Redactie - 22 mei 2021

Smart Profile: Smart Profile ziet duidelijke trend in cloud markt

Smart Profile: Smart Profile ziet duidelijke trend in cloud markt image

De tijd is voorbij dat CSP's en andere IT-dienstverleners konden overleven door simpelweg Office 365 te implementeren. “Nu cloud gemeengoed is geworden, moeten IT-partners zich onderscheiden met specifiekere dienstverlening en een meer consultancy-achtige rol”, vertelt Jurgen Verheijen van markt intelligentie partij Smart Profile. “Ze moeten 'partner' worden.”

In een onderzoek van Smart Profile uit 2019 werden de voortekenen al zichtbaar: cloud serviceproviders (CSP's) en andere IT-dienstverleners die zich hebben gespecialiseerd in de levering van clouddiensten, moeten zich een meer adviserende en ontzorgende rol toe-eigenen om eindgebruikers naar de cloud te helpen. “Die ontwikkeling zet door”, constateert Jurgen Verheijen, Marketing Lead bij de data expert uit Breda. “Cloud was al bijna bij elke organisatie van toepassing, maar is dat nu écht. Voor partijen als CSP's en andere aanbieders die aanvankelijk nieuw waren als cloudspecialisten, is de noodzaak veel groter geworden om een zekere meerwaarde te laten zien. Cloudaanbieders zijn het meest succesvol als ze zich onderscheiden. Office 365 implementeren, dat lukt inmiddels de meeste partijen in het IT-landschap wel. Nu gaat het erom zo'n implementatie zo goed mogelijk te doen voor een bepaald type organisatie, of daar een heel passende dienstverlening aan toe te voegen.”

Partner worden
Door te snappen welke specifieke clouddiensten een eindklant nodig heeft en daarover te adviseren, wordt een CSP of andere cloudaanbieder een echte consultant. “Een partner, in plaats van alleen leverancier”, bedoelt Verheijen. “Het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van een eindklant en van het IT-team in de organisatie, maar de markt heeft steeds meer behoefte aan hoogwaardige en gespecialiseerde consultancy over een beoogde cloudgang. Niet alleen eindgebruikers, maar ook vendoren zien graag dat partijen in de channel zo'n adviserende rol vervullen. Voeg portfolio toe, doe meer met security of kom met een uitbreiding als Microsoft Power BI. Want zo laat je zien net wat unieker te zijn of meer te kunnen dan een andere partij.”

Volgens Verheijen verlangen eindklanten van een partner dat die steeds weer een nieuwe 'speed' vindt, en dat hij ze helpt met steeds weer nieuwe dingen. “Bijvoorbeeld met BI-achtige oplossingen; die worden meer en meer gevraagd om waarde uit data te halen en om data inzichtelijk te maken. In de omschakeling naar de cloud gebruiken partijen meerdere systemen, dus de vraag is hoe je daar de juiste informatie uit haalt. Voor een consultant is het erg belangrijk dat hij dingen visualiseert. We weten al een tijdje dat eindgebruikers tegenwoordig om een dienst vragen en niet zozeer om een 'product'. Een bedrijf heeft een probleem en zoekt een oplossing, en die zit steeds vaker in een maatwerkdienst die een partner bouwt rondom de (meer standaard) IT-oplossing van een vendor. Eindklanten willen een partner die met ze meedenkt en ze ontzorgt.”

Gemeengoed
Als gezegd: in de wereld van IT is cloud inmiddels volledig gemeengoed geworden. “Partijen maken hoe dan ook gebruik van cloud”, weet Verheijen. “Het is nu vooral interessant welke bedrijven vanuit hun huidige capaciteit nog méér naar de cloud gaan brengen. Onze klanten – IT-aanbieders als vendoren, resellers, CSP's en MSP's die zich een cloudpropositie hebben eigen gemaakt en die wij adviseren over hoe de markt zich ontwikkelt, dus waar ze die propositie kunnen wegzetten – willen weten welke bedrijven de komende tijd meer applicaties naar de cloud gaan brengen en om welke toepassingen het gaat. Wij spelen daarop in met 'alerts': we maken aankomende veranderingen bij organisaties inzichtelijk zodat onze klanten daarop kunnen inspelen.”

Belangrijkste vraag is dus waar in de markt een verdere opschaling in cloudcapaciteit in de pijplijn zit, en om wat voor uitbreidingen het gaat. Volgens Verheijen komen zowat alle applicaties voor een cloudgang in aanmerking, behalve applicaties die om technische redenen of om redenen van wetgeving simpelweg niet naar de cloud kúnnen. “Het enige wat een cloudgang voor de rest nog kan tegenhouden, is dat bedrijven niet alle eieren in één mandje willen leggen. Ze willen niet op één paard wedden, om er een andere beeldspraak op los te laten. Men wil zoveel mogelijk profiteren van de voordelen van cloud, maar anderzijds (nog) niet volledig aan cloud computing van één partij worden overgeleverd. Ook daarom kiezen veel organisaties voor een multi cloud en een hybride vorm en zal nog wel een tijdje een en ander on-premises blijven draaien.”

Meer integratie
De meest gehoorde reden om een applicatie wél naar de cloud te brengen, is dat bedrijven processen soepeler willen inrichten. “Eindklanten willen meer integratiemogelijkheden”, maakt Verheijen op uit interviews met IT-managers en CIO's. “Heeft een bedrijf data in één bepaalde applicatie, dan wil het die gegevens ook elders kunnen gebruiken. De markt wil data en systemen kunnen integreren en daar zijn cloudsystemen meer op geënt dan on-premises systemen of legacy-achtige oplossingen.”

Veel bedrijven hebben momenteel voldoende tijd voor hun cloudplannen, doordat als gevolg van de coronacrisis dingen stil zijn komen te liggen. Verheijen: “Corona heeft een hoop versneld en applicaties die hoe dan ook een keer naar de cloud zouden gaan of een update zouden krijgen, worden (versneld) onder handen genomen. Maar wat we ook zien: door corona kijken veel bedrijven kritischer naar de kosten, want de omzet is soms flink achtergebleven. Het kostenaspect wordt steeds belangrijker en het besef dringt door dat bedrijven alleen willen betalen voor wat ze werkelijk gebruiken. In de cloud kan dat. Tot slot heeft – uiteraard – het toegenomen thuiswerken de aanschaf van cloudwerkplekken versneld.”

Waarom Smart Profile?
Met onderzoek onder eindgebruikers, resellers en leveranciers brengt Smart Profile de Nederlandse IT-markt in kaart. De markt intelligentie partij uit Breda wil onder andere de 'channel' inzichtelijk maken. “Die is een stuk complexer geworden”, constateerde Verheijen al eerder in een interview met Dutch IT-channel. “Het is bijvoorbeeld lang niet altijd duidelijk of een partij een telecomprovider of een MSP is. Het is heel waardevol om te weten welke partners aansluiten bij welke eindgebruikers: wie kan welke oplossing optimaal integreren in welke marktsegmenten? Dat zijn de inzichten waar IT-partijen om vragen en die wij geven, goed gevisualiseerd met dashboarding en onderbouwd met data science en analytics.”

Auteur: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!