Breedte portfolio Hitachi biedt voor alle sectoren een oplossing

Breedte portfolio Hitachi biedt voor alle sectoren een oplossing

Breedte portfolio Hitachi biedt voor alle sectoren een oplossing

Het IT-landschap groeit in complexiteit, organisaties willen geen puntoplossingen meer, maar ‘solutions’

Sander Rittersma, SJ-Solutions en Jeroen van der Reijken en Alex van Die, Hitachi Vantara

12-03-2021 | door: Teus Molenaar

Breedte portfolio Hitachi biedt voor alle sectoren een oplossing

Hogesnelheidstreinen, diepladers, medische apparatuur: je kan het zo gek niet bedenken of Hitachi maakt het. De hoeveelheid automatisering in deze producten neemt, mede door de inburgering van IoT, steeds meer toe. Al deze kennis benut Hitachi Vantara – de IT-tak van het grote Hitachi - om haar klanten te ontzorgen bij IT-projecten. Strategisch partner SJ-Solutions is onder de indruk van de kwaliteit die het bedrijf heeft, en de uitgebreide tooling voor IT-systemen.

Sander Rittersma (CEO van SJ-Solutions) en Jeroen van der Reijken (Sales Director Hitachi Vantara) delen dezelfde visie: het IT-landschap groeit in complexiteit, organisaties willen geen puntoplossingen meer, maar ‘solutions’; daarvoor is teamwerk en een ecosysteem nodig, een nauwe samenhang tussen leverancier en implementatiepartners. “Er zijn tegenwoordig veel broadliners die een opdracht aannemen en het vervolgens uitbesteden aan een reeks onderaannemers. Dat willen klanten niet meer; die willen direct contact met degenen die verantwoordelijk zijn en verantwoording nemen”, legt Rittersma uit.

Van der Reijken ziet dat de markt verandert en dat Hitachi meeverandert. Sinds een paar jaar legt deze industriële grootmacht daarom alle aandacht op integratie van alle kennis binnen de vele bedrijfsonderdelen. Een gevolg is dat het voormalige Hitachi Data Systems, bekend van zijn uitgebreide reeks storage producten met hoge kwaliteit, is samengevoegd met de consultancytak alsook diverse andere soft- en hardwarebedrijven die zijn overgenomen, en sinds 2017 onder de naam Hitachi Vantara opereert. Nu automatisering niet meer louter een ondersteunende taak heeft, maar bedrijfsmodellen vormt, is kennis van bedrijfsvoering, onontbeerlijk.

Business continuity
Rittersma deed al zaken met Hitachi uit de Data Systems tijd. Hij was vooral onder de indruk van de breedte aan storageproducten en –tools. “De honderd procent uptime van dergelijke systemen is van wezenlijk belang voor veel bedrijven, zoals in de gezondheidszorg. Hitachi Vantara levert systemen die volledig integreren met het applicatielandschap. Dat geeft veel inzicht, zodat je kunt aanpassen waar dat nodig is. Daar ligt dan weer onze kracht; wij hebben kennis tot op detailniveau en bieden 24*7 support volgens de SLA’s die we afspreken. Niet geplande downtime kan tot een faillissement leiden tegenwoordig; alles draait om business continuity”, weet Rittersma.

SJ-Solutions werkt vooral voor de bovenkant van de midmarket en de onderkant van de enterprise-wereld. “We zien daar dat de hybrid cloud in de directiekamer onderwerp van gesprek is. Deze vorm van automatisering zal de komende vijf, tien jaar wel de boventoon voeren. Daarbij gaat het om de integratie van legacy systemen en clouddiensten. Let wel: bij legacy denken velen aan ouderwetse applicaties, maar het kunnen ook hypermoderne toepassingen zijn, waarvoor de cloud beperkingen heeft. Denk aan een ziekenhuis dat geen latency in zijn PACS-systemen kan veroorloven, bijvoorbeeld.”

Het mooie is, vindt hij, dat Hitachi Vantara de complete stack kan leveren, van edge tot aan datacenter en alles wat ertussen zit. “De markt vraagt de volledige stack; wil niet altijd puntoplossingen meer, ook al is het best-of-breed”, vult Van der Reijken aan.

