Wouter Hoeffnagel - 18 februari 2021

Toezichthouder waarschuwt politieke partijen voor inzet microtargeting

Toezichthouder waarschuwt politieke partijen voor inzet microtargeting image

Politieke partijen zetten steeds vaker persoonsgegevens in om hun leden en potentiële leden zo gericht mogelijk te bereiken, wat ook wel microtargeting wordt genoemd. De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt dat politieke partijen zich hierbij wel aan de privacyregels moeten houden. Een nieuwe handleiding over privacy bij verkiezingscampagnes helpt hen hierbij.

In de handleiding zijn een zevental aandachtspunten beschreven voor politieke partijen. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is de verwerking van zogeheten bijzondere persoonsgegevens, waarvoor speciale regels gelden. "Het lidmaatschap van een politieke partij is een gegeven over de politieke opvatting van een persoon. En dat is volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) een bijzonder persoonsgegeven. Het is in principe verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken. Tenzij er een wettelijke uitzondering is", schrijft de toezichthouder op zijn website.

Indien wordt gecommuniceerd met bestaande leden mogen politieke partijen hen informeren over de verkiezingen. De AVG bevat een uitzondering op het verwerkingsverbod voor bijzondere persoonsgegevens om communicatie naar bestaande leden mogelijk te maken, meldt de toezichthouder. Voor niet-leden ligt dat echter anders. Aangezien het kan gaan om gegevens over de politieke opvattingen van mensen gaat het om bijzondere persoonsgegevens. De wettelijke uitzondering voor communicatie met leden is hierop niet van toepassing. Voor communicatie met niet-leden moet een partij daarom onderzoeken of er een andere geldige wettelijke uitzondering van toepassing is. Dit kan bijvoorbeeld door expliciet toestemming te vragen van betrokken personen.

Meer informatie hier beschikbaar. 

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!