BPSOLUTIONS: Wij maken organisaties een beetje slimmer

Wij maken organisaties een beetje slimmer

Ronald van Heek en Mark de Groot, BPSOLUTIONS

07-05-2021 | door: Witold Kepinski en Teus Molenaar

BPSOLUTIONS: Wij maken organisaties een beetje slimmer

Een goede inrichting en beheer van een hybride multi-cloud omgeving zijn de basis voor het uiteindelijke doel van IT-dienstverlener BPSOLUTIONS: de wereld een beetje slimmer maken. “En dat doen we samen met onze klanten. Wij zitten naast hen, niet tegenover hen”, zegt CCO Ronald van Heek.

Ronald van Heek: “Het is ingewikkeld om die gemengde omgevingen, waarbij workloads zich kunnen verplaatsen tussen clouds, in- en extern, goed in te richten en te beheren. Daar heb je de juiste kennis voor nodig, die wij gelukkig ruimschoots in huis hebben. Maar als je niet zorgt het geheel up and running en altijd geoptimaliseerd te houden, dan kom je niet toe aan dat andere aspect: zorgen dat een organisatie data voor zich laat werken en daarmee elke dag een beetje slimmer kan worden.”

BPSOLUTIONS CEO Mark de Groot vertelt dat het streven en de mogelijkheid om klanten verder te brengen hét onderscheidende element is van BPSOLUTIONS op de markt. “Wij praten continu met onze klanten, om te zorgen dat we hun bedrijfsprocessen en doelstellingen begrijpen zodat we optimaal kunnen aansluiten op hun behoeften en kunnen optimaliseren.” Van Heek vult aan: “Onlangs zei een grote klant van ons: “Andere dienstverleners zitten altijd tegenover mij, maar jullie zitten echt naast mij.” En zo ervaar ik het ook: het is een gezamenlijk streven om onze samenwerking met onze klanten en onze dienstverlening steeds beter te maken’. Dat is een heel mooi compliment; en raakt ook precies de kern van onze aanpak.”

“We komen niet voor niets aan een prachtige Net Promotor Score van 87. Wij komen vanuit een relatief kleine organisatie, die sterk groeit met ambitieuze doelstellingen. Hiervoor is het van groot belang dat onze klanten ons aan willen bevelen bij potentiële nieuwe klanten. Over dat ‘slimmer’ wil Van Heek nog kwijt dat ze dat niet alleen bij klanten doen, maar natuurlijk ook binnen de eigen organisatie. “Wij gebruiken bijvoorbeeld data om na te gaan of we het beheer slimmer kunnen uitvoeren met als gevolg dat we verder kunnen optimaliseren, de beheerlasten kunnen verminderen en de kwaliteit verhogen. Hier profiteren onze klanten dan weer van.”

Cloud-ervaring

Beiden zien dat organisaties steeds vaker cloud-dienstverleners inschakelen. Daarnaast heeft Covid-19 de digitale transitie een extra versnelling gegeven. Maar niet alles kan naar de public cloud. Er zijn applicaties van pakweg tien á twintig jaar oud die zich daar niet voor lenen; het kost te veel geld om ze te herschrijven naar een cloud-native vorm of om ze aan te passen. “Je zult dus vrijwel altijd een gemengde omgeving behouden; van public en (externe) private cloud met zowel legacy als cloud-native. Nieuwe toepassingen zijn tegenwoordig vrijwel altijd geschikt om in de public cloud te kunnen draaien, maar nog steeds dien je je goed af te vragen welke eisen en wensen je hebt en welk cloud delivery model daar het beste bijpast. Er wordt steeds vaker ook met containers gewerkt. Belangrijk om te duiden is dat we merken dat gebruikers voor zowel bestaande als nieuwe applicaties en alle data types cloud-ervaring willen hebben: eenvoudig, flexibel, schaalbaar en pay-per-use. Dit vormt dan ook de basis van ons Hybride Cloud Platform dat wij klanten bieden, waarbij wij vanuit onze datacenters een private cloud platform bieden met directe, low latency verbindingen naar de Public Cloud van Azure, IBM Cloud en AWS.”, vertelt Van Heek. “Op het gebied van Hybride Cloud zoeken we samen met de klant de optimale mix. En die verschilt per situatie”

