Redactie - 22 maart 2021

Oracle Cloud bevordert planning en modellering bij Shell Retail

Oracle Cloud bevordert planning en modellering bij Shell Retail image

Oracle Planning and Budgeting Cloud Service (Oracle PBCS) gaf Shell Retail de flexibiliteit die het nodig had voor zijn modellerings- en planningsprocessen. Het verhaal van een geslaagd project.

Als 's werelds grootste mobiliteitsretailer is Shell Retail actief in een enorm breed scala activiteiten. Het bedient 30 miljoen klanten per dag en verwerkt 11 miljard transacties per jaar via 44.000 tankstations in meer dan 75 landen. Dit wereldwijde bedrijfsmodel is behoorlijk complex: het omvat zowel retailers, dealers, groothandels als licentiehouders.

Inzicht in de kosten
"Het is voor ons belangrijk om een goed overzicht te hebben van onze wereldwijde kosten", vertelt Mark Williams, Global Enablement Manager Retail bij Shell. "Het helpt ons bij het maken van onze strategische beslissingen, zoals waar we actief willen zijn en in welke groeimarkt we willen investeren."

Om beter inzicht in de kosten te krijgen, besloot het bedrijf zijn modellerings- en planningsproces te verbeteren. Williams: “We gebruikten veel handmatige Excel-modellen met formules en macro's, zonder echt te begrijpen hoe deze macro’s werkten. Ons doel was om van de spreadsheets af te komen en alles in één tool te krijgen. We wilden ook intern kunnen benchmarken.”

Na meerdere opties te hebben bekeken koos Shell Retail voor Oracle Planning and Budgeting Cloud Service (Oracle PBCS) om alle modellerings- en planningsprocessen te kunnen standaardiseren en samen te voegen. Williams: “Oracle voldeed in vergelijking met de concurrentie aan de meeste voorwaarden die belangrijk voor ons waren.” Hij noemt daarbij onder andere de kosten, de optie om te kunnen analyseren en benchmarken, maar vooral ook de mogelijkheid om realtime te kunnen herplannen, wat erg belangrijk is omdat Shell Retail continu te maken heeft met wereldwijd veranderende marktomstandigheden.

Geen alledaags project
Het project werd uitgevoerd in samenwerking met implementatiepartner Finext. Een alledaags project was het voor niemand. Het neerzetten van een wereldwijd geïntegreerde planningsoplossing, met de mogelijkheid om 24/7 te kunnen herplannen, rekening houdend met verschillende tijdzones, culturen en juridische omstandigheden, vereiste veel flexibiliteit en ervaring. Williams: “We hebben veel ontwerpkeuzes moeten maken. Hoe we data moesten creëren, hoe we de informatie van markt tot markt vergrendeld konden houden en hoe we de modellen moesten ontwerpen, onder andere. We hebben die keuzes tijdens het project steeds samen, als team, gemaakt."

Tot dusver zijn de resultaten positief. Shell Retail heeft Oracle PBCS in 17 regio's geïmplementeerd, met een verkorting van de cyclustijd van de bedrijfsplanning tot gevolg. Williams: “De oplossing is mooi en eenvoudig, waardoor onze retailers controle hebben over hun bedrijfsvoering.” Hij noemt een voorbeeld: “Door veranderende marktomstandigheden moesten er in één markt bijvoorbeeld 14 herplanningen in drie weken tijd worden gedaan. Het is geweldig dat de tool dit kan ondersteunen, omdat de mogelijkheid om snel opnieuw te kunnen plannen onze retailers helpt om kosten te corrigeren, mogelijkheden voor kostenbesparingen te herkennen en om zich aan hun planningen te kunnen houden.”

Welk advies heeft Williams voor organisaties die aan soortgelijke trajecten beginnen? “Bedenk waar je in de loop van de tijd met het project naartoe wilt. Het integreren met alle andere systemen is essentieel voor groei. En bovendien: het beheren van tools en processen is belangrijk, maar het gaat allemaal om het juiste team van mensen dat je daarbij ondersteunt.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!