Redactie - 08 juni 2021

IBM levert met Cloud Paks tools voor AI-gedreven hybrid cloud platform strategie

IBM levert met Cloud Paks tools voor AI-gedreven hybrid cloud platform strategie image

IBM zet flinke stappen in de hybrid cloud. “Uit recent marktonderzoek van Hurwitz & Associates komt naar voren dat eindgebruikers 2,5 keer meer waarde krijgen uit hybride cloudomgevingen dan in een enkele (public) cloudomgeving”, constateert Sander Slingerland, Directeur Partner Ecosystem Organization IBM Benelux. “Met onze Hybrid Cloud propositie en de IBM Cloud Paks – die we voortdurend verbeteren en uitbreiden, zoals recentelijk met de overnames van Turbonomic en Instana – hebben partners de ideale tools voor een AI-gedreven hybrid cloud platform strategie.”

Volgens Slingerland, verantwoordelijk voor het 'Partner Ecosysteem' van IBM in de Benelux, roept zijn bedrijf het al jaren en is de voorspelling meer dan uitgekomen: de markt kiest massaal voor hybride. “Maar liefst 75 procent van alle workloads moet nog naar de cloud, maar eindgebruikers vragen heel duidelijk om hybride oplossingen. Hybrid cloud is 'the name of the game'.”

Cloud Paks

Voor het ontwikkelen en beheren van hybride cloudomgevingen heeft de technologieleverancier de vooruitstrevende propositie IBM Cloud Paks in de aanbieding. “Cloud Paks is een pakket AI-gedreven softwaretoepassingen, een 'enterprise ready containerplatform', waarmee klanten en IT-dienstverleners zelf in elke cloud, in een korte productietijd en tegen lage kosten applicaties kunnen bouwen, moderniseren en beheren”, legt Slingerland uit. “Het werkt op basis van het Red Hat OpenShift (Kubernetes) platform voor de ontwikkeling van containerapplicaties wat erg populair is bij ontwikkelaars, omdat zij met deze technologie complexe apps kunnen bouwen die kunnen worden aangedreven door meerdere databases en services. Zulke applicaties hoeven dus niet te worden gekoppeld aan één enkele cloudprovider. IBM Cloud Paks zijn daarom ideaal voor een markt die nadrukkelijk vraagt om hybrid cloud of multi-cloud, en waarin bedrijven snel zelf applicaties willen kunnen ontwikkelen.”

Vrijwel alles wat IBM momenteel doet, staat volgens Slingerland in het teken van één duidelijke strategie. “We zetten volledig in op hybrid cloud, aangeboden op een platform dat wordt gedreven door artificial intelligence (AI). Een goed voorbeeld is de overname van Red Hat twee jaar geleden, waarmee we de innovatieve ontwikkelfunctionaliteit van Red Hat OpenShift hebben binnengehaald. Dat we onze Hybrid Cloud strategie en onder andere Cloud Paks blijven vernieuwen, blijkt onder meer uit de recente acquisities van Turbonomic en Instana. Turbonomic is een Applicatie Resource Managementplatform (ARM) en Network Performance Management (NPM) software provider, waarmee onze partners en klanten applicaties stabiel en goed geresourced kunnen laten draaien. Instana levert APM, een Applicatie Performance Monitoring en waarnemings tooling, die zicht geeft op wat er in het applicatieve landschap van een hybrid cloud allemaal gebeurt.”

Blijvend innoveren

In deze tijd van digitale transformatie wil IBM bij uitstek een echt technologiebedrijf zijn. “Innovatie is een buitengewoon belangrijk element in de strategie van IBM”, memoreert Slingerland. “We zien dat heel duidelijk terug in de innovaties van Cloud Paks. We hebben zes Cloud Paks, allemaal dus gebouwd op Red Hat OpenShift, die het mogelijk maken om applicaties te runnen op elke denkbare hybride cloudomgeving, en derhalve ook op traditionele on-premises omgevingen. Voorbeelden zijn Cloud Pak for Security en Cloud Pak for Business Automation. We doen daarin als gezegd regelmatig acquisities, die deze propositie versterken en nóg innovatiever maken, en die trouwens ook elkáár aanvullen.”

Met Turbonomic en Instana naast elkaar in combinatie met Cloud Pak for Watson AIOps, kan een IBM-partner bijvoorbeeld heel goed IT-operations automatiseren, om het beheer van stack applicaties te garanderen en de kosten te minimaliseren. Slingerland: “Dat kan allemaal door (nog meer) automation toe te passen op basis van AI. Met dergelijke acquisities versterken we onze AI hybrid cloudplatformstrategie en helpen we de performance van applicaties te garanderen en kosten te optimaliseren. We gaan voortdurend door met het hervormen van IT-omgevingen tot de ideale hybrid cloud.”

'Significante' rol partners

Met de 'hybridisering' van de (cloud)markt verandert ook de go-to-market van IBM. De rol van partners wordt steeds 'significanter', zoals Slingerland het noemt. “Met onze partners hebben we een dynamisch en toegewijd ecosysteem. Als wij partners kunnen inspireren en helpen succesvol te zijn, dan zijn er volop kansen. Ons partner ecosysteem is de motor, de aanjager van verdere groei voor onze technologiepropositie én onze business. Met die business willen we voor zowel onze klanten als onze partners de voorkeursleverancier zijn rondom de onbetwist belangrijkste trend van dit moment: hybrid cloud en AI.”

IBM wil zijn go-to-market aanpassen aan de nieuwe markt realiteit van hybrid cloud en meer technologie gedreven innovatie, en geeft het partner ecosysteem daarin een belangrijke plek. Slingerland: “We willen de 'consumptie' van ons cloudplatform versnellen. Besef goed dat onze propositie Cloud Paks eindgebruikers en partners bij uitstek in staat stelt om zelf assets te maken, code te ontwikkelen, IP te bouwen en intellectueel eigendom te genereren. Digitalisering betekent voor alles dat een bedrijf snel nieuwe (eigen) applicaties operationeel heeft, om vlot te kunnen inspringen op steeds weer veranderende omstandigheden. “Onze technologie speelt daarin een cruciale rol.”

Door: Jeroen Bordewijk en Witold Kepinski

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!