Google verplicht app aanbieders informatie over datagebruik te vermelden
Google gaat appaanbieders verplichten in zijn appstore Google Play te melden welke persoonlijke gegevens hun apps gebruiken. Google voert deze verplichting komende zomer in. Apple stelde dit eind 2020 al verplicht. Consumenten zien met ingang van 2022 deze informatie als zij een app uitzoeken in de Play Store. Zij kunnen de informatie over het gebruik van hun gegevens dan meewegen in hun keuze voor een bepaalde app. Dit prikkelt aanbieders om met elkaar te concurreren op gunstige privacyvoorwaarden.
Google komt met deze aanpassing tegemoet aan de oproep van 27 internationale consumententoezichthouders, verenigd in ICPEN (International Consumers Protection and Enforcement Network). De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt onderdeel uit van dit netwerk en is samen met collega’s uit Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk de aanjager van deze actie.
Wat verandert er voor de consument?
Vergelijken en kiezen van apps op kenmerken die samenhangen met privacy wordt dan een stuk eenvoudiger. Google gaat appaanbieders dan verplichten op de productpagina van de app in de Play Store informatie te geven over de gegevens die een app verzamelt.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Goed dat Google deze stap nu ook zet. Informatie over welke gegevens de app gebruikt, is van groot belang voor consumenten. Als deze informatie er is, kunnen zij zelf beter regie houden over hun privacy. De ACM heeft zich hiervoor hard gemaakt binnen ICPEN.”
Digitale economie agendathema
De digitale economie kent veel voordelen, zoals makkelijk vergelijken en bestellen van producten en diensten. Digitale markten werken niet altijd goed voor mensen en bedrijven. Daarom is de digitale economie voor de ACM in 2021 een agendathema. In dat kader gaat de ACM in 2021 handhaven op online misleiding. Ook doet de ACM onderzoek naar de voorwaarden waaronder aanbieders toegang krijgen tot de App Store van Apple.