Redactie - 11 maart 2021

Een 0800-nummer gebruiken: de dingen die je moet weten

Een 0800-nummer gebruiken: de dingen die je moet weten image

Een 0800-nummer wordt door bijna de helft van de (grotere) bedrijven in Nederland gebruikt voor het bellen naar hun klantenservice. Dat is ook niet zo raar, particulieren kunnen namelijk gratis naar een 0800-nummer bellen voor informatie aan te vragen of voor een hulpvraag. Als beller betaal je niks, ongeacht of je van een vast nummer of mobiele aansluiting belt. Als bedrijf betaalt je wel voor het gebruik van een 0800-nummer. Wat zijn de kosten hiervan én belangrijker, wat levert het op?

De kosten van een 0800-nummer

Steeds vaker worden 0800-nummers gebruikt vanaf een digitale werkplek.Bellen naar een 0800 nummer kost de beller niets, ook niet vanaf een mobiele telefoon. Maar voor een bedrijf kan het behoorlijk in de papieren lopen. Een bedrijf betaalt namelijk de gesprekskosten voor een gesprek. Wanneer iemand met een vaste lijn naar een 0800- nummer belt lopen de kosten nog niet zo op, dit is maar 0,8 cent per minuut. Tot iemand op zijn mobiel belt, dan betaal je als bedrijf maar liefst 24,8 cent per minuut. En zo rijzen die kosten voor een 0800-nummer de pan uit. Gelukkig zijn daar wel oplossingen voor te verzinnen. Zo zijn er genoeg aanbieders die een contract aanbieden met een vast tarief, waardoor je als ondernemer nooit voor grote verrassingen komt te staan. Een ander alternatief is het gebruik van VoIP en het 0800-nummer koppelen aan de VoIP-centrale. Het grote voordeel hiervan is dat er wordt gebeld via IP-adressen in plaats via de normale lijn. Hierdoor ontloop je het dure telefoontarief als er met een mobiele aansluiting wordt gebeld. Een ander voordeel van VoIP bellen is dat ook klanten vanuit het buitenland gebruik kunnen maken van een 0800-nummer. Dit kan normaal namelijk niet omdat de buitenlandse netwerken deze reeks niet voeren en het erg ingewikkeld is om kosten die in het buitenland worden gemaakt, aan de Nederlandse 0800-nummerhouder door te berekenen. Met VoIP heb je daar geen last van en zowel in binnen- als buitenland gebruik worden gemaakt van het gratis 0800-nummer.

Voordelen 0800-nummer

Een gratis 0800-nummer heeft voor een bedrijf meerdere voordelen. Ten eerste is het goed voor het imago, zo kan een betaald telefoonnummer voor sommige (potentiële) klanten een reden zijn om geen contact op te nemen. Het gebruik van dit gratis telefoonnummer geeft een bedrijf ook een klantvriendelijke uitstraling. Immers er kan gratis contact worden opgenomen. Een ander voordeel is dat een 0800-nummer geen netnummer heeft wat de regio of plaats verraadt, wat in sommige gevallen soms best handig kan zijn. De 0800-nummers worden per individueel telefoonnummer uitgegeven, hierdoor heb je altijd een uniek nummer. Het gebruik van een 0800-nummer kan je als bedrijf dus veel opleveren.

Meer informatie: https://itsynergy.nl/it-beheer/online-werkplek/

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!