Samsung weet meer smartphones te verkopen dan Apple

30-04-2021 | door: Witold Kepinski

Samsung weet meer smartphones te verkopen dan Apple

In het eerste kwartaal van 2021 werden 347 miljoen smartphones wereldwijd verkocht, een stijging van 27% op jaarbasis. Samsung nam de eerste plaats in en verscheepte 76,5 miljoen smartphones om een aandeel van 22% te verwerven. Apple heeft 52,4 miljoen iPhones verkocht om een aandeel van 15% te verwerven.

De iPhone 12 Mini heeft onder de verwachtingen verkocht, maar de kracht van andere iPhone 12-modellen en de grotere vraag naar de oudere iPhone 11 hielpen hem een sterk momentum te behouden. Xiaomi behaalde zijn beste kwartaalprestaties ooit, groeide 62% en verscheepte 49,0 miljoen exemplaren. Oppo en Vivo maakten de top vijf compleet en verscheepten respectievelijk 37,6 miljoen exemplaren en 36,0 miljoen exemplaren. Huawei, waar Honor niet langer deel van uitmaakt, staat nu op de zevende plaats met 18,6 miljoen eenheden, omdat de voormalige nummer één van de wereld geboeid blijft door Amerikaanse sancties.

"Naast de grote productwaarde, boekt Xiaomi nu ook vooruitgang om lokaal talent te werven, kanaalvriendelijker te worden en het voortouw te nemen in high-end innovatie, zoals te zien is bij de Mi 11 Ultra en zijn recente opvouwbare, de Mi Mix Fold. Canalys Research Manager Ben Stanton. "Zijn concurrenten bieden een superieure kanaalmarge, maar het enorme volume van Xiaomi geeft distributeurs eigenlijk een betere kans om geld te verdienen dan concurrerende merken. Maar de race is nog niet voorbij. Oppo en Vivo zitten hem op de hielen en positioneren zich in het middensegment in veel regio's om Xiaomi aan de lage kant in te sluiten. Eer is ook een dreigende bedreiging. Het heeft al supply chain-deals gesloten en ondertekent nu distributieovereenkomsten om in de tweede helft van 2021 opnieuw verschillende markten te betreden. Xiaomi leidt het peloton, maar de race is nog maar net begonnen."

"LG, een voorstander van de smartphonebranche, stopt dit jaar", zegt Canalys-analist Sanyam Chaurasia. “Het staat symbool voor een nieuw tijdperk op de smartphonemarkt. Het bewijst dat agressieve prijsstelling en kanaalstrategie tegenwoordig belangrijker zijn dan hardwaredifferentiatie. LG heeft het grootste deel van zijn aandeel in Noord- en Zuid-Amerika, met 80% van zijn totaal in 2020, wat nieuwe kansen biedt voor onder meer Motorola, TCL, Nokia en ZTE, met name voor prijzen onder de 200 dollar. Nu de smartphonemarkt blijft consolideren, zal dit niet de laatste keer zijn dat de gevestigde leveranciers vechten om de overblijfselen van een verslagen merk."

"COVID-19 is nog steeds een belangrijke overweging, maar het is niet langer het belangrijkste knelpunt", zei Stanton. “De levering van cruciale componenten, zoals chipsets, is al snel een grote zorg geworden en zal de verzending van smartphones in de komende kwartalen belemmeren. En het zal wereldwijde merken ertoe aanzetten om regionale strategieën te heroverwegen. Sommige merken hebben bijvoorbeeld de prioriteit van apparaatzendingen in India verlaagd, te midden van de nieuwe COVID-19-golf, en richten hun inspanningen in plaats daarvan op herstellende regio's, zoals Europa. En hoewel de tekorten aanhouden, zal het grotere bedrijven een uniek voordeel opleveren, aangezien de wereldwijde merken meer macht hebben om over allocatie te onderhandelen. Dit zal de kleinere merken verder onder druk zetten en zou velen ertoe kunnen dwingen LG de deur uit te volgen.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility