Grote cloud spelers doen meer zaken met channel partners

04-02-2021 | door: Witold Kepinski

Grote cloud spelers doen meer zaken met channel partners

De uitgaven voor cloud infrastructuur services zijn in het laatste kwartaal van 2020 met 32% gestegen tot 39,9 miljard dollar, als gevolg van verhoogde investeringen van klanten bij de grote cloud service providers en het technologiekanaal. Volgens gegevens van Canalys waren de totale uitgaven meer dan 3 miljard dollar hoger dan in het laatste kwartaal en bijna 10 miljard dollar meer dan in het vierde kwartaal van 2019.

Dit is opnieuw de grootste kwartaaluitbreiding in termen van dollars, aangezien aanhoudende lockdown beperkingen de grote vraag naar cloud deden toenemen ter ondersteuning van werken en leren op afstand, e-commerce, content-streaming, online gaming en samenwerking. Tegelijkertijd stimuleerde een geleidelijk herstel van het economische vertrouwen cloudinvesteringen door organisaties in alle industriesegmenten om digitale transformatie te stimuleren. Cloudproviders breiden hun investeringen in channel partner business uit om hoge vraag te behouden en klanten te ondersteunen, wat van cruciaal belang zal zijn voor de implementatie van projecten in 2021 en daarna.

Voor het volledige jaar 2020 stegen de totale uitgaven voor cloudinfrastructuurdiensten met 33% tot 142 miljard dollar, vergeleken met 107 miljard dollar in 2019. De vraag was hoger dan verwacht, ondanks een aanvankelijke vertraging van grote door consultatieve projecten geleide projecten.

AWS

Amazon Web Services (AWS) was opnieuw de toonaangevende cloudserviceprovider in Q4 2020, goed voor 31% van de totale uitgaven. Na een gemengd derde kwartaal in termen van klantprestaties, kende AWS een heropleving van de klantinvesteringen. Dit zorgde voor een jaarlijkse groei van 28% voor AWS in de cloud in Q4 2020. AWS doet investeringen in zijn wereldwijde partnerecosysteem om zijn momentum vast te houden, inclusief meer ondersteuning voor ISV's, het lanceren van nieuwe verticale partnercompetenties en verdere uitbreiding naar distributie om de acceptatie van het MKB te stimuleren , en nieuwe partnerschappen terwijl het zijn hybride cloudstrategie uitbreidt.

Microsoft Azure

De Azure-groeisnelheid van Microsoft versnelde opnieuw, met een stijging van 50% om zijn marktaandeel in de wereldwijde markt voor cloudservices te vergroten tot 20%. Microsoft heeft zich gericht op het stimuleren van Azure-consumptie in alle klantsegmenten door middel van lijfrenteverkoopprogramma's en investeringen in klantsucces, evenals gerichte incentives voor haar wereldwijde partnerkanaal. Het profiteerde ook van de aanhoudend grote vraag naar Teams, Windows Virtual Desktop en andere Microsoft-services die op Azure draaien naarmate de lockdowns werden aangescherpt.

Google Cloud

Google Cloud was de derde grootste cloudserviceprovider in Q4 2020, met een aandeel van 7%. Het rapporteerde een groei van 58% in het vierde kwartaal van 2020, aangezien het zijn 'open cloud'-strategie voortzet met de nadruk op soevereiniteit, duurzaamheid en multi-cloudbeheer, en zich blijft concentreren op zijn zes verticale doelsectoren. Het heeft zijn verkoopteam en kanaal afgestemd op deze industrieën terwijl het een partnernetwerk bouwt met branchespecifieke expertise en diepgaande specialisaties in zijn prioritaire oplossingen, zoals machine learning, analyse en gegevensbeheer.

