Redactie - 04 februari 2021

Fujitsu stelt via co-creatie toegesneden plannen op

Fujitsu stelt via co-creatie toegesneden plannen op image

“Wij willen onze klanten graag helpen tijdens hun reis naar een datagedreven organisatie”, stelt Louis Hensen, Head of Products Fujitsu Nederland. Hiertoe heeft het bedrijf een vier-stappen-plan ontwikkeld. Invulling gebeurt met co-creatie om toegesneden plannen te maken.

Bedrijven willen allemaal naar een hybride cloud-omgeving, is Hensens ervaring. “Sommige organisaties die volledig naar de cloud waren overgestapt, komen daar deels weer van terug; zeker als ze veel I/O hebben. Uiteindelijk heeft elke onderneming een gemengde aanpak. Zij zoeken in elk geval een partij om ze te helpen bij de inrichting van een moderne omgeving, waarbij je flexibel met workloads kunt omgaan. Een partij die kan helpen bij de migratie, het beheer en ervoor zorgt dat gedurende het proces de gebruikerservaring geen geweld wordt aangedaan. Dit moet minstens op hetzelfde niveau blijven, maar liefst verbeteren.”
Ook heeft Fujitsu, samen met zijn partners, oog voor de kosten die gepaard gaan met inrichting en beheer van een nieuwe omgeving. Er moet kostentechnisch een goede balans zijn tussen flexibiliteit en platform-inrichting. Er hangt immers overal een prijskaartje aan.”
Dat betekent in eerste instantie, aldus Hensen, dat een organisatie weet waar zij uiteindelijk naar toe wil, wat het eindplaatje dient te zijn. Met in het achterhoofd dat ook elk eindplaatje eenvoudig aan nieuwe markt- en technische ontwikkelingen is aan te passen.

4 Stappen

De eerste stap noemt Fujitsu het definiëren van de baseline. Het gaat erom de uitgangssituatie vast te stellen. Hiertoe houdt de IT-dienstverlener met alle belanghebbenden Discovery Workshops om te bepalen welke data voorhanden zijn, hoe die worden gebruikt en in welke omgevingen het bedrijf opereert. Tevens wordt de bestaande en toekomstige bedrijfsstrategie tegen het licht gehouden. Het resultaat is een overzicht van de bestaande situatie met een beschrijving van de toekomstige data-architectuur, maatregelen om data te beschermen (bedrijfscontinuïteit en cyberveiligheid) en een toelichting op mogelijke data science en AI-technologieën om bedrijfswaarde te creëren.
Stap 2 is de creatie van de datafundering. “Het is de uitdaging om een omgeving te bouwen die volledige toegang geeft tot data uit edge, core en cloud. Dat betekent een uitgebreide integratie van hardware en software binnen de eigen grenzen en met de omgeving van een cloud-aanbieder. Daarom is samenwerking met cloud-providers zo belangrijk”, licht Hensen toe. “Het komt voor dat sommige gegevens binnen een bedrijf nog niet zijn gedigitaliseerd, maar wel belangrijk zijn om de bedrijfsdoelen te halen. Dat pakken we in deze fase ook aan.
Bij de derde stap gaat het om de bescherming van data. “Het gaat niet alleen om back-ups, maar ook om het beschermen van de data-integriteit en het waarborgen van de beschikbaarheid van uw data. Samen met ons uitgebreide netwerk van partners lossen wij dat op.”
De laatste stap ten slotte gaat erom dat de nieuwe IT-ondersteuning bedrijfswaarde levert, vandaag en in de toekomst. “Daarbij gaan we na hoe data zijn in te zetten om het gewenste bedrijfsresultaat te halen. Denk hierbij aan real-time analyses en het inzetten van data science en machine learning-methoden die kosteneffectief dynamische datamodellen ondersteunen.”
Het geheel noemt Fujitsu de Data-Driven Transformation Strategy. “Kenmerk daarbij is dat we dit in nauw overleg met onze partners via co-creatie doen met de klant. De workshops met belanghebbenden vormen het hart van het proces.”

