Witold Kepinski - 02 februari 2021

Ford en Google sluiten strategisch partnership

Ford en Google sluiten strategisch partnership image

Ford en Google versnellen met een nieuw strategisch partnership de digitale transformatie van Ford. Samen willen de partijen de connected auto opnieuw uitvinden. Vanaf 2023 zullen miljoenen Ford- en Lincoln-voertuigen worden aangedreven door Android.Ford roept daarnaast Google Cloud uit tot voorkeursprovider en maakt zo gebruik van Google's expertise op het gebied van data, kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML).

Vanaf 2023 zullen miljoenen Ford-wagens de apps en diensten van Google geïntegreerd krijgen. Een en ander is een gevolg van een zesjarige deal tussen de twee bedrijven, die in 2023 zal ingaan. Als onderdeel van de afspraken gaat Ford ook Google Cloud gebruiken voor zijn clouddiensten. Het bedrijf heeft tot nu toe altijd de nadruk gelegd op zijn openbronplatform Applink, dat weg bleef van de grote public cloud vendors.

Android in de wagen

Bij die deal hoort een nieuwe groep, Team Upshift, waarbinnen beide bedrijven samenwerken om nieuwe diensten te ontwikkelen op basis van het Android Automotive besturingssysteem. Het team zal onder meer nieuwe 'gebruikerservaringen' bouwen, maar ook onderzoek doen naar nieuwe zakenmodellen op basis van verzamelde data, zoals het automatisch plannen van onderhoud.

Ford is lang niet het eerste autobedrijf dat met Android in zee gaat. Volvo en Audi gaven in 2017 al aan dat ze Android Auto wilden inbouwen in hun wagens. Die Android Auto is een dienstenlaag bovenop Android Automotive, die je toelaat om bijvoorbeeld je smartphone aan te sluiten op de wagen, en Google Maps of Google Assistant te installeren.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!