Gartner: Data science en AI krijgen grotere rol bij beslissingen techinvesteerders

13-03-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Gartner: Data science en AI krijgen grotere rol bij beslissingen techinvesteerders

Techinvesteerders gaan hun investeringsbeslissingen de komende jaren in toenemende mate bepalen op basis van data science en kunstmatige intelligentie (AI). Dit voorspelt onderzoeksbureau Gartner.

"Succesvolle investeerders worden geacht een goed instinct te hebben - het vermogen om goede financiële beslissingen te nemen op basis van met name kwalitatieve informatie naast de kwantitatieve data die wordt aangeleverd door het technologiebedrijf", zegt Patrick Stakenas, senior research director bij Gartner.

"Deze 'onmogelijk te kwantificeren interne stem' die voortkomt uit persoonlijke ervaring speelt echter een steeds kleinere rol in investeringsbeslissingen. De traditionele pitch experience maakt rond 2025 een significante verschuiving door. Tech CEO's krijgen steeds vaker te maken met investeerders met AI-enabled modellen en simulaties, terwijl traditionele pitches en financiële cijfers onvoldoende worden."

In 2025 in de meerderheid

Gartner verwacht dat AI- en data science-gebaseerde investeerders in 2025 in de meerderheid zijn. Steeds geavanceerdere analytische mogelijkheden zorgen voor een verschuiving naar modernere platform-gebaseerde kwantitatieve processen. Informatie afkomstig uit bronnen als LinkedIn, PitchBook, Crunchbase en Owler in combinatie met third-party data-marktplaatsen kunnen worden ingezet in combinatie met kennis opgedaan uit diverse eerdere en huidige investeringen.

Bedrijven die investeerders willen aantrekken doen er volgens Gartner verstandig aan een nauwkeurige digitale aanwezigheid op te bouwen door kwantitatieve meetwaarden op onder meer social media en business sites te updaten en corrigeren. Zo zorgen zij dat bedrijfsinformatie en financiële gegevens correct worden weergegeven.

AI ondersteunt beoordeling van managementteam

Huidige AI-technologie kan al inzichten opleveren in klantbehoeften en toekomstig gedrag verspellen. Zo is het mogelijk met minimale menselijke input unieke modellen op te bouwen. Deze kunnen verder worden uitgewerkt met behulp van natural language processing AI waarmee op basis van real-time gesprekken op audio-opnames kwaliteiten van individuen kunnen worden vastgesteld. Gartner wijst erop dat deze technologie al wordt ingezet voor marketing- en salesdoeleinden. In 2025 omarmen naar verwachting ook investeringsorganisaties de technologie en zetten deze in voor het beoordelen van managementteams.

"De persoonlijke kenmerken en werkpatronen die vereist zijn voor succes worden op dezelfde manier gekwantificeerd waarop momenteel het product en zijn gebruik in de markt, marktgrootte en financiële gegevens worden gemeten" aldus Stakenas. "AI-tools zullen worden ingezet om op basis van werkverleden, expertise en eerdere zakelijke successen vast te stellen welke managementteams de grootste kans van slagen hebben."

Terug naar nieuws overzicht