Worsteling
Van der Reijken beziet de exponentiële groei van data binnen organisaties en geeft aan hoezeer dat het IT-beheer complexer maakt. “Data moet ergens worden opgeslagen én beschikbaar zijn voor dagelijkse handeling, voor analyses. Dat is ingewikkeld als workloads verspreid worden in hybride omgevingen. De kunst is de gewenste integratie tot stand te brengen, met inachtneming van de beheersbaarheid, voorspelbaarheid in zowel kosten als kwaliteit, security en wet- en regelgeving, en een steeds veeleisender eindgebruiker.”
Rittersma komt met een voorbeeld: “Een van onze klanten is een groot ziekenhuis. Een dynamische organisatie. Het worstelt met alle datastromen. Men had wel datagroei verwacht, maar is toch verrast door de enorme aanwas van gegevens. Dan kunnen wij onze kennis inbrengen over datamanagement, bovenop de producten en diensten die Hitachi Vantara heeft. Daarbij zorgen wij voor de gewenste toegang tot data, bespreken de toekomstige ontwikkelingen binnen de bedrijfsvoering en stellen een blueprint op hoe daarop is in te spelen.”

Nuchterheid
SJ-Solutions en Hitachi Vantara hebben recent de samenwerking verstevigd. “Het is een echt partnerschap”, zegt Van der Reijken. “Waarbij de cultuur van de bedrijven bij elkaar past. We hebben dezelfde nuchterheid en ‘can-do’ mentaliteit, waarbij we luisteren naar onze klanten en in overleg altijd tot de juiste oplossingen komen.”

Rittersma: “Hitachi is een A-merk met eerste klas services en producten. Het bedrijf heeft een bijzonder uitgebreid portfolio en een krachtige propositie. In het bredere ecosysteem is er geen IT-oplossing die we niet gezamenlijk kunnen leveren. En wat me ook zeer aanspreekt van Hitachi Vantara: ze zeggen wat ze doen, en doen wat ze zeggen.”

Weg van silo’s
Vrijwel alle organisaties bewegen naar het gebruik van een hybride cloud model: het huwelijk tussen het eigen datacenter (on premise) en public cloud. Een logische ontwikkeling vindt Alex van Die, Business Consultant bij Hitachi Vantara. Het verenigt immers de wereld van de transactionele automatisering en de nieuwe ‘cloud native-wereld’. “Toch hebben veel organisaties hier moeite mee, omdat de IT-afdeling nog in silo’s is georganiseerd: applicatieontwikkeling, testafdeling, serverbeheer, netwerkbeheer, storagebeheer, databasebeheer, noem maar op. Daar kom je niet verder mee in de moderne automatisering. Er is convergentie nodig in combinatie met verregaande standaardisatie, omdat alles in elkaar grijpt.”

Van Die beklemtoont dat een silo-organisatie een sta-in-de-weg is om van de voordelen van een hybride cloud strategie te profiteren en innovatie te versnellen. “Ook versluiert het een goed zicht op de mogelijkheden van de hedendaagse techniek en de voordelen die deze biedt voor bedrijven. Het consumeren van cloud diensten resulteert ook in een verandering van de rolverdeling. Daar waar de IT-afdeling primair verantwoordelijk was voor het beheer van de dienstverlening verschuift dit naar het beheer van de service levels van de afgenomen cloud diensten. Daarom is een overgang naar een regie-organisatie met een duidelijke sourcing strategie noodzakelijk.“

Hoe helpt Hitachi Vantara? “We bespreken met een klant wat de mogelijkheden zijn van het consumptiemodel dat de cloud biedt. We overleggen welke workloads zich voor de cloud lenen; welke on premise moeten blijven. En vooral: hoe je die twee integreert. Wie geef je de verantwoordelijkheid voor welk onderdeel en hoe houd je als klant de regie over de verschillende cloud infrastructuren? Leg de nadruk op IT-beveiliging en het voldoen aan wet- en regelgeving. Wij maken inzichtelijk welke keuzes er zijn en welke gevolgen de keuzes hebben. Dat doen we overigens niet alleen. De wereld is complex en wij hebben de hulp nodig van onze partners. Gezamenlijk begeleiden we onze klanten naar de nieuwe werkelijkheid.”

Auteur: Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Datacenter