Redactie - 11 mei 2021

NETGEAR drukt partners op het hart: ga het gesprek aan over post-corona-tijdperk

NETGEAR drukt partners op het hart: ga het gesprek aan over post-corona-tijdperk image

Als we straks weer zonder restricties op kantoor kunnen werken, zullen we dat in veel opzichten anders doen dan voorheen. Dat weet ook Arend Karssies, Regional Director Benelux van NETGEAR. We gaan onder andere meer vragen van het netwerk. Partners laten enorme kansen liggen als ze daarover niet in gesprek gaan met hun klanten. Dat moeten ze, als het aan Karssies ligt, liever gisteren dan vandaag doen. Hij vertelt onder meer hoe NETGEAR daarbij kan ondersteunen.

Op het moment van het interview met Arend Kassies van NETGEAR zijn de coronacijfers nog niet heel hoopgevend, maar lijkt het einde van de pandemie toch voorzichtig in zicht te komen. Karssies kijkt terug op de periode sinds maart 2020. “Iedereen is gewend geraakt aan het thuiswerken, daar waar dat mogelijk was. Voor een groot aantal bedrijven was het een uitkomst. Veel werkgevers ondersteunden hun personeel met het neerzetten van een goede infrastructuur thuis. Er werd gekozen voor Mesh-systemen en WiFi 6, om overal in huis internet te hebben met hoge snelheden, zonder gehinderd te worden door andere gezinsleden die tegelijkertijd ook thuiswerkten, thuisonderwijs kregen of wilden Netflixen. Die werknemers zijn nu gewend geraakt aan een goed en stabiel internet, dat gelukkig steeds beter beveiligd wordt met bijvoorbeeld NETGEAR Armor op de Orbi mesh systemen.”

Afvinklijst
Diezelfde mensen gaan straks weer naar kantoor en daar gaan ze anders werken dan dat ze deden. De huidige kantoornetwerken zijn daar lang niet altijd klaar voor. “We gaan hybride werken. Deels thuis en deels op kantoor. Ons gedrag zal ook anders zijn. Mensen zijn gewend geraakt aan videobellen en zullen dat steeds vaker verkiezen boven een telefoongesprek, zowel richting collega’s als richting klanten of leveranciers. Of dat een één-op-één gesprek is, of een call met meer dan honderd mensen maakt daarbij natuurlijk wel een groot verschil voor de belasting op het netwerk. Gelukkig is er daarvoor nu WiFi 6. Omdat we meer gaan flexwerken, wordt de behoefte aan goede WiFi verder versterkt.”

Maar met alleen WiFi 6 ben je er niet. Goede switches zijn nu heel belangrijk en Multi-Gigabit zorgt ervoor dat het bedrade netwerk niet de bottleneck wordt om hoge snelheden te halen. “En de IT-beheerder wil daarnaast de tools om alles op afstand te kunnen beheren.”
Een lange afvinklijst, dus. “En daar liggen enorme kansen voor partners”, aldus Karssies. “Ze doen er echt verstandig aan om met hun klanten het gesprek aan te gaan over het hybride werken in het post-corona-tijdperk. Hoe zorgen ze dat hun kantoor klaar is om te werken op een manier waar medewerkers al een tijdje aan gewend zijn? Die gesprekken moeten ze echt gaan voeren, liever gisteren dan vandaag.”

NETGEAR kan en wil ze daarbij ondersteunen. “We zijn een soort opleidingscampagne voor resellers gestart. Dat gaat deels over de voordelen en over de mythes van WiFi 6. Zo leggen we uit dat je daar ook van kunt profiteren als je geen WiFi 6-apparaten hebt. Maar het is veel breder. Het gaat over het regelen van goede dekking met de juiste snelheid, ook over verschillende locaties. En over de vraag hoe je van afstand het netwerk kunt managen, ook wanneer er mensen flexwerken.”

Hangmat
Op die laatste vraag speelt NETGEAR nadrukkelijk in. Daarbij draait alles om de cloud. “De cloud is er niet meer alleen voor dataoverdracht of het werken met applicaties, maar ook voor netwerkmanagement.” Daarvoor heeft NETGEAR de platformen Insight en Insight Pro. De eerste is voor de IT-manager, de tweede specifiek voor partners. Karssies: “Daarmee worden alle aparaten die eindgebruikers gebruiken echt met elkaar verbonden. Dat gebeurt via de cloud, zonder dat er van alles tussen gezet moet worden. Als reseller kun je tientallen, zelfs honderden of duizenden locaties in de gaten houden: zorgen dat ze operationeel en goed beveiligd blijven. Dat gebeurt vanaf één scherm. Als je wil kun je alles managen terwijl je op een hangmat in de achtertuin ligt.”

Hij gaat nog wat dieper in op Insight Pro. “Je kunt er je verschillende klanten in laden, ieder met zijn eigen rechten. Het wordt echt heel positief onthaald door allerlei soorten resellers. MKB-partners en bedrijven met grotere onderwijsinstellingen als klant, onder meer. Het is gaaf om die positieve ervaringen te horen. In een aantal gevallen wordt Insight Pro ook gebruikt om thuiskantoren te managen, met access points die thuis hangen en die verbonden zijn met het bedrijfsnetwerk. Wie weet is dat de toekomst, omdat het voor extra veiligheid zorgt. Het is zeker iets om over na te denken.”

Voor resellers die nog niet begonnen zijn met remote management, is dit het ideale moment om aan te haken, vindt Karssies. Juist omdat het ideaal te combineren is met het uitrollen van WiFi 6. “De vraag naar WiFi 6 is enorm”, vertelt Karssies. Maar resellers merken ondertussen wel dat niet alleen consumenten, maar ook bedrijven, steeds vaker online kopen. Tijdens de coronaperiode is die ontwikkeling versterkt. “Dus moeten ze nadenken over hun toegevoegde waarde. Dat zou heel goed het proactief kunnen managen van netwerkomgevingen kunnen zijn. Er liggen echt kansen voor resellers. Als je jezelf daar nog niet comfortabel bij voelt, bijvoorbeeld bij het uitleggen van de voordelen van WiFi 6, dan kun je ons altijd bellen en dan helpen we.”

Cloud
Cloud is een centraal en overkoepelend thema bij veel ontwikkelingen. “Een leven zonder cloud is niet meer voor te stellen. Van een pintransactie bij de bloemist, tot het vastleggen van een eigendomsoverdracht bij de notaris: alles gaat via internet. Het afgelopen jaar is die ontwikkeling alleen maar versneld. Het aantal applicaties neemt toe, de bandbreedte neemt toe. Op een verantwoorde en slimme manier omgaan met de cloud, dat is waar het om gaat. Daar liggen de kansen voor resellers. Wij ondersteunen daarbij, in de volle breedte. Met het geven van webinars, onder meer. Of met het kunnen uitvoeren van een site survey. Op die manier zijn wij relevant voor resellers. Ook als iedereen straks weer naar kantoor gaat. Juist dan.”

Meer weten over de trainingen en webinars van NETGEAR? Kijk op: https://innovatie.netgear.nl
Snel meer informatie over NETGEAR? Ga naar: http://netgear-rapidresponse.nl

Auteur: Johan van Leeuwen

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!