Pijnbestrijding

De Groot komt met een aantal voorbeelden om aan te geven hoe BPSOLUTIONS in de praktijk organisaties slimmer kan maken. Onze data scientists hebben specifieke data van de Spoedeisende Hulp (SEH) van het HagaZiekenhuis in Den Haag gebruikt om accurate voorspellingen te kunnen doen over de wachttijden bij de spoedeisende hulp. Daarmee verbetert de ervaring die patiënten hebben en optimaliseert het ziekenhuis de logistieke processen. “Voor een andere zorginstelling is BPSOLUTIONS weer met een ander model bezig vertelt De Groot: “Hoe zou het zijn als we op grond van beschikbare data kunnen voorspellen wanneer iemand pijn gaat krijgen tijdens een behandeling. Pijnbestrijding is in elke zorginstelling een belangrijk element. Analyse van data helpt hierbij en kan echt grote voordelen bieden.” Ook in de transportsector is BPSOLUTIONS actief met Hybrid Cloud en complexe data science vraagstukken, zo vertelt Van Heek. “Een logistieke dienstverlener met een Europees routenetwerk heeft zijn IT-processen ondergebracht in ons twin-datacenter in Amsterdam. Deze multinational heeft daarnaast applicaties in Azure en AWS, maar ook bijvoorbeeld Microsoft 365. BPSOLUTIONS zorgt niet alleen voor de hybride cloud platformen, de beveiliging en het beheer, maar ook de koppelingen daartussen.”.

Internationale groei

Als het gaat om cloud- en managed services heeft BPSOLUTIONS de ambitie om de komende jaren verder te groeien naar een plek in de top tien van Europa. “We zijn al aardig op weg”, stelt het tweetal. Verwijzend naar Nederlandse klanten die vestigingen in Europa, Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten hebben. België en Duitsland ‘liggen natuurlijk om de hoek’. “We bouwen via dergelijke klanten gestaag aan een Europees netwerk. Uiteindelijk wil iedereen dat zijn data gaat helpen om de bedrijfsvoering te optimaliseren of zelfs te veranderen als daar aanleiding toe is. Iedereen wil slimmer zijn en wij tonen aan dat wij daarbij kunnen helpen”, aldus Van Heek. “Dat de Belastingdienst zijn SAP-HANA omgeving onlangs via een Europese aanbesteding bij ons heeft ondergebracht, vervult ons met trots”, geeft De Groot aan.”.

“We zitten in een positieve flow.”, stelt De Groot. “De fase van groei waarin BPSOLUTIONS verkeert, de zichtbaarheid in de markt en al die positieve ontwikkelingen die we doorgaan, versterkt de betrokkenheid van de medewerkers met het bedrijf én met onze klanten. “We hebben een ambitieus en enthousiast team. Dat op zich geeft al energie. We zijn volop in beweging”, sluit Van Heek hierbij aan. “Dat moet ook wel, wil je bij de top tien van Mission Critical IT dienstverleners van Europa gaan behoren. Dat gaat niet vanzelf, daar moeten we echt wat voor doen!”

Security

Niet, omdat het een sluitstuk is, maar omdat het onderwerp toevallig als laatste ter sprake komt: IT-security. “Wie workloads versnippert over meerde cloud platformen, moet veel aandacht besteden aan de beveiliging van Data. Cloud Data Management is een vanzelfsprekend onderdeel van onze diensten en een echt onderscheidend vermogen. Data protectie en business continuity hebben onze uitgebreide aandacht en daar hebben we al tientallen jaren diepgaande expertise mee opgebouwd. Op dat vlak werken wij zeer veel met Rubrik samen. Hierbij stellen we niet alleen op uniforme wijze data veilig over diverse cloud-platformen heen, maar zorgen we tevens voor ransomware bescherming en volledige encryptie”, vertelt Van Heek.

Want, zo besluit De Groot: “We geloven echt in een always-on wereld waarbij Mission Critcal IT altijd up and running moet zijn zodat organisaties hun missie kunnen blijven uitvoeren en data voor zich kunnen laten werken. Want bij alles wat we doen, willen we de wereld een stukje slimmer maken.”

Auteurs: Witold Kepinski en Teus Molenaar

Terug naar nieuws overzicht
Cloud