Redactie - 16 juni 2021

Back to the office routeboek

Back to the office routeboek image

Nu de versoepelingen vanuit Den Haag steeds sneller doorkomen, is het ook belangrijk dat het ‘back to the office’-routeboek gefinaliseerd wordt. In welke stappen gaan we terug naar kantoor, hoe richten we de nieuwe werkelijkheid in en welke timing kiezen we voor welke stap? Toen ik daarover praatte met een aantal collega’s kwam het gesprek op wat we het meest gemist hebben de afgelopen maanden. Nou ja, maanden, meer dan een jaar. Vanuit Ingram Micro werken we al sinds maandag 16 maart 2020 volledig thuis.

Natuurlijk was een van de conclusies dat hetgeen wat gemist werd, niet voor iedereen hetzelfde is. Wat wel heel vaak terugkwam, was de koffieautomaat. Dat is toch wel vaak de plaats waar op informele wijze de schwung ‘erin wordt gehouden’. Daar zetten mensen elkaar op een vriendelijke manier op scherp, daar worden reminders en andere opmerkingen geplaatst die zorgen dat de job aan het eind van de dag gedaan is. “Hé, denk jij nog even aan die offerte bij klant X? Kerel, krijg ik van jou nog even die bevestiging van de order bij de vendor? Had jij het warehouse al geïnformeerd over die ene order? Damn, nu ik je zie realiseer ik me dat je nog op mijn antwoord zit te wachten!”.

Maar niet alleen de zakelijke onderwerpen. Ook de social talk gebeurt bij de koffieautomaat. Nooit eerder is het secundaire nut van dit apparaat zo vaak duidelijk benoemd. Want naast zijn primaire taak van het verstrekken van de koffie, is het ook