One-stop-shop

Fujitsu heeft eigen datacenters, klanten en partners hebben datacenters en de cloud ‘leeft’ in datacenters van derden. “Vaak ontstaat een architectuur waarbij data van een organisatie verspreid staan over al die platformen. De architectuur moet hierop zijn afgestemd.”
Een voordeel van Fujitsu, zo meent Hensen, is dat het een one-stop-shop is. Ooit begonnen als hardwarefabrikant heeft de Japanse onderneming een uitgebreide IT-dienstverlening eraan toegevoegd. Ook heeft de firma de softwarelaag ontwikkeld om het geheel (virtueel) aan elkaar te knopen en gesmeerd te laten functioneren. Fujitsu heeft nu een compleet portfolio: van mini-PC, via compleet IT-beheer tot supercomputer. Sinds juli 2020 heeft Fujitsu namelijk weer de snelste computer ter wereld: de Fugaku. Hij staat in Japanse onderzoeksinstituut Riken en heeft een piekprestatie van 537 Petaflops. Deze supercomputer is een jaar sneller in gebruik genomen dan gepland voor onderzoek naar oplossingen tegen het COVID-19 virus. Ook hiermee toont Fujitsu zijn maatschappelijke betrokkenheid.
Verdere pluspunten zijn volgens Hensen dat filebased en blockbased storage op één hardwarefunctie is te realiseren en dat (via co-creatie) klantspecifieke oplossingen zijn te vormen. “En natuurlijk ons uitgebreid systeem van betrouwbare partners.”

Duurzaam

Duurzaamheid is een aspect waar Fujitsu van oudsher aandacht aan schenkt. “Onze ontwerpers moeten verplicht een paar maanden stage lopen bij een bedrijf dat e-waste verwerkt, opdat ze leren producten te ontwerpen die makkelijk zijn te repareren en eenvoudig te hergebruiken”, geeft Hensen een voorbeeld. Alle aandacht is er voorts op gericht apparatuur te maken dat zo weinig mogelijk energie verbruikt.
“Dit is een belangrijk aspect dat onze partners bij aanbiedingen naar voren kunnen brengen. Je ziet steeds meer, vooral bij overheidsorganen, dat duurzaamheid een rol speelt in het offertetraject. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om de aanschafprijs, maar om de Total Cost of Ownership. Producten die in aanschaf duurder zijn, maar gegarandeerd langer meegaan, zijn uiteindelijk goedkoper.”
Fujitsu heeft een nieuwe dienst ontwikkeld waarbij het duurzaamheidsgehalte van het computerplatform bij een klant wordt vastgesteld. Dat levert een nulmeting op die in het offertetraject is te gebruiken om de voordelen van het Fujitsu-voorstel te onderbouwen. “Die dienst is in Australië ontwikkeld en waarschijnlijk gaan we die dit kalenderjaar ook in Nederland aanbieden.”

Gebruikerservaring

Fujitsu hecht veel waarde aan de gebruikerservaring; de customer experience. “In aanbiedingen zijn de onderdelen van de dienstverlening vaak in SLA-termen opgeschreven. Maar in plaats van een Service Level Agreement vinden wij de gebruikerservaring belangrijker. Daarom hanteren wij een XLA, eXperience Level Agreement. Dat stellen wij overigens samen met partner en klant op.”
Tot slot praat Hensen nog over het service provider programma dat een gezamenlijk ecosysteem vormt waaruit klanten kunnen kiezen. “De dienstverleners vullen elkaar aan waar dat nodig is. Zo hebben wij Green Cloud Initiative opgezet, waarbij je kunt kiezen uit aanbieders met de minste energieconsumptie. Dit initiatief is ontstaan tijdens een co-creatie sessie in Lapland en is nu in heel Europa beschikbaar.”

Bekijk de Dutch IT-channel Talkshow waar moderator Danny Frietman spreekt met Louis Hensen.

Door: Teus Molenaar

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!