Redactie - 19 april 2021

SaaS4Channel organiseert succesvol online cloud evenement

SaaS4Channel organiseert succesvol online cloud evenement image

SaaS4Channel probeert Nederlandse ondernemers met een cloud-ambitie verder te helpen. Daartoe werd in april, 11 jaar na het eerste evenement, een succesvol online event georganiseerd waarbij ondernemers met elkaar ervaringen over de marktontwikkelingen konden uitwisselen.

Want SaaS4Channel is sinds 2008 actief en beweegt zich in een bruisende markt. Volgens de inschattingen gaat inmiddels 15% van het BNP naar IT en wordt de rol van de cloud daarin steeds belangrijker. Was IT voorheen een ondersteunende dienst in bedrijven die veel activiteiten on-premises deed, inmiddels wordt dat model rap ingehaald door de nieuwe realiteit. Zo is de welbekende on-premises exchange server bijna overal helemaal naar de cloud gebracht en wordt als service nu aangeboden door partijen zoals Google en Microsoft. Voor bedrijven betekent dit een rationalisatie omdat systeembeheer nu een service van een partner geworden is. Microsoft is momenteel bijna volledig een op cloud gebaseerde onderneming.

De partners

Bedrijven die naarstig op zoek naar partners om te helpen bij het optimaliseren van een aanbod, kunnen online hulp vinden. Leo van Schie’s Partner Navigator is daarvoor een ideale omgeving. Deze oplossing brengt Nederlandse IT-aanbieders in kaart die op cloud gebaseerde (deel)oplossingen beschikbaar hebben. Het is een database met ICT-leveranciers en helpt de gebruiker met marktanalyses en zorgt uiteindelijk ook voor lead generatie.

De uitdaging van SaaS-providers is het vinden van de juiste partners en het optimaliseren van de klantrelatie, Ook het vinden van de juiste distributeur is relevant. Distributeurs zorgden in het verleden voor fysieke distributie en spelen nu een andere rol: het clusteren van online-oplossingen. Het is niet langer wat je als individuele service te bieden hebt, veel belangrijker is het hoe je het bij de businesspartner integreert

Nieuwe aanpak is nodig

Vroeger bepaalde de afdeling IT de hulpmiddelen in een bedrijf. Het proces was te log en zorgde dat de afstand tussen IT en de business alsmaar groter werd. Beide clusters hadden verschillende snelheden. De gebruikers zochten hun heil in schaduw-IT.

Johan de Wit van SaaSBazen.nl schetste daarvan een mooi voorbeeld. SaaSBazen.nl helpt ondernemers bij het opzetten van een cloud-onderneming. In de huidige markt beginnen afdelingen binnen een bedrijf vaak een zoektocht naar een gratis nooplossing voor hun probleem, bijvoorbeeld een veilige chat app. Naarmate deze gratis implementatie in het bedrijf steeds meer gebruikt wordt, komt het moment dichterbij dat men er serieus naar gaat kijken en een bedrijf klaar is om een abonnement (tegenwoordig het beste commerciële model) te nemen. Dit is dus een fundamenteel andere benadering dan tot nu toe. Top down beslissingen via de CIO, veranderen in bottom up, vanaf de werkvloer worden keuzes gestuurd. Een cloud-bedrijf moet deze verandering serieus meewegen bij het opzetten van zijn bedrijfsmodel.

Lars van Wieren van Starred voegt daaraan toe dat account based marketing steeds belangrijker wordt. Geen dynamiet vissen zoals hij dat noemt en kijken wat boven komt drijven, maar via bijvoorbeeld LinkedIn slim zoeken naar de juiste leads. Geen vertegenwoordiger die met een salesboek binnen valt, maar via teasers contactmomenten opbouwen en de interesse bij de klant kweken. Het is het verzamelen van klantinformatie om pas toeslaan als er voldoende aanknopingspunten zijn voor een goed advies.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!