Witold Kepinski - 30 januari 2021

Canalys: Tablets en Chromebooks zijn in trek

Canalys: Tablets en Chromebooks zijn in trek image

De wereldwijde pc-markt (inclusief tablets) eindigde 2020 op een hoogtepunt en boekte een derde opeenvolgende kwartaal van jaarlijkse groei, aangezien de zendingen 143,7 miljoen stuks bereikten in het vierde kwartaal, een stijging van 35% op jaarbasis. Als gevolg hiervan groeiden de totale verzendingen voor 2020 met 17% tot 458,2 miljoen eenheden, het hoogste volume sinds 2015.

Lenovo leidde de markt in Q4 en voor het volledige jaar, met verzendingen van respectievelijk 28,8 miljoen en 87,0 miljoen eenheden. Dankzij een geweldige prestatie op het gebied van iPads, slaagde Apple op de tweede plaats erin de kloof met Lenovo te dichten en verscheepte 26,4 miljoen Macs en iPads in het vierde kwartaal, een totaal van 81,4 miljoen stuks voor het volledige jaar. HP, Dell en Samsung vormden de rest van de top 5, met elk een tweecijferige groei van het aantal zendingen in het vierde kwartaal van 2020.

Het vakantiekwartaal zorgde voor aanhoudende kracht voor tablets, met zendingen die een recordhoogte van 52,8 miljoen eenheden bereikten, voor een totaal van 160,6 miljoen eenheden in 2020 en een groei van 28% ten opzichte van 2019. En opnieuw hebben Chromebooks record zendvolumes behaald, tot 11,2 miljoen eenheden. in Q4 2020, een opmerkelijke stijging van 287% ten opzichte van Q4 2019, waarmee het totaal voor het volledige jaar 2020 op 30,6 miljoen eenheden komt.

Apple versterkte zijn dominantie op de tabletmarkt, met zendingen in het vierde kwartaal die met 40% groeiden tot 19,2 miljoen, de beste iPad-prestaties sinds het vierde kwartaal van 2014. Samsung behield de tweede plaats op de markt met 9,9 miljoen verzonden tablets, een stijging van 41% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019. Amazon klom naar derde plaats dankzij de sterke vraag in het vakantieseizoen, met verzending van 6,5 miljoen tablets. Lenovo was de snelst groeiende leverancier in het vierde kwartaal, met een stijging van het verkoopvolume met 125% tot 5,6 miljoen stuks. Huawei was de enige leverancier in de top 5 die het aantal zendingen jaar op jaar zag afnemen.

"Het groeimomentum van tablets laat zien hoe belangrijk gemakkelijke toegang tot rekenkracht in de huidige tijd is geworden", aldus Canalys-analist Ishan Dutt. "Hun veelzijdigheid, niet alleen verschillende vormfactoren en prijsklassen, maar ook connectiviteitsopties, maken ze tot een ideaal apparaat voor een groot aantal gebruiksscenario's, van eenvoudige slates voor e-learning en contentconsumptie tot hoogwaardige afneembare apparaten. voor productiviteitsgebruikers die zich aanpassen om een groter deel van de tijd thuis door te brengen. Leveranciers zoals Microsoft, Dell en Lenovo reageerden op de hernieuwde interesse in afneembare tablets met een hele reeks aankondigingen op CES 2021 gericht op het leveren van betere prestaties en connectiviteit voor apparaten voor een tijdperk van grotere flexibiliteit in werkarrangementen.”

Chromebook-leveranciers kenden nieuwe hoogten van succes in het vierde kwartaal, aangezien de totale markt in dezelfde periode een jaar geleden bijna verviervoudigde. HP behield de eerste plaats op de markt met 3,5 miljoen verkochte eenheden, een stijging van 235% op jaarbasis. Lenovo staat op de tweede plaats op de Chromebook-markt en is erin geslaagd de productie aanzienlijk op te voeren tot 2,8 miljoen eenheden, goed voor een groei van 1766%. Acer en Dell behielden ook hun positie in het vierde kwartaal, met elk ongeveer 1,5 miljoen exemplaren. Samsung schakelde Asus uit en pakte de vijfde plaats met iets meer dan een miljoen stuks, 630% meer dan een jaar geleden.

"De vraag naar Chromebooks is enorm", zegt Rushabh Doshi, directeur van Canalys. "Nu veel landen gedwongen worden hun plannen voor digitaal onderwijs te versnellen in de nasleep van extra blokkades, schreeuwen scholen en universiteiten om eenvoudig te implementeren oplossingen en het digitale aanbod van Google voor het onderwijs blijkt behoorlijk populair boven concurrerende platforms, vooral in de VS en West-Europa. . Nu overheden in veel landen racen naar een broodnodige 1: 1-verhouding tussen apparaten en leerlingen, zal de vraag naar Chromebooks naar onderwijs naar verwachting sterk blijven in 2021. Buiten het onderwijs is er ook een toenemende belangstelling van consumenten en traditionele commerciële klanten om Chromebooks te zoeken zorgen voor betaalbare continuïteit van zakelijk of persoonlijk PC-gebruik.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!