Niels Goderie wil met Protinus verder doorpakken met cloud en XaaS

Niels Goderie, Protinus IT

19-05-2021 | door: Witold Kepinski

Niels Goderie wil met Protinus verder doorpakken met cloud en XaaS

Niels Goderie is sinds kort Sales Director bij Protinus IT. Hij neemt tien jaar IT-ervaring mee. Tijd om kennis te maken. Goderie vertelt over zijn achtergrond, de ambities van Protinus en geeft zijn visie op cloud computing en as a service-modellen.

Niels Goderie voelt zich merkbaar thuis bij Protinus IT. Enthousiast vertelt hij over de plannen van het bedrijf. Hij praat erover alsof hij er al jaren werkt. In werkelijkheid begon hij in april in zijn functie als Sales Director. Maar nieuw in de IT is hij niet, hij werkte sinds 2011 in verschillende functies bij SoftwareOne en Comparex Nederland. “Ik begon daar als Accountmanager lokale overheid om vooral het vak van sales te leren en de IT-wereld te leren kennen. In 2016 werd ik Salesmanager centrale overheid. Ik heb een fantastische tijd gehad bij Comparex en SoftwareOne, maar ik was toe aan een volgende stap in mijn carrière.”

Professionaliseren
Via oud-collega en vriend Richard van der Hulst kwam hij bij Protinus terecht. “Richard is bij Protinus ruim twee jaar geleden gestart als Director Software. Via hem kreeg ik al een erg positief beeld van het bedrijf. Na fijne gesprekken met Vincent Verbiesen (algemeen directeur, red.), onder meer over zijn toekomstbeeld van Protinus, werd ik erg enthousiast. Vincent is terecht trots op het bedrijf dat ooit heel klein begon en waarvoor nu 45 mensen werken. Voor mij ziet hij een belangrijke rol: het bedrijf en alle medewerkers op het gebied van sales nog beter maken. Het is een uitdaging die ik zeker aan wil gaan. Ik ben nu verantwoordelijk voor de gehele salesafdeling, die bestaat uit 21 mensen. Ik geloof erin dat ik ze met mijn ervaring kan helpen om door te groeien als organisatie en verder te professionaliseren.”

Dat professionaliseren heeft één overkoepelend doel: de klanttevredenheid verder verbeteren. “De klant staat bij ons altijd centraal. We krijgen bij klanten, onder meer overheden, steeds minder technische vragen. Het gaat vaker over de functionaliteit, de klantervaring en de echte behoefte. We worden gevraagd om een totaaloplossing neer te zetten en de juiste partijen bij elkaar te brengen om tot zo’n oplossing te komen. Dat hebben we onder meer rondom het vaccinatieprogramma gedaan. Daar word ik persoonlijk erg blij van. Dat is waar we het voor doen.”

Cloud
Cloud speelt bij dat soort projecten zonder enige twijfel een steeds grotere rol, merkt ook Goderie. “De ontwikkelingen in de technologie gaan ontzettend snel. Cloud is uiteraard van onschatbare waarde voor veel organisaties. Zij zijn soms al volop met de cloud bezig, maar regelmatig zijn ze pas net begonnen met hun reis ernaartoe. Vaak ontbreekt het nog aan de juiste kennis. Logisch ook, want iedereen heeft zijn of haar eigen vakgebied. Hier kunnen we ze uitstekend bij helpen. Met ons partnernetwerk weten wij de beste partij te ontsluiten om onze klanten te helpen. Dat geldt dus ook voor partners die onze klanten helpen met hun reis naar de cloud of hun activiteiten in de cloud.”
De vraag naar cloud heeft alles te maken met de behoefte aan XaaS-modellen, bij veel verschillende soorten partijen in het IT-kanaal. “Steeds meer leveranciers gaan over op een as a service-model”, merkt ook Goderie. “Zeker in softwareland zien we meer en meer SaaS. De eindgebruikers betalen hierdoor puur voor hun gebruik in plaats van dat ze iets volledig aanschaffen en er vaak maar gedeeltelijk gebruik van maken. SaaS is maar één van de voorbeelden, er komen steeds meer XaaS-trends voorbij. Ook op dit gebied kunnen we er voor zorgen dat de juiste partners bij onze klanten aan tafel worden gezet om er een duidelijk advies over te geven. We kunnen ze helpen om over te stappen op dit soort diensten en ze ook de eventuele handjes leveren.”

Kwadranten
Voor Protinus is een aantal sectoren van huis uit erg belangrijk: de centrale en de lokale overheid, de zorg en het onderwijs. De komende tijd wil het bedrijf zich sterker gaan richten op commerciële klanten, maar de genoemde sectoren in het publieke domein blijven onverminderd belangrijk. “We hebben veel contracten lopen en daardoor kunnen we onze klanten bedienen over de kwadranten heen. Die kwadranten zijn infrastructure – zowel front-end als back-end hardware - software, human skills en practices.”

Bij dat laatste, practices, komt alles bij elkaar, legt Goderie uit. “Als je kijkt naar bijvoorbeeld security, dan combineren we daarin de hardware, de software en de diensten, maar daarbinnen leveren we ook maatwerk door standaardsoftware aan elkaar te koppelen.”

Wendbaarheid
In het verhaal van Goderie gaat het vaak over partners. Niet toevallig, want die hebben een grote waarde voor Protinus. Afhankelijk van de klant, het project of de aanbesteding zoekt Protinus altijd op een flexibele manier naar goede samenwerkingen. “We leven voor onze klanten, maar leveren alles via partners. Het is zeker ook mijn ambitie om, samen met mijn collega’s, het partnernetwerk nog meer te verbreden en de juiste aandacht te geven”, vertelt hij. “We hebben meerdere strategische partners waar we met veel plezier prettig zaken mee doen. Dat is natuurlijk ook waar we met onze formule voor staan. We maken het verschil voor onze klanten in een markt die van oudsher een rigide distributieketen kent met veel beperkingen voor de eindgebruikers als afnemer. Wij bieden wél de wendbaarheid die nodig is en nemen de beperkingen weg door op een slimme manier verbindingen te maken tussen klant en leverancier. ‘Vind, verbind en versterk’, dus. Door onze kennis van de markt en in het IT-landschap weten wij als geen ander hoe we dat het beste kunnen doen.”

Protinus heeft grote ambities. “We zijn uniek in de markt en volledig onafhankelijk. We zullen gaan groeien als organisatie, zowel in kennis, in professionaliteit, als in grootte, waardoor we de klanten nog beter kunnen gaan bedienen. En we zijn uiteraard met heel veel plezier de hoofdsponsor van het Society Event van Dutch IT Channel in september en, wederom, van de Dutch IT Channel Awards in maart volgend jaar.”

Auteur: Witold Kepinski

Terug naar nieuws overzicht
Cloud