Op de rand van verandering in een nieuw datatijdperk

David van den Berg, Country Manager Aruba Nederland

15-04-2021

Op de rand van verandering in een nieuw datatijdperk

Aruba richt zich al een tijdje op de mogelijkheden van de intelligent Edge: een plek waar diensten op het vlak van connectiviteit en computing het mogelijk maken om data van gebruikers en devices dichter bij de bron te verwerken, namelijk aan de rand van een netwerk.

Het belang hiervan is groot. De intelligent Edge ondersteunt realtime analyse en levert bruikbare inzichten op die operationele efficiëntie kunnen boosten en innovatie versnellen. Ook opent de Edge nieuwe deuren en creëert het daarmee nieuwe inkomstenstromen aan de hand van bijvoorbeeld meeslepende ervaringen en gepersonaliseerde dienstverlening. Uiteindelijk helpt de intelligent Edge sectoren zelfs om de volgende stap in hun digitale transformatie te zetten.

Een groot deel daarvan is nog toekomstmuziek. Maar wat kan er nu al met de intelligent Edge? En hoe zorgen we ervoor dat die zich zo ontwikkelt als verwacht? Dat waren een aantal van de grote vragen achter ‘At the Edge of Change: Navigating the New Data Era’, een rapport dat eind 2020 is gepubliceerd door Aruba. In dit rapport wordt gekeken naar de huidige perceptie van de Edge, in hoeverre bedrijven er al gebruik van maken en de obstakels die deze bedrijven nog in de weg staan.

Het rapport bevat antwoorden van meer dan 2.400 IT-beslissers uit 21 markten wereldwijd. De bevindingen wijzen op veelbelovende mogelijkheden en suggereren dat de overgrote meerderheid van de bedrijven zich al richting de Edge verplaatst. Aan de andere kant is er nog veel werk te verzetten en zijn er nog heel wat hordes te overwinnen, voordat deze bedrijven de Edge bereiken.

Hieronder lees je meer over de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:  

De Edge kan zijn belofte waarmaken, maar dat kost tijd
Uit het rapport blijkt dat 72 procent van de IT-beslissers al gebruikmaakt van Edge-technologieën om nieuwe resultaten te boeken. 16 procent is van plan deze technologieën in de toekomst in te zetten. Ook denkt 82 procent dat hun behoefte aan een geïntegreerd systeem aan de Edge dringend is.

Echter, het kan nog even duren voordat de resultaten van deze investeringen effect hebben. Slechts een klein percentage (9 procent) verwacht binnen zes maanden bruikbare inzichten te kunnen halen uit de data die via hun netwerk is verzameld. De meerderheid denkt dat het nog 18 maanden duurt voordat ze deze fase bereiken.

Data in overvloed, maar organisaties zien de Edge als oplossing
De achtergrond van deze datadiscussie is de aanhoudende groei van verbonden devices. IT-beslissers worstelen met de explosie van data die wordt gegenereerd door verbonden devices in hun netwerken en kijken daarom steeds meer naar de voordelen van edge-technologieën, met name op het gebied van kosten en latency.

Een derde van de IT-beslissers geeft aan dat er nu al meer data wordt gegenereerd dan de organisatie aankan. Nog eens 28 procent zegt data niet snel genoeg te kunnen verwerken om er ook iets mee te doen.

Maar het rapport laat ook zien dat IT-beslissers nadenken over een bredere toepassing van de Edge. Een groot aantal leunt op de Edge ter ondersteuning van organisatorische wendbaarheid, en niet alleen ter bevordering van de efficiëntie. Ook moet de Edge helpen nieuwe producten, diensten en inkomstenstromen te creëren.

De zorgen over kosten, vaardigheden en beveiliging blijven
Tot slot moest het onderzoek duidelijkheid scheppen over wat organisaties tegenhoudt om zich tot de Edge te richten. De kosten zijn – niet geheel verrassend – een van de belangrijkste redenen. Maar er spelen nog twee factoren mee: gebrek aan gespecialiseerde datavaardigheden en angst voor nieuwe beveiligingskwetsbaarheden.

Bijna elke organisatie (92 procent) denkt te weinig vaardigheden (AI, analytisch en technisch) in huis te hebben om gebruik te kunnen maken van de volle potentie van data. Tegelijkertijd maken IT-beslissers zich terecht zorgen over de beveiligingsconsequenties van het verbinden van grote aantallen devices aan de Edge. 57 procent van de respondenten geeft aan dat deze stap hun bedrijven kwetsbaarder heeft gemaakt of zou maken. Daarentegen zegt 47 procent dat verbeterde beveiliging een van de grootste voordelen is van data verzamelen aan de Edge.

De Edge naar de cloud verplaatsen
Het onderzoek laat zien dat de Edge voor de meeste organisaties nog work in progress is. Maar ook dat veel organisaties er wel al volop in investeren.

En met goede reden – gebruikmaken van inzichten die aan de Edge zijn verzameld, biedt bedrijven de mogelijkheid om hun benadering van data volledig te transformeren. De data krijgt zo veel waarde dat het een bedrijfsasset wordt. Organisaties die data aan de Edge kunnen verwerken, opslaan en analyseren, kunnen deze informatie als eerste gebruiken om hun bestaande businessmodel te optimaliseren. En uiteindelijk innovatieve producten, diensten en ervaringen ontwikkelen die hun aanbod voor klanten en medewerkers niet alleen versterken, maar ook transformeren.

Zelf deze mogelijkheden proberen en de uitdagingen op je eigen pad naar de Edge overwinnen? In het onderzoeksrapport At the Edge of Change: Navigating the New Data Era vind je vier belangrijke aanbevelingen.

David van den Berg, Country Manager Aruba Nederland

Terug naar nieuws overzicht