Witold Kepinski - 27 maart 2021

Gemeente Amsterdam en Sogeti ontwikkelen duurzame digitale werkplek

Gemeente Amsterdam en Sogeti ontwikkelen duurzame digitale werkplek image

Voor de ontwikkeling van een nieuwe digitale werkomgeving gaat de gemeente Amsterdam een strategische samenwerking aan met Sogeti, onderdeel van de Capgemini Groep, van zes jaar met een optionele verlenging tot elf jaar. In de nieuwe Cloud omgeving kunnen de 19.000 medewerkers altijd en overal op een efficiënte manier samenwerken in een omgeving waar veiligheid voorop staat. 

Met de migratie naar de nieuwe digitale werkomgeving op basis van Microsoft 365® worden de samenwerkingsmogelijkheden aanzienlijk uitgebreid. De wensen en functie-afhankelijke behoeften van medewerkers zijn het vertrekpunt voor de inrichting. IT-dienstverlener Sogeti werkt samen met Mixit voor de realisatie van een naadloze overgang en een succesvolle gebruikersadoptie. Daarvoor implementeert Sogeti SMART WorkSpace cloudoplossingen waarmee medewerkers toegang krijgen tot alle mogelijke communicatiefaciliteiten van Office 365 vanaf één scherm en elke willekeurige computer. Bij de ontwikkeling van de nieuwe werkomgeving wordt ook rekening gehouden met medewerkers met een beperking. Bijvoorbeeld met de inzet van beeldvergroting, braille- en spraaksturingsmogelijkheden.

De nieuwe digitale werkplekken worden zowel functioneel als duurzaam ingericht. Zo staan CO2/energiereductie, circulariteit en het verminderen van grondstofgebruik centraal. Daarnaast worden medewerkers gestimuleerd zelf duurzame(re) keuzes te maken. Bijvoorbeeld doordat de Cloud werkplek nieuwe mogelijkheden biedt die ervoor zorgen dat er minder gemaild hoeft te worden en er minder documenten opgeslagen hoeven te worden

Mark Crooijmans, CIO van de gemeente Amsterdam: “Het is ons doel om een toekomstbestendige werkomgeving te realiseren die het makkelijker maakt om duurzaam digitaal samen te werken. Zowel als medewerkers onderling, als met burgers en ondernemers in de stad. Daarnaast is het onze wens om een inclusieve en toegankelijke werkplek te creëren die meegroeit met de veranderende behoefte van zowel medewerkers als Amsterdammers. In Sogeti hebben we de juiste partner gevonden om een dergelijke omgeving te realiseren.”

“Wij zijn ongelooflijk trots op de keuze van de gemeente Amsterdam voor Sogeti. Deze overeenkomst onderstreept onze uitgebreide kennis en ervaring in clouddiensten. In een tijd waarin plaatsonafhankelijk samenwerken de norm wordt, is het van groot belang dat het op een manier gebeurt waarbij medewerkers optimaal profiteren van de meest gebruikersvriendelijke en veilige digitale hulpmiddelen”, concludeert Joost Ramaekers, Head of Sogeti in Nederland.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!