van het zogenoemde ‘shop-in-shop’-concept, dit wil zeggen dat ze binnen hun eigen bedrijf ook vervoersmiddelen via Autohopper verhuren. Een overzichtelijke applicatie met weinig rondslomp is een voorwaarde. In de applicatie kunnen franchisenemers onder andere de planning inzien, de facturatie regelen en schademanagement bijhouden. “We kunnen nu optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en naar welke modellen er vooral vraag is. Voor onze onderaannemers is dit heel belangrijke informatie, want hoe optimaler de planning, hoe beter het rendement”, legt Steven Donselaar, oprichter van Autohopper uit.

Ook voor de back-office op het hoofdkantoor bij Autohopper levert de applicatie veel voordelen op. Alle dossiers zijn gedigitaliseerd en in principe rolt er geen papier meer uit de printer. De digitalisering met behulp van Mendix heeft een kostenbesparing van 25 procent opgeleverd en bij de administratieve afdeling is er 1 FTE minder nodig om het werk succesvol te kunnen volbrengen.

Ontwikkeling in zes maanden

De applicatie is in circa zes maanden ontwikkeld in samenwerking met Mendix-partner Appronto. Het idee is eerst als een ‘story’ volledig uitgeschreven en daarna in no-time gerealiseerd, mede dankzij de snelheid van ontwikkelen en de flexibiliteit die het Mendix-platform biedt. “Autohopper is een jong en dynamisch bedrijf met een interessante propositie, die we door middel van een flexibel platform hebben geholpen hun franchisenemers beter te informeren. Bovendien hebben we door het integreren van verschillende systemen, zoals het reserveringssysteem en de boekhoudsoftware, en het digitaliseren van processen mee kunnen bouwen aan een nog efficiëntere organisatie”, zegt Bas van der Horst bij Appronto.

Connectie met de auto

Bij Autohopper zijn ze blij met de geboekte resultaten, maar er zijn nog genoeg nieuwe plannen. “Na de eerste metingen gaven onze franchisenemers ons een tevredenheidsscore van 8,5, dat is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn. Uiteindelijk willen we een connectie maken met de auto, zodat we van daaruit data-analyses kunnen maken en onze vloot optimaliseren”, zegt Donselaar.

“Bij Autohopper ligt de kracht van applicatie nu in het efficiënter maken van de organisatie, maar in de toekomst is er door allerlei andere databronnen te verbinden nog veel meer mogelijk. Wij zijn blij dat we deze innovatieve partij kunnen ondersteunen met ons platform om een voorloper te zijn en te blijven in de verhuurbranche”, stelt Joelle de Prez, customer success manager bij Mendix.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!