Redactie - 28 april 2021

Nieuwe innovaties in Adobe Experience Cloud

Nieuwe innovaties in Adobe Experience Cloud image

Adobe trapt de Adobe Summit 2021, een online evenement over digitale ervaringen. Tijdens de eerste sessie van de Summit introduceerde Adobe verschillende innovaties voor Adobe Experience Cloud. Nieuwe applicaties zoals Adobe Journey Optimizer en Adobe Customer Journey Analytics, een Real-time Customer Data Platform (CDP) en nieuwe mogelijkheden voor real-time personalisatie passeerden de revue. Bovendien kondigde Adobe nieuwe content- en commerce-opties aan, waaronder een strategisch partnerschap met FedEx. 

"De pandemie heeft aangetoond dat merken die zich focussen op de beste klantervaringen het meest succesvol zijn”, vertelt Alex Azzopardi, Managing Director Adobe Nederland. "De innovaties die vandaag zijn uitgebracht voor Adobe Experience Cloud, brengen bedrijven dichter bij hun klanten. Zo zijn ze nog beter in staat om de beste, digitale ervaringen te bieden – met snelheid en op schaal." 

Proactieve interacties 
Zonder proactief datamanagement ontbreekt het bedrijven vaak aan de juiste aanpak om real-time contact met klanten te maken. “Adobe Experience Platform vormt de kern van Adobe Experience Cloud”, vervolgt Azzopardi. ''Met behulp van dit platform kunnen klanten verschillende soorten data uit de hele organisatie bij elkaar brengen voor bruikbare klantinzichten en completere, real-time klantprofielen. “Hiermee wordt elke ervaring voor de klant nog beter dan de vorige.” Adobe Experience Platform levert inmiddels dagelijks meer dan 17 biljoen doelgroepsegmentevaluaties. 

Nieuwe innovaties in Adobe Experience Cloud 
Daarnaast bleek uit de eerste sessie dat maar liefst 75 procent van de Fortune 100 bedrijven Adobe Experience Cloud gebruikt voor Customer Experience Management (CXM). Innovaties om bedrijven van alle groottes te helpen hun digitale transformatie verder te versnellen, zijn onder meer: 

  • Adobe Journey Optimizer, gebouwd op Adobe Experience Platform, helpt marketeers om het klanttraject te optimaliseren voor elk uitgaand of inkomend contactpunt; 
  • Adobe Real-time CDP, de enige enterprise-applicatie die vanaf de basis is ontworpen voor first-party, datagestuurde klantbetrokkenheid; 
  • Customer Journey Analytics waarmee merken hun online en offline klantdata kunnen integreren, standaardiseren en visualiseren; 
  • Een eerste preview van Marketing System of Record, na de overname van Workfront door Adobe, voor het verbinden van werk gedurende de hele marketingcyclus, van strategie en planning tot uitvoering en doormeten; 
  • Innovaties voor Adobe Experience Manager zoals Headless Content Management System (CMS) mogelijkheden en de nieuwe Adobe Experience Manager Assets Essentials voor assetbeheer in alle Adobe Experience Cloud-applicaties; 
  • Een nieuwe samenwerking met FedEx waardoor Adobe Commerce-ondernemers hun storefronts kunnen integreren met ShopRunner en klantvoordelen kunnen bieden, zoals gratis verzending binnen twee dagen; 
  • Adobe Experience Platform Collection Enterprise om bedrijven toegang te bieden tot real-time gegevens over consumentengedrag voor de best mogelijke interacties. 

CDP

Adobe introduceert verder Real-time Customer Data Platform (CDP). Dit is de enige enterprise-applicatie die specifiek is ontworpen voor first-party, datagestuurde klantbetrokkenheid. Adobe Real-time CDP helpt merken om bekende en onbekende klantdata te benutten. Hierdoor zijn het volledige klantprofiel en de customer journey naadloos vanuit één systeem te beheren, zonder dat er cookies van derden (third-party cookies) aan te pas komen. 

Controle over eigen gegevens 
De relatie tussen klanten en merken blijft evolueren. Consumenten letten tegenwoordig meer op de data die ze delen, ondersteund door verschillende soorten privacywetgeving. Tegelijkertijd blijven de verwachtingen voor gepersonaliseerde merkervaringen ongekend hoog. Dit terwijl third-party cookies, die marketeers gebruiken voor gepersonaliseerde ervaringen of advertenties, niet langer ondersteund zullen worden door browsers. Het betekent dat merken uiteindelijk minder inzicht krijgen in hun digitale bezoekers.  

Van de derde naar de eerste partij 
Het heroriënteren van de strategie rondom klantdata en -inzichten, om op toestemming gebaseerde, first-party data centraal te stellen, is daarom essentieel. Door een first-party datastrategie te implementeren, kunnen bedrijven klanten de meest relevante, gepersonaliseerde ervaringen bieden met alleen de gegevens die klanten willen delen. Ondanks de kansen en het belang van deze strategie, laat een recent onderzoek laat zien dat digital marketeers geloven dat ze pas 47% van hun first-data potentieel benutten. 

"Als consumenten verwachten we gepersonaliseerde merkervaringen terwijl we controle willen over de gegevens die we delen", zegt Alex Azzopardi, Managing Director van Adobe Nederland. "Met Adobe Real-time CDP werken we samen met een groot aantal merken om relevante, inspirerende en respectvolle ervaringen te bieden op basis van first-party data." 

CXM versterken met first-party data 
Adobe Real-time CDP fungeert als een gecentraliseerde hub om verschillende soorten first-party event- en attribute data samen te brengen. Hierdoor ontstaat een completer beeld, en dus profiel, van klanten. Het stelt bedrijven in staat om first-party web-, app- en mediagegevens (van ontwikkelaars) te combineren die afkomstig zijn van interacties zoals de surfactiviteit van een potentiële klant, evenals e-mails of telefoonnummers van klanten die ervoor kiezen zich te registreren op de site van een merk.  

Andere functionaliteiten van Adobe Real-time Customer Data Platform omvatten: 

  • Segment Match waarmee bedrijven kunnen samenwerken om samen first-party datasets uit te breiden. Niet-gevoelige klantgegevens kunnen alleen in Segment Match worden uitgewisseld met toestemming van de klant; 
  • Look-alike Segments zodat merken nieuwe klanten kunnen identificeren die dezelfde kenmerken vertonen als eigen klanten;
  • Nieuwe B2B CDP-mogelijkheden die zowel individuele als accountprofielen samenbrengen voor een volledige inzicht. Het ondersteunt B2B-bedrijven om te denken en handelen als B2C-merken. 

Meer informatie is te vinden op de blog van Adobe Summit 2021

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!