Het datacenter van de toekomst is groen én betrouwbaar

Het datacenter van de toekomst is groen én betrouwbaar

Het datacenter van de toekomst is groen én betrouwbaar.

Bas Born, Schneider Electric

04-03-2021 | door: Anne van den Berg

Het datacenter van de toekomst is groen én betrouwbaar

Vrijwel alle klanten van Schneider Electric hebben te maken met digitalisering van activiteiten. Met als gevolg: de capaciteit van het datacenter moet groter, meer schaalbaar en efficiënter. Maar een datacenter moet óók duurzaam zijn. ‘Het één hoeft het ander niet uit te sluiten’, vertelt Bas Born van Schneider Electric. Integendeel: als je het slim aanpakt, is een goed (her)ontworpen datacenter juist betrouwbaar én groen.

De pandemie heeft de digitale transformatie in een stroomversnelling gebracht. Met een groei aan datacenters, zowel on-premise als in de cloud. Die groei betekent overigens niet dat bedrijven hun duurzaamheidsdoelstellingen over boord hebben gegooid. Integendeel, aldus Bas Born, Vice President Services & Secure Power division bij Schneider Electric. ‘Met de juiste strategie en processen kan een datacenter betrouwbaar én duurzaam zijn.’

Gezonde planeet als nalatenschap
‘Naast de digitale transitie zijn we bezig met het enorme vraagstuk van het klimaat. We zijn aan het heroverwegen hoe we met z’n allen een gezonde planeet kunnen achterlaten voor de komende generatie. We zijn dan niet alleen maar bezig met de toekomst, maar juist: wat kunnen we nu doen? Daarom optimaliseren en verbeteren we onze datacenterdesigns continu om te voldoen aan de vragen die leven in de markt’, vertelt Born.

Eén van die vragen is dus een duurzaam datacenter. Van green washing (waarbij bedrijven vooral praten over duurzaamheid maar verder geen actie ondernemen) is geen sprake meer, aldus Born: ‘Bij de meeste organisaties staat duurzaamheid inmiddels in de top 3 of 4 van strategische doelen.’ Schneider Electric speelt daarin een belangrijke rol door duurzame oplossingen te bieden, maar ook als producent streeft Schneider zelf naar duurzaamheid.

Meest duurzame bedrijf ter wereld
Dat Schneider Electric niet alleen duurzame projecten van klanten ondersteunt, maar ook als fabrikant zijn verantwoordelijkheid pakt, blijkt uit de benoeming tot meest duurzaam bedrijf ter wereld. Media- en onderzoeksbureau Corporate Knights onderzocht 8.000 bedrijven wereldwijd en promoveerde Schneider Electric van plek 29 vorig jaar naar de eerste plek in de ranglijst dit jaar.

‘We zoeken naar een manier om CO2-neutraal onze producten te ontwikkelen en produceren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van herbruikbare materialen. Plus: we stimuleren onze klanten en partners om hetzelfde te doen. Zo passen we onze duurzaamheid toe in de hele keten. Tegelijkertijd is de digitalisering en dataconsumptie in een stroomversnelling terecht gekomen en ook die vraag moeten we beantwoorden.’

Duurzaam, efficiënt, weerbaar en adaptief
En dus is duurzaamheid niet het enige streven van organisaties. Ze vragen om veiligheid, weerbaarheid, flexibiliteit, presterend, software-defined, voorspelbaar, kostenefficiënt. Zomaar een aantal termen waaraan het datacenter van vandaag de dag moet voldoen. Niet in de laatste plaats om klaar te zijn voor de toekomst. Deze termen worden door Schneider Electric samengevat in vier pilaren: duurzaam, efficiënt, weerbaar en adaptief.

Kostenefficiëntie blijft belangrijk en het idee heerst dat duurzaamheid duur is. Dat is niet zo. Door alles softwarematig in kaart te brengen, kunnen we voor de klant een datacenter opnieuw ontwerpen. Door bijvoorbeeld racks een slag te draaien en anders te plaatsen, kan je dichtheid vergroten en dus meer racks kwijt, terwijl de racks minder gekoeld hoeven te worden. Zo ben je niet alleen minder kosten kwijt, maar tegelijkertijd ook duurzamer.’

Weerbaarheid betekent veiligheid, onderhoud en beheer
Ook investeert Schneider Electric in de ontwikkeling van de weerbaarheid van de datacenters, zo vertelt Born. Enerzijds gaat het dan natuurlijk om de veiligheid. ‘Door de groei van Internet of Things (IoT) lopen bedrijven een verhoogd risico. In de afgelopen periode hebben we daar zwaar op ingezet, bijvoorbeeld door de strategische samenwerking met Fortinet om bedrijven gedurende hun volledige levenscyclus te beveiligen.’

Anderzijds gaat weerbaarheid over onderhoud en beheer, die niet langer reactief of proactief moeten zijn, maar voorspellend, aldus Born. Om de best volgende acties te definiëren is alleen veel vergelijkende data nodig. Data die Schneider tot zijn beschikking heeft dankzij haar grote klantenbase. ‘In ons complete digitale aanbod genereren klanten data en maken ze analyses. Inzichten die geanonimiseerd beschikbaar zijn voor verdere benchmarking.’

De best volgende actie is…
‘Als een klant van ons, bijvoorbeeld een ziekenhuis, een bepaald probleem tegenkomt, dan kunnen wij data van honderden andere ziekenhuizen vergelijken om te bepalen wat de best volgende actie is. Je hoeft dan niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar kunt dan voortborduren op de informatie die al beschikbaar is. Maar we kunnen ook in de ontwerpfase al inzichten van andere klanten meenemen.’

Overigens: ‘Welke oplossing geschikt is, verschilt per doelgroep. We bedienen grote colocaties en datacenterproviders, maar ook datacenterapplicaties van universiteiten. Dat is een wereld van verschil.’ Maar hoe dan ook: de klant staat centraal. ‘Wij leveren niet alleen maar producten, wij denken mee hoe onze producten kunnen bijdragen aan de lifecycle van onze klanten. Juist omdat bij elke klant zo’n andere klantvraag speelt, is dat heel belangrijk.’

De klantvraag mag dan verschillen per grootte en markt, maar twee ontwikkelingen staan als een paal boven water: de digitalisering is in een stroomversnelling terecht gekomen. Maar gewoon een stekker erin steken zonder na te denken over energieverbruik, dat is ook geen optie. Een weerbaar én duurzaam datacenter dus. ‘Dat is de uitdaging waar we nu voor staan en met een duidelijke aanpak en de juiste processen is dat zeker haalbaar.’

Auteur: Anne van den Berg

Terug naar nieuws overzicht
Datacenter