Franse mededingingsautoriteit ziet Fintech macht Apple, Google en Amazon toenemen

01-05-2021 | door: Witold Kepinski

Franse mededingingsautoriteit ziet Fintech macht Apple, Google en Amazon toenemen

Geconfronteerd met de ingrijpende veranderingen in de betalingssector, die met name wordt gekenmerkt door de komst van grote digitale platforms, stelt de de Franse mededingingsautoriteit Autorité de la concurrence verschillende waakzaamheidspunten vast. Hierbij wordt een toenemende fintech macht van Apple, Google en Amazon geconstateerd.

Begin dit haar is de mededingingsautoriteit advies gevraagd om de concurrentiesituatie in de sector van nieuwe technologieën die worden toegepast op financiële activiteiten en meer in het bijzonder op betalingsactiviteiten te beoordelen. Na hoorzittingen te hebben gehouden, gerichte vragenlijsten te hebben gestuurd, een openbare raadpleging te hebben gelanceerd en gebruik te hebben gemaakt van talrijke onderzoeken en publicaties, brengt de Autorité haar advies uit.

Aan het einde van een diepgaand onderzoek is de Autorité van mening dat technologische innovatie en de wijzigingen in de regelgeving de komst van nieuwe spelers in de betalingssector mogelijk hebben gemaakt, FinTech en BigTech, die, naast traditionele bankspelers, innovatieve betalingsmethoden hebben ontwikkeld. voor consumenten en nieuwe gediversifieerde diensten (accountbeheer, hulp bij het betalen van btw voor mkb's, enz.).

De Autoriteit wijst op de belangrijke rol die FinTechs spelen bij het ontwikkelen van nieuwe innovatieve diensten door alle kansen te benutten die door regelgeving worden gecreëerd. Het merkt ook op dat traditionele bankspelers verschillende strategieën gebruiken om in contact te blijven met de meest innovatieve segmenten van de markt: overnames door middel van acquisities, aandeleninvesteringen en interne optimalisaties.

Pay diensten zeer winstgevend

Een van de belangrijkste verschijnselen die de autoriteit in haar onderzoek naar voren heeft gebracht, is de komst van de grote BigTech-platforms in de betalingssector, met de ontwikkeling van diensten onder de naam van het bedrijf (met name Apple Pay, Google Pay, Amazon Pay). Deze ontwikkeling lijkt bijzonder significant, omdat platformachtige actoren aanzienlijke voordelen te bieden hebben: ze controleren ecosystemen op basis van grote gebruikersgemeenschappen, hebben toegang tot grote datasets en hebben de technische capaciteit om deze goed te gebruiken. Door voor de realisatie van de betaling te vertrouwen op de traditionele bankactoren en de groepen bankpassen, kunnen de grote platforms bovendien aanzienlijke winsten maken.

Risico's

De in het onderzoek beschreven ontwikkelingen kunnen de tot dusverre bestaande concurrentieverhoudingen verstoren. De Autorité benadrukt in het bijzonder het bestaan van concurrentierisico's die verband houden met de versterking van de marktmacht van grote digitale platforms of het opsluiten van consumenten in een ecosysteem, evenals het risico van marginalisering op lange termijn van traditionele bancaire spelers zo besluit de Franse mededingingsautoriteit.

Terug naar nieuws overzicht