Witold Kepinski - 02 april 2021

DHL: enorm potentieel in B2B e-commerce

DHL: enorm potentieel in B2B e-commerce image

DHL Express heeft een nieuwe whitepaper uitgebracht "The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in". De studie voorspelt een sterke groei voor de B2B e-commercemarkt in de komende jaren: tegen 2025 zal 80% van alle B2B-verkoopinteracties tussen leveranciers en professionele kopers plaatsvinden via digitale kanalen.

De impact van de Covid-19-pandemie op het tempo van de digitalisering en het koopgedrag van technologisch onderlegde millennials, die nu de leeftijd hebben bereikt om professionele B2B-besluitvormers te zijn, zijn de belangrijkste drijfveren van deze wereldwijde groei van e-commerce.

Wat wordt voorspeld voor de toekomst van de B2B-sector, is al zichtbaar in de aanzienlijke stijging van B2C e-commerce de afgelopen jaren, waar DHL Express hoge groeicijfers kende, vooral tijdens de vakantiepieken (bijv. Pasen, Kerstmis) en megawinkelen. dagen (bijv. Black Friday, Cyber Monday). In totaal zijn de B2C E-commerce-volumes binnen het DHL Express-netwerk in 2020 met ongeveer 40% gestegen ten opzichte van 2019.

Deze positieve bedrijfsontwikkeling wordt ook weerspiegeld in de financiële resultaten van het bedrijf voor FY2020: met een totale omzet van € 19,1 miljard (+ 11,9% jaar-op-jaar) en een EBIT van € 2,7 miljard (+ 34,9%), de Express-divisie van Deutsche Post DHL Group sloot 2020 af met het beste resultaat in zijn meer dan 50-jarige geschiedenis. Met zijn wereldwijde netwerk en brede scala aan industrieën kon DHL Express snel veranderende handelsstromen opvangen. Bovendien hielp haar aanwezigheid in meer dan 220 landen en gebieden consumenten en bedrijven om verbonden te blijven door hen in staat te stellen over de hele wereld handel te drijven - ook tijdens de Covid-19-pandemie.

"Zelfs in tijden van wereldwijde stilstanden heeft globalisering haar veerkracht getoond, aangewakkerd door digitalisering en de kracht van wereldhandel", zegt John Pearson, CEO van DHL Express. "Deze trends hebben ertoe geleid dat een steeds groeiend aantal consumenten hun winkelactiviteiten online verschuift. De pandemie heeft deze ontwikkeling als nooit tevoren versneld, met een sterke toename van het aantal bedrijven dat hun goederen op de wereldmarkt verkoopt. E-commerce en wereldwijde logistiek dus bood de sleutel om lokale shutdowns te ontgrendelen, economieën draaiende te houden en de impact van Covid-19 voor veel van onze klanten te verzachten. "

Versnelling van de groei van e-commerce door Covid-19

Niet alleen B2C E-commerce groeide door de voortdurende digitalisering en het veranderde winkelgedrag van consumenten. In 2019, vóór de pandemie, was de wereldwijde verkoop op B2B e-commercesites en marktplaatsen al met 18,2% gestegen tot 12,2 biljoen dollar 1 , waarmee de marktomvang van de B2C-sector werd overtroffen. Door Covid-19 en de daaruit voortvloeiende versnelling van de digitalisering wordt dit wereldwijde B2B e-commercevolume tegen 2027 geschat op 20,9 biljoen dollar 2 .

"We worden nu al meer dan een jaar geconfronteerd met de pandemie", zegt Michiel Greeven, Executive Vice President Global Sales bij DHL Express. "Een jaar dat liet zien hoe bijna een decennium van digitale evolutie plaatsvond in slechts een paar maanden tijd, met online winkelen en grensoverschrijdende verzending als het nieuwe normaal. En dat geldt niet alleen voor B2C-retailers, maar ook voor B2B-retailers. E-commerce toen bedrijven begonnen te erkennen dat online verkoopplatforms cruciaal zijn voor hun zakelijk succes, nu en in de toekomst. Als gevolg hiervan zal er ook een extra behoefte zijn aan wereldwijde expresverzending en is DHL Express goed gepositioneerd om alle B2B-bedrijven te ondersteunen op hun reis. "

Enorm potentieel in B2B e-commerce, ook aangestuurd door millennials

De whitepaper, samengesteld door DHL Express, legt de factoren bloot die de groei van de wereldwijde B2B e-commercemarkt aansturen: naast algemene trends als globalisering en digitalisering begint een nieuwe technologiegerichte generatie millennials zijn stempel te drukken. Millennials zijn al goed voor 73% van alle professionele B2B-aankoopbeslissingen. Als digital natives vertalen hun ervaringen in de B2C-sector zich in hoge verwachtingen bij het maken van B2B-transacties, waardoor bedrijven worden gestimuleerd om te investeren in digitale oplossingen, zoals verkoopplatforms, terwijl ze tegelijkertijd een groot groeipotentieel bieden.

"Als B2B-bedrijven het meeste willen halen uit de nieuwe grensoverschrijdende en e-commercemogelijkheden, moeten ze zich aanpassen aan het veranderende koopgedrag. Vooral met de opkomende generatie millennials als B2B-besluitvormers, die de digitalisering van de sector. B2B-klantervaringen moeten meer worden afgestemd op de digitale B2C-ervaringen. Als internationale e-commercespecialisten hebben we de knowhow en inzichten om bedrijven te helpen zich aan te passen aan de voortdurende veranderingen en hun volledige potentieel te ontketenen ", zegt Leendert van Delft, Vice President Global Sales Programmes en Global E-commerce.

In 2020 leverde DHL Express in totaal 484 miljoen zendingen voor zijn klanten (B2C en B2B) over de hele wereld, ongeveer 9% meer per dag dan in 2019. Om zich aan te passen aan deze aanzienlijke groei van zijn netwerk, blijft DHL Express jaarlijks meer investeren dan € 1 miljard aan nieuwe ultramoderne faciliteiten over de hele wereld om zijn sorteercapaciteit te vermenigvuldigen (+ 65% sinds 2013), nieuwe werknemers aan te werven (+10.000 jaar-op-jaar) en nieuwe vrachtvliegtuigen aan zijn vloot toe te voegen ( +20 eenheden jaar-op-jaar). In deze context kondigde DHL Express onlangs de aankoop aan van acht extra Boeing B777 wide-body vrachtschepen en een samenwerking met Smartlynx Malta om twee Airbus A321 aan zijn vloot toe te voegen. Met deze maatregelen zorgt DHL Express ervoor dat haar wereldwijde klanten kunnen profiteren van de wereldwijde hausse op het gebied van  e-commerce.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!