IT Circle Nederland, dé plek om veilig en vertrouwd kennis te delen

Wij zijn geen plek voor vendor pitches, commerciële ICT partijen zijn uitgesloten van deelname

Frits Bussemaker en Karen van der Zanden, IT Circle Nederland.

22-05-2021 | door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

IT Circle Nederland, dé plek om veilig en vertrouwd kennis te delen

Volgend jaar bestaan ze tien jaar en sinds kort hebben ze een landelijk bestuur: de IT Circles. Het zijn regionale netwerkclubs van eindgebruikers in diverse economische segmenten, die in een vertrouwelijke setting snel, gericht en vooral onafhankelijk IT-kennis en -expertise delen. “Wij zijn geen plek voor vendor pitches, commerciële ICT partijen zijn uitgesloten van deelname”, benadrukken Karen van der Zanden en Frits Bussemaker van het nu landelijk opererende IT Circle Nederland.

IT Circle Nederland is een community van en voor IT-professionals bij eindgebruikers, die door contacten met 'peers' betrokken willen blijven bij nieuwe ontwikkelingen en innovaties. De eerste regionale communities dateren van 2012, en om deze 'cross-sectorale netwerken' verder te laten groeien, werd onlangs een landelijk bestuur gevormd. “Het doel is daarmee niet veranderd”, vertelt Karen van der Zanden, algemeen directeur van IT Circle Nederland en voormalig bestuurslid van de IT Circles Amsterdam en Utrecht. “De CIO's in ons netwerk willen met hun organisaties wendbaar zijn. Om IT-ontwikkelingen te kunnen bijhouden, moet een organisatie in beweging zijn en blijven. Dat lukt beter met een frisse blik naar buiten, in plaats van alleen een focus op de eigen organisatie. IT Circle Nederland voorkomt dat organisaties met veel pijn en moeite allemaal hetzelfde proces doorlopen en dezelfde fouten maken. Beter is het om van elkaar te leren, want bij andere organisaties zijn de uitdagingen op IT-gebied meestal niet anders.”

In het bij uitstek dynamische vakgebied IT is een netwerkclub van grote waarde, vindt Van der Zanden. “De onderwerpen die hier worden besproken, veranderen constant. Denk aan de ontwikkeling richting cloud en de digitale transformatie die onze leden doormaken. Of heel actueel in coronatijd: hoe houd je medewerkers ook thuis digitaal, vitaal, vaardig en fit? Wat gaan we straks (weer) fysiek doen en wat blijven we online doen? Vergeet ook alle uitdagingen op security-gebied niet, die hebben een geweldige vlucht genomen de afgelopen jaren. Door over de grenzen van de eigen organisatie of zelfs de eigen branche heen te kijken en kennis ook van buiten te halen, voorkomen onze leden dat iedereen steeds hetzelfde wiel uitvindt.” Leden krijgen inspiratie van elkaar en door elkaar.

De héle organisatie
De aangesloten CIO's zijn niet zozeer lid voor zichzelf, maar voor (de mensen in) hun organisatie. Van der Zanden: “We zijn er voor álle IT-professionals in een organisatie, van IT-security professionals tot scrum masters, vendorspecialisten, mensen die een cloudstrategie bepalen, noem maar op. Elk lid, elke organisatie heeft voor ons een vast aanspreekpunt, die we tenminste maandelijks spreken. Van alles komt dan voorbij, daar zit echt een heel sterk community-gevoel.”

De verschillende IT Circles organiseren jaarlijks meer dan honderd events. Maar volgens strategic council Frits Bussemaker, sinds 1988 werkzaam in de Nederlandse ICT-industrie en zeer ervaren met het bouwen, onderhouden en groot maken van communities, is het minstens zo belangrijk dat leden elkaar het hele jaar door weten te vinden. “Mensen kunnen elkaar via het online platform altijd makkelijk en direct bevragen. Als je maar lang genoeg lid bent, weet je precies waar welke kennis valt te halen. Leden delen best practices, best failures en wisselen business cases uit. En heel belangrijk: bij dit soort contacten is geen ruimte voor commercie. Onze community moet veilig en vertrouwd zijn. Hier worden niet alleen successen, maar ook briljante mislukkingen gedeeld. Bij ons kunnen mensen zowel offline als online informeel samenkomen om te sparren, zonder te worden lastiggevallen door 'vendor pitches' of door subjectieve adviezen.”

What's in it for me?
Nieuwe leden krijgen altijd een 'what's in it for me' sessie, zodat IT Circle Nederland weet waar een organisatie mee bezig is en welke IT-vraagstukken daar spelen. “Elke twee tot drie jaar doen we zo'n gesprek opnieuw”, legt Van der Zanden uit. “Zo komen onderwerpen aan het licht als leiderschap, change management, het testen en toepassen van nieuwe technologieën en portfoliomanagement. Het is overigens wel de bedoeling dat leden actief zijn; we hebben geen slapende leden. Heb je net een weg afgelegd waarvan je weet dat andere leden die ook op moeten, dan zien we graag dat je proactief ervaringen deelt.”

Momenteel gaan veel van de activiteiten over de cloudgang van leden, die een transformatie van beheer naar regie vergt. “IT-professionals moeten op een andere manier gaan werken”, weet Van der Zanden. “Wat betekent het voor mensen in een organisatie dat ze ineens geen functioneel beheerder van een applicatie meer zijn? Daarom besteden we veel aandacht aan change management en cultuurveranderingen. Wat we überhaupt terugkrijgen van de bij ons aangesloten CIO's: het zijn niet de technologieën, maar de mensen die het verschil maken. Het gaat in organisaties óók om de ontwikkeling van zogeheten 'soft skills'. IT-professionals, of dat nou developers zijn of portfoliomanagers, moeten meer dan vroeger direct kunnen samenwerken met de business. Wij willen bijdragen aan de ontwikkeling van dergelijke vaardigheden.”

Vroeg inzicht
Ook volgens Bussemaker is 'cloud' uiteraard een belangrijk onderwerp op dit moment. “Anderhalf jaar geleden deden we een sessie met de gemeente Almere over Green IT. Het staat nog niet helemaal op het netvlies van IT-professionals, maar cloud IT kan fors bijdragen aan een vermindering van het energieverbruik. Ik vind dat een mooi voorbeeld van hoe wij als community vroeg inzicht hebben in onderwerpen die voor onze leden van belang zijn. Zoals duurzaamheid, waar we veel aandacht aan besteden.”

Vanwege corona ontmoeten de leden van IT Circle Nederland elkaar momenteel vooral online. “Maar daardoor neemt de interactie tussen de leden juist toe”, constateert Van der Zanden tot slot. “Vaker en korter laagdrempelig samenkomen, dat is de trend. Voor de toekomst hoop ik op een mooie hybride mix: we blijven elkaar makkelijk benaderen, maar natuurlijk komen er ook weer grote(re) bijeenkomsten. Ik verheug me op de fysieke peer review sessies, waarin leden vertellen over hun IT-strategieën. En er komen weer uitwisselingen en bedrijfsbezoeken, waar de IT Circles bijna tien jaar geleden mee begonnen: mensen die een tijdje met gesloten beurzen bij een andere organisatie rondlopen om kennis over te dragen. Daar is veel vertrouwen voor nodig, maar dat is precies waar wij aan werken. We nodigen eindgebruikers, die nieuwsgierig geworden zijn, uit om direct contact op te nemen met de IT Circle.”

Auteurs: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud