Belsimpel gaat de strijd aan tegen identiteitsfraude met spin-off Verifai
Telecomretailer Belsimpel lanceert zijn spin-off Verifai, een identity service provider waarbij privacy voorop staat. Verifai helpt organisaties door in haar platform ID-verificatie te combineren met een breed scala aan controles om de identiteit van klanten op een veilige manier vast te stellen. De software is opgezet naar het model van payment service providers (PSP’s): met de software kunnen organisaties met een eenvoudig te configureren koppeling een know your customer (KYC) proces integreren in hun webapplicaties of mobiele apps.
Identiteitsdocumenten worden automatisch uitgelezen en geheel volgens het privacy by design principe wordt alleen de noodzakelijke data verwerkt. Daarnaast beschikt Verifai over near field communication (NFC) ondersteuning, waardoor onomstotelijk kan worden vastgesteld of een document echt is. Met biometrische checks als face matching kan worden vastgesteld of het document daadwerkelijk bij de gebruiker hoort. Doordat de software als platform is opgezet, hoeven organisaties niet meer zelf verschillende leveranciers te koppelen om hun KYC-proces volledig in te richten. Verschillende marktleiders uit de financiële, telecom-, en retailsector hebben zich sinds de oprichting in 2017 bij het platform aangesloten als launching customers: klanten van het eerste uur.
Het probleem en de zoektocht
Verifai is ontstaan toen Belsimpel in 2016 zocht naar een gebruiksvriendelijke methode om de identiteit van klanten vast te stellen zonder onnodig inbreuk te doen op de privacy bij de aanschaf van een telefoonabonnement. Jeroen Doorenbos, oprichter van Belsimpel en Verifai: “Enerzijds wilden we de klantervaring, zowel in winkels als online, verbeteren door het bestelproces te versnellen. Anderzijds wilden we het aantal fraudegevallen sterk verminderen, zonder meer persoonsgegevens te verwerken dan strikt noodzakelijk: een belangrijke wens en een eis vanuit de Europese AVG-wetgeving.”
“Tijdens de zoektocht merkten we dat bestaande aanbieders van identiteitsverificatie niet volledig voldeden aan onze eisen rondom gebruiksgemak, veiligheid, en privacy. De aanbieders kwamen met name uit een sector die zich voorheen richtte op fysieke paspoortscanners, bijvoorbeeld op luchthavens. Zij hadden minder ervaring met het ontwikkelen van producten gericht op consumenten, waardoor de gebruikerservaring en conversie achterbleven op onze wensen.”
“Daarnaast viel het ons op dat bestaande oplossingen persoonsgegevens veelal onversleuteld verstuurden en verwerkten op servers in het buitenland, waardoor de privacy niet kon worden gewaarborgd. We merkten ook op dat hele identiteitsdocumenten vaak onafgeschermd werden verstuurd naar de servers, waardoor er in feite meer persoonsgegevens werden verwerkt dan noodzakelijk.”
Van in-house oplossing naar spin-off
Om toch een passende oplossing te ontwikkelen werd intern een team met ontwikkelaars aan de slag gezet. Gezien de geschiedenis van het bedrijf was dit geen opmerkelijke stap. Belsimpel ontwikkelt namelijk al sinds de oprichting in 2008 vrijwel alle software intern en heeft derhalve een groot team ontwikkelaars. Ook lanceerde Belsimpel eerder een spin-off: in 2014 zag verzekeringsbedrijf Tulip Assist het levenslicht. Jeroen Doorenbos: “Doordat we de lat hoog hadden gelegd, bleek het project uitdagender dan verwacht. Toch hebben we na vier jaar ontwikkeling een totaaloplossing op het gebied van identiteitsverificatie gerealiseerd waarbij we onze klanten de beste ervaring kunnen bieden. Onze vijftien jaar aan ervaring met klantverificatie bij aanschaf van mobiele telefoonabonnementen heeft ons daar zeker bij geholpen.”
“Toen we het project begonnen realiseerden we nog niet in hoeverre onze uitdagingen omtrent identiteitsverificatie overeenkwamen met de uitdagingen waarmee andere organisaties te maken hadden,” vervolgt Jeroen. “Pas op het moment dat we bijna toevallig onze eerste plannen deelden met partners viel ons op hoe enthousiast zij waren over de technologie die wij aan het ontwikkelen waren. Om andere organisaties met vergelijkbare identiteitsverificatiebehoeften te helpen, besloten we onze technologie onder te brengen in een nieuw bedrijf dat Verifai zou gaan heten.”
“Met Verifai willen we voldoen aan een sterk toenemende marktvraag naar oplossingen voor digitale identiteitsverificatie. Aan de ene kant hebben organisaties uit veel industrieën een identificatieplicht of hebben ze de wens om identiteitsbewijzen vast te leggen in het kader van fraudepreventie. Aan de andere kant willen of mogen deze organisaties niet alle persoonsgegevens verwerken, denk bijvoorbeeld aan het BSN-nummer. Wij maken het bedrijven makkelijk om een goed beeld te krijgen van de identiteit van hun klanten, terwijl ze voldoen aan de strenge normen voor gegevensverwerking. Dit doen we door gebruik te maken van privacy filters, waarmee gevoelige persoonsgegevens automatisch op het document worden afgeschermd.”