Europese Commissie start formeel dialoog met TikTok over reclame gericht op kinderen

02-06-2021

Europese Commissie start formeel dialoog met TikTok over reclame gericht op kinderen

De Europese Commissie neemt maatregelen tegen TikTok. Aanleiding hiervoor zijn klachten van consumenten over verborgen reclames die in TikTok aan kinderen worden voorgeschoteld.

De commissie gaat een 'formeel dialoog' aan met TikTok. TikTok moet zijn beleid en commerciële praktijken van de Europese Commissie aanpassen en voldoen aan de Europese wetgeving voor consumentenbescherming. Het platform krijgt een maand de tijd om de kwestie met de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten te bespreken, en de situatie op te lossen.

Aanleiding voor het onderzoek zijn klachten die zijn ingediend bij de overkoepelende Europese consumentenorganisatie BEUC. De klachten hebben betrekking op de wijze waarop TikTok reclames voorschotelt aan kinderen. Het zou hierbij gaan om enerzijds verborgen marketing en anderzijds agressieve reclametechnieken.

Terug naar nieuws overzicht