KPN ziet omzet dalen en winst flink stijgen

KPN ceo Joost Farwerck

27-01-2021 | door: Redactie

KPN ziet omzet dalen en winst flink stijgen

KPN zag zijn omzet in het vierde kwartaal met 2,8 procent dalen naar 1,354 miljard euro. De nettowinst steeg flink naar 174 miljoen euro.

Over het hele boekjaar daalde de omzet met 3,9 procent naar 5,3 miljard euro. De winst daalde met 8,7 procent tot 561 miljoen euro.

KPN ceo Joost Farwerck (foto) zegt over de resultaten: "In 2020 hebben we een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan mensen, huishoudens, bedrijven en overheidsinstanties door heel Nederland verbonden te houden. Tegelijkertijd hebben we in deze dynamische tijden onze financiële ambities kunnen realiseren. De wereldwijde pandemie heeft de manier waarop we leven en werken veranderd, op een manier die niemand vooraf had kunnen bedenken. Deze nieuwe realiteit onderstreept het vitale belang van een veerkrachtige digitale infrastructuur, waarin telco's een cruciale rol spelen. Onze netwerken hebben bewezen de aanzienlijke toename van verkeer goed te kunnen opvangen. We hebben onze manier van werken aangepast om onze klanten van dienst te kunnen zijn en ik ben al onze medewerkers dan ook dankbaar dat zij dit mogelijk hebben gemaakt. In de loop van het jaar zagen we bemoedigende ontwikkelingen in de consumentenmarkt, met een groei van het aantal mobiele abonnees en een stabiliserend klantenbestand voor breedband, voornamelijk gedreven door glasvezel. Het geeft vertrouwen om te zien dat de groei van inkomsten uit glasvezel voor het eerst opweegt tegen de daling van de inkomsten uit koper."

De ceo vervolgt: "Hoewel we in de zakelijke markt nog steeds te maken hebben met de gevolgen van corona, liggen we op schema om onze MKB- en grootzakelijke klanten te migreren naar een toekomstbestendige propositie en zien we groei in onze kernproducten: breedband en mobiel. Dankzij ons open-netwerkbeleid blijven we een solide groei zien in het wholesale segment. We zien wel een negatieve trend in de klanttevredenheid, in zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt, als gevolg van verschillende factoren. Dit heeft onze onverdeelde aandacht en we hebben aanvullende maatregelen genomen om het serviceniveau te waarborgen dat klanten verwachten van de kwaliteitsleider in Nederland."

Farweck meldt verder: "Om ons fantastische netwerk verder te benutten en uit te breiden, versnellen we de uitrol van glasvezel. Dat is ook de kern van onze strategie om weer te gaan groeien. In 2020 hebben we 319.000 huishoudens aangesloten op ons glasvezelnetwerk en daarmee is nu meer dan een derde van de huishoudens in Nederland aangesloten op glasvezel van kpn. We hebben meer dan 2.800 mobiele sites gemoderniseerd en ik ben trots dat ons 5G-netwerk wordt erkend als het snelste en meest innovatieve van Nederland. We werden opnieuw door verschillende toonaangevende benchmarks erkend als een van de wereldwijde leiders voor onze duurzaamheidsinspanningen. In de update van onze strategie ‘Versnellen om te groeien’, die we afgelopen november hebben gedeeld, hebben we de lat hoger gelegd. We hebben aangekondigd dat we de uitbreiding van ons glasvezelnetwerk gaan versnellen, naar een half miljoen extra huishoudens per jaar. Daarmee zullen we in 2023 de helft van het land bereiken met glasvezel. We streven naar groei en versterking van ons klantenbestand met een uitstekende digitale ervaring en gedifferentieerde diensten voor gezinnen en bedrijven. Om onze organisatie te stroomlijnen zullen we ons bedrijf verder vereenvoudigen en digitaliseren. Samen onderstrepen deze strategische prioriteiten onze ambitie om heel Nederland te verbinden met een duurzame toekomst, om zowel de omzet uit onze dienstverlening aan de massamarkt als de EBITDA te laten groeien én om een aantrekkelijk rendement aan onze aandeelhouders te bieden. Deze strategische ambities versterken het momentum van digitalisering in Nederland.’’

Terug naar nieuws overzicht