Redactie - 27 januari 2021

Dutch Cloud Community een feit

Dutch Cloud Community een feit image

Het leest als een ‘Kroniek van een aangekondigde fusie’; iedereen zag het al aankomen, maar nu is het officieel: DHPA en ISPConnect zijn gefuseerd. De Dutch Cloud Community is een feit. “Wij volgen hiermee de marktontwikkelingen”, zeggen Ruud Alaerds en Simon Besteman.

Alaerds is de voorman van de Dutch Hosting Provider Association, zoals de stichting op 10 januari 2008 te boek werd gesteld. Besteman voert de vereniging ISPConnect aan die op 9 november 2006 het licht zag. Hier zien we nog wel een kleine oneffenheid: een stichting en een vereniging kunnen in Nederland rechtmatig niet samengaan. Geen punt: DHPA wordt omgezet naar een vereniging. De verwachting is dat dit in januari zijn beslag krijgt, waarna de Dutch Cloud Community met terugwerkende kracht per 1 januari de nieuwe vereniging is van meer dan 100 leden in de cloud-, hosting- en internetsector.

DHPA trad op als belangenbehartiger van bedrijven die de IT-handelingen voor andere bedrijven verrichten (outsourcing), ISPConnect behartigde de belangen van webhosters. “Het waren twee verschillende organisaties met een iets ander DNA”, vat Besteman samen.

In de loop der tijd zijn de werkzaamheden van leden van beide belangenbehartigers steeds meer op elkaar gaan lijken. Een buitenstaander heeft een vergrootglas nodig om de verschillen te zien.

“De afgelopen zes, zeven jaar zijn we steeds vaker samen aan de slag gegaan”, licht Alaerds toe. “We hebben samen dingen opgezet, we zaten in dezelfde werkgroepen, bijvoorbeeld voor de opstelling van standaarden en over security. We waren al dicht tegen elkaar aangekropen. Er was al veel onderlinge kennisuitwisseling.”

“De buitenwacht vroeg zich steeds vaker af wat het verschil was tussen onze organisaties, omdat ze ons steeds op dezelfde onderwerpen tegen kwamen en opmerkten dat wij vrijwel dezelfde standpunten innemen”, stelt Besteman.

DHPA trad op als belangenbehartiger van bedrijven die de IT-handelingen voor andere bedrijven verrichten (outsourcing), ISPConnect behartigde de belangen van webhosters. “Het waren twee verschillende organisaties met een iets ander DNA”, vat Besteman samen.

In de loop der tijd zijn de werkzaamheden van leden van beide belangenbehartigers steeds meer op elkaar gaan lijken. Een buitenstaander heeft een vergrootglas nodig om de verschillen te zien.

“De afgelopen zes, zeven jaar zijn we steeds vaker samen aan de slag gegaan”, licht Alaerds toe. “We hebben samen dingen opgezet, we zaten in dezelfde werkgroepen, bijvoorbeeld voor de opstelling van standaarden en over security. We waren al dicht tegen elkaar aangekropen. Er was al veel onderlinge kennisuitwisseling.”

“De buitenwacht vroeg zich steeds vaker af wat het verschil was tussen onze organisaties, omdat ze ons steeds op dezelfde onderwerpen tegen kwamen en opmerkten dat wij vrijwel dezelfde standpunten innemen”, stelt Besteman.

Europees alternatief

De pandemie heeft nog eens de afhankelijkheid onderstreept van de Big Tech, zoals Microsoft (met Azure), Amazon (met AWS) en Google. In Frankrijk en Duitsland is een beweging gaande om die afhankelijkheid te verminderen. Na aanvankelijk scepsis zijn Alaerds en Besteman nu ook bezig om, met anderen en binnen bestaande wet- en regelgeving, te kijken of er een Europees alternatief is in te richten voor de Big Tech. Daarvoor is de Dutch Cloud Community aangesloten bij de Nederlandse tak van GAIA-X. “De scepsis is omgeslagen in enthousiasme. Duitsland stopt miljarden euro’s in het project om dat alternatief gestalte te geven. Ook de Europese Commissie zet hierop in. Wij kunnen niet achterblijven. En dat doen we ook niet; de lokale industrie heeft het hier opgepakt en we verwachten in de tweede helft van 2021 met een eerste Proof of Concept te kunnen komen. Het innovatievermogen in Nederland is erg groot. Samen met TNO kunnen we dit realiseren”, klinkt het.

Rol bepalen

Binnen de Nederlandse marktverhoudingen is het niet meer genoeg om louter internetdiensten aan te bieden of als hoster op te treden, aanvullende diensten zijn nodig. De directe concurrentie aangaan met Azure of AWS is ook geen antwoord, daar kun je niet tegen opboksen.

“Onze leden moeten keuzes gaan maken. De meeste hebben dat trouwens al wel gedaan of zijn een eind op weg. Ze moeten bepalen welke rol ze willen/kunnen spelen. Vaak draait het uit op een specialisatie, bijvoorbeeld security of lokaliteit.”

De Dutch Cloud Community telt ongeveer honderd leden. Volgens Besteman zijn er in ons land wel zo’n 4700 bedrijven die iets met hosting doen. Daaronder ook ondernemingen, zoals Pink Roccade, die hosting in de context ‘erbij’ doen. “Er zijn ongeveer 350 grote hosters en ongeveer 500 in het middensegment. En dan heb je in de long tail nog duizenden kleine bedrijfjes, soms met één of twee personen, die internethosting doen. Maar de belangrijkste aanbieders hebben wij wel als lid binnen onze community”, aldus het duo.

Tot nog toe is de community vooral gericht op bedrijven die puur cloud aanbieden, maar er wordt nu ook gekeken naar andere as-a-service-aanbieders, zoals Software as a Service en bedrijven die actief zijn met Voice over IP of unified communication. “We hebben vele raakvlakken, dus dat zou een logische aanvulling zijn.”

Zo is er wekelijks overleg met organisaties als BTG, DDA, NBIP of Cyberveilig Nederland. “Wij kunnen niet zonder elkaar; daarom overleggen we met elkaar over de in te nemen standpunten bij zaken die spelen.”

Cloud IT Academy

Kennisdeling is uitermate belangrijk binnen de Dutch Cloud Community. Daarom is de Cloud IT Academy ingesteld, onder meer om bij software-ontwikkeling cloudstrategieën mee te nemen. De afgelopen tijd is deze kennisinstelling flink gegroeid.

Voor de Voedselbank heeft de community 3210 euro opgehaald. “Daarmee willen we onze maatschappelijke betrokkenheid laten zien. We zijn bezig om te zien of we ook op andere manieren de Voedselbank kunnen ondersteunen.”

Tot slot nog iets over de organisatie zelf. “Verwacht niet dat wij in een statig pand aan het Haagse Voorhout gaan zitten. Dat zit niet in onze aard; we houden het eenvoudig. Het is bovendien veel interessanter om bijeenkomsten afwisselend bij onze leden te houden, zodra dat weer mogelijk is. Lean & mean zit in onze aard. Het is voor onze leden en door onze leden; dat blijft zo.”

Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!