Redactie - 11 februari 2021

Lumen: van louter telecom naar totaaloplossing

Lumen: van louter telecom naar totaaloplossing image

Lumen biedt bovenop zijn immense, wereldwijde glasvezelnetwerk een breed portfolio aan IT-diensten. “Wij zorgen ervoor dat organisaties zinvolle dingen kunnen doen met hun data”, vat Raymond Vredenburg samen. Hij is Country Director Benelux and Nordics bij Lumen Technologies.

Vredenburg is bij meerdere bedrijven in dienst geweest en toch eigenlijk nog steeds bij dezelfde werkgever. Hij verklaart: “Ik ben begonnen bij een telecombedrijf dat via allerlei overnames in 2017 in handen kwam van CenturyLink, een Amerikaans telecombedrijf dat communicatiediensten, netwerkdiensten, beveiliging, cloudoplossingen, spraak- en managed-services biedt. Omdat we inmiddels zoveel meer bieden dan louter telecomtoepassingen hebben we de naam in september 2020 veranderd naar Lumen Technologies.”

De nieuwe naam verwijst naar de bron: het 700.000 kilometer lange glasvezelnetwerk. De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt. Je proeft snelheid bij die naam. “En dat is ook nodig, want onze klanten hebben in toenemende mate applicaties waarbij hoge snelheid een vereiste is. Zeker met de verdere uitrol van 5G”, is zijn verwachting.

Revolutie

Vredenburg haalt de vierde industriële revolutie aan om te duiden dat een explosie aan data ophanden is. “Wij hebben met het netwerk en vierhonderd datacenters, verdeeld over zestig landen de infrastructuur om data snel te verplaatsen naar de juiste plek. Maar dat niet alleen, wij hebben inmiddels en heel breed portfolio aan diensten, van unified communications, via IT-security tot aan cloud-aanbod en managed services. Daarmee verplaatsen we niet alleen data; wij zorgen ervoor dat het veilig gebeurt en – het allerbelangrijkste – dat onze klanten hun data zinvol kunnen aanwenden.”

De afgelopen periode is gebruikt om bij de klanten de naamsverandering toe te lichten en welke voordelen Lumen in petto heeft voor hen. “Ons platform kent meerdere lagen; onze klanten kunnen via een portal zelf bandbreedte op- of afschalen; ze kunnen workloads verplaatsen (bijvoorbeeld naar en van een cloud) en van onze security-oplossingen gebruikmaken. Zo kunnen wij in vijftien minuten een DDos-oplossing werkbaar hebben.”

Dichtbij

Organisaties willen – zeker bij de te verwachten 5G-toepassingen die minimale latency vereisen – zo dicht mogelijk bij hun data zijn. “Ons platform is gebouwd om de schaal, snelheid en intelligentie te leveren die cloud- en edgetoepassingen vergen. Wij hebben een wereldomspannend netwerk en kunnen tegelijkertijd heel lokaal opereren”, legt Vredenburg uit. “Vaak is dat niet alleen vanwege lage latency nodig, maar ook vanwege regelgeving of privacygevoeligheid. We zijn nu heel actief bezig om al onze knooppunten uit te rusten met een edge-oplossing.”

Cloud en edge vormen vaker een twee-eenheid. “Tegenwoordig wordt er massaal thuisgewerkt en over de hele wereld wordt een grote hoeveelheid data verstuurd. Om te garanderen dat kritieke informatie toch real-time beschikbaar blijft, verplaatsen bedrijven steeds meer naar de edge; om zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te zijn. Om ervoor te zorgen dat het netwerk niet wordt overbelast zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid, rekent men op edge computing, in combinatie met distributed cloud. Belangrijke berekeningen en programma’s draaien daar, zonder dat de cloud er – in eerste instantie – aan te pas komt.”

Volledige coördinatie

Ook Vredenburg roept de eerste maanden van 2020 in herinnering; de periode dat de maatregelen tegen de pandemie wereldwijd talloze medewerkers naar de thuiswerkplek verdreven. “Vrijwel alle vormen van communicatie verschoven naar online. Tegelijkertijd moest een naadloze samenwerking tussen collega’s, partners en externe contacten blijven bestaan; zo snel en veilig mogelijk”, vertelt hij. “Communicatiediensten via een netwerk, zoals videobellen, chatten en het delen van data, werden in snel tempo naar een hoger niveau getild. Met unified communications is het mogelijk om een bericht te verzenden van het ene medium en deze boodschap te ontvangen op een ander medium. 2020 was het jaar van online en deze trend is een blijvertje.”

Hierbij spelen aanvullende diensten een rol op het gebied van multi-tenant, bare metal en private cloud. Deze diensten rolt Lumen in het eerste kwartaal van dit jaar uit. “Na het uitrollen van bare metal services aan de edge zien we de multi-tenant applicatie en de private cloud die we aanbieden als de volgende stappen voor ons edge-computing portfolio. Wij zijn echt op zoek naar meer dan alleen het aanbieden van een cloud. We willen helpen met toepassingen, of het nu gaat om bare metal, private cloud of multi-tenant diensten. Wij bieden, samen met de juiste partner, volledige coördinatie. Ik denk dat de koppeling van ons netwerk aan de cloud, aan VMware en de applicaties ons onderscheidt. En dat we daarmee verder zijn dan onze concurrenten”, aldus een verzekerde Vredenburg.

Partners zoeken

De nieuwe rol die Lumen zich toemeet, betekent dat het bedrijf op zoek is naar nieuwe partners. “In de VS is het indirecte kanaal heel belangrijk. Vorig jaar zijn we in Europa gestart om dat hier ook in te richten. We hebben een partnerprogramma beschikbaar.”

Die partners moeten helpen om de klantervaring op zo hoog mogelijk niveau te brengen. “Wij investeren in een uitstekende customer experience. En we zijn ons ervan bewust dat onze partners hieraan bijdragen.”

Vanuit het verleden zijn alle carriers in Nederland klant van Lumen. Zij nemen niet meer alleen de telecomdiensten af, maar (deels) ook de nieuwe diensten uit het uitgebreide portfolio van Lumen. Verder telt de Nederlandse tak veel klanten uit de sector financiële dienstverlening.

Door Teus Molenaar en Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!