VMware: Van digitale transformatie naar digitale innovatie

VMware: Onze klanten zijn allemaal bezig met het herdefiniëren van hun doelen, omdat ze zien dat het nu niet meer werkt zoals het altijd heeft gewerkt

Boudewijn Aelbers, VMware

07-06-2021 | door: Marco van der Hoeven

VMware: Van digitale transformatie naar digitale innovatie

De afgelopen jaren stonden in het teken van ‘digitale transformatie’. Maar ondertussen is er in de markt een omslag gemaakt van digitale transformatie naar digitale innovatie. Dit betekent volgens Boudewijn Aelbers van VMware dat men vastomlijnde doelstellingen durft los te laten, om nieuwe doelen te bepalen. “Onze klanten zijn allemaal bezig met het herdefiniëren van hun doelen, omdat ze zien dat het nu niet meer werkt zoals het altijd heeft gewerkt.” Data en AI spelen daar een centrale rol in.

“Einstein zei ‘als je de toekomst wilt voorspellen, moet je naar het verleden kijken’. Dat geldt voor veel ontwikkelingen, maar niet voor de IT”, zegt Boudewijn Aelbers, Presales Director Benelux bij VMware. “In het verleden zag je bijvoorbeeld dat centrale en gedistribueerde computing technieken elkaar afwisselden. We gingen van centrale mainframes naar gedistribueerde client-servers en weer van centraal op het internet naar gedistribueerd op onze mobiele telefoons.”

“Je zou dus nu weer een centrale techniek verwachten, maar in de praktijk zie ik het tegendeel gebeuren. De trend beweegt veel meer naar gedistribueerd, dus naar Edge Conputing. Doordat de combinatie van data en rekenkracht steeds meer bij de eindgebruiker komt te liggen worden traditionele barrières zoals verbinding, veiligheid en controle steeds makkelijker geslecht. Nu de verbindingscapaciteit door ontwikkelingen als 5G enorm is verhoogd kunnen we eindelijk echt doorpakken naar Edge Computing. De interactie met de eindgebruiker kan daardoor aanzienlijk verrijkt worden. Dit betekent weer dat je de interactie met de eindgebruiker ook steeds meer in context moet plaatsen. En dan komen we terecht bij AI en Digital Assistants.”

Retail
Eén van de branches waarin de ontwikkelingen op dit gebied goed zichtbaar zijn is de retailmarkt. “Kijk bijvoorbeeld naar wat er allemaal verandert bij het afrekenen in een supermarkt. Terwijl de ene keten net met trots de zelfscan introduceert is de andere alweer zo ver dat je helemaal niet meer hoeft te scannen, maar je alleen maar met je telefoon over je winkelwagentje hoeft te zwaaien en je hebt afgerekend. En nu kleding met behulp van augmented-reality technieken gepast kan worden zonder dat je het pashokje in hoeft, wordt shoppen voor meer mensen leuker.”

“Een andere ontwikkeling hebben wij rondom VMworld samen met Picnic gepresenteerd. Zij hebben er– al voor Corona – voor gekozen om helemaal geen fysieke winkels te hebben, maar zich uitsluitend te richten op het bezorgen van boodschappen. Zij vertelden dat ze alleen dankzij Edge Computing in staat waren om snel data beschikbaar te hebben in hun warehouses.”

Predictive maintenance
Ook op het gebied predicitive maintenance gaan de ontwikkelingen snel. “Rijkswaterstaat is de objecten die zij in het land hebben neergezet, zoals bruggen en tunnels, in hoog tempo slimmer aan het maken. Door het onderhoud op basis van AI-voorspellingen te plannen kunnen zij gigantisch besparen. Maar je wilt natuurlijk niet dat een vijandige mogendheid de kans krijgt om in te breken en plotseling alle sluizen open te zetten. De inzet van AI gaat daarom altijd samen met verscherpte cybersecurity.”

De schaal waarop dit plaatsvindt is enorm. “Twee jaar geleden werden er in Amerika bijvoorbeeld tien miljoen slimme auto’s verkocht, met per auto minimaal honderd sensoren. Er kwamen dus in één jaar minstens één miljard sensoren op de markt, die allemaal data verzamelen. En die data is weer van wezenlijk belang om de interactie met de eindgebruiker, in dit geval de bestuurder van de auto, te verbeteren. Er wordt zo bijvoorbeeld al geëxperimenteerd met het monitoren van rijgedrag van bestuurders. Verzekeringsmaatschappijen kunnen met dergelijke data korting verlenen op je premie. Wie voorzichtig rijdt, betaalt minder.”

Value chain
“De data die zo verzameld wordt, wordt steeds vaker tussen partners in de value chain uitgewisseld. De matrixborden boven de snelwegen worden bijvoorbeeld aangestuurd door data afkomstig uit trajectcontroles. De ANWB kan de aanrijtijden aanzienlijk verkorten door slim data uit diverse bronnen te combineren, en daarmee te voorspellen waar er op welk moment de grootste kans is op autopech. De afsleeptrucks van de RDW worden op dit moment al op basis van predictive analytics gepositioneerd.”

Hij constateert dat AI, Machine Learning en Big Data de inzet van Edge Computing afdwingen. “En om dat optimaal te kunnen doen moet je los zien te komen van de afhankelijkheid van hardware. En dat is precies wat VMware al meer dan twintig jaar doet. Wij zorgen dat je de benodigde hardware virtueel kunt inzetten in een cloud-architectuur, en er niet eerst heel veel dozen naar binnen geschoven hoeven te worden.”

Waarde
Het niveau in organisaties waar deze oplossingen besproken wordt weerspiegelt de waarde die dit heeft voor de business: “We spreken met de CTO omdat die steeds meer gezien wordt als de katalysator van verandering. In plaats van te beheren en te bewaken wat er al is, is hij of zij steeds vaker de analist van de mogelijke verandering. “

“Daarnaast praten we met de Enterprise Architect, die helpt te bepalen hoe innovatie in het grotere plaatje past en kan worden ingebed in de bestaande situatie. En tenslotte praten we -uiteraard - met de business, die uiteindelijk de driver voor innovatie is.”

Enthousiasmeren
Er is dus change management nodig om innovatieve technologieën echt in gebruik te nemen. “Ooit heb ik Simon Sinek horen spreken in Amsterdam. Hij betoogde dat je een verandering in bedrijven niet doorvoert door een post op een website te plaatsen, door memo’s te verspreiden of door het hele bedrijf vol te plakken met posters.”

“Nee, hij zei: je moet een event organiseren op zaterdagochtend om half 7 op een locatie die niets met het werk te maken heeft. Degenen die daar dan op afkomen zijn degenen die echt geïnteresseerd zijn. Hem kun je enthousiasmeren voor de verandering. Zij kunnen dat enthousiasme dan als een olievlek verspreiden onder hun collega’s. Vooral als je ze daadwerkelijk iets laat maken, wat ze vervolgens aan anderen kunnen laten zien. Dàt zorgt voor innovatie.”

Auteur: Marco van der Hoeven

Terug naar nieuws overzicht
Future of Business Technology