Alibaba Cloud

Alibaba Cloud groeide met 54% in Q4 2020 en vertegenwoordigt 6% van de totale markt. Het bleef de leidende cloudserviceprovider in de regio Azië-Pacific, inclusief China. Het heeft zijn hybride cloudstrategie tijdens het kwartaal bijgewerkt met de lancering van zijn Hybrid Cloud Partner Program en on-premise apparaten gericht op kleine en middelgrote bedrijven. Het programma stelt partners in staat om Alibaba Cloud-services te plannen, ontwerpen en doorverkopen met gratis licenties en onbeperkte CPU-cores.

De vraag naar clouddiensten bleef sterk in alle zakelijke klantsegmenten, inclusief de industrieën die het meest door de pandemie werden getroffen, zoals de detailhandel en de productie. “De snelheid van digitalisering, aangevoerd door de cloud, neemt toe. Bedrijven hebben nu meer vertrouwen in het vrijmaken van budgetten voor bedrijfstransformatie ”, aldus Canalys Research Analyst Blake Murray. “Grote projecten die eerder dit jaar werden uitgesteld, krijgen een nieuwe prioriteit, geleid door applicatiemodernisering, SAP-migraties en transformatie van de werkplek. Gezondheidszorg, financiële dienstverlening en farmaceutica behoren tot de industrieën die voorop lopen, maar zelfs degenen die het meest onder druk staan, verleggen investeringen naar de cloud, openen nieuwe inkomstenstromen en diversifiëren bedrijfsmodellen."

MKB

Tegelijkertijd blijven kleine en middelgrote bedrijven gebruik maken van cloudservices om hun activiteiten te behouden en de kosten te beheersen. De goedkeuring van COVID-19-vaccins en de start van massale vaccinatieprogramma's zal het vertrouwen van het bedrijfsleven in 2021 verder vergroten, terwijl werken en leren op afstand zal doorgaan. Hierdoor blijft de afhankelijkheid van cloudservices behouden en worden de uitgaven gestimuleerd, hoewel klanten zich steeds meer bewust zullen worden van de uitdagingen op het gebied van kosten, beveiliging en complexiteit die gepaard gaan met een grotere acceptatie van de cloud.

Het technologiekanaal, van wereldwijde systeemintegrators en MSP's tot resellers en distributeurs, speelt een steeds belangrijkere rol bij het stimuleren van cloudgroei over de hele wereld. Alle grote cloudproviders verhogen hun investeringen in het kanaal, zowel om de consulting- en managed services-mogelijkheden van partners te benutten als om de verkoopcapaciteit uit te breiden om het cloudgebruik te stimuleren. Microsoft heeft het grootste aandeel van het indirecte kanaal met Azure, hoewel AWS en Google Cloud terrein winnen. Terwijl klanten verschillende workloads inzetten in publieke, private en edge cloud-infrastructuren, zijn ze op zoek naar onafhankelijke partners met mogelijkheden voor meerdere cloudproviders.

Digitale Transformatie

"Organisaties wenden zich tot vertrouwde zakenpartners om hun cloudtrajecten te adviseren, implementeren, ondersteunen en beheren, en om de echte zakelijke waarde van cloudmigratie onder woorden te brengen", aldus Alastair Edwards, hoofdanalist van Canalys. “Digitale transformatieprojecten van klanten zijn zeer complex en vereisen geavanceerde adviesvaardigheden, waarbij diepgaande technische vaardigheden worden gecombineerd met verticale expertise, die de cloudserviceproviders op grote schaal vertrouwen op partners. Ze wenden zich ook tot hun partners om het cloudgebruik te stimuleren en volledige ondersteuning van de klantlevenscyclus te bieden. Nu organisaties beginnen te overwegen om meer bedrijfskritische workloads naar de cloud te verplaatsen, zullen ze naar partners zoeken om de juiste cloudplatforms en -strategieën te definiëren, en om de meest urgente problemen op te lossen rond kostenbeheer, beveiliging, soevereiniteit en hybride IT-integratie."

Terug naar nieuws overzicht
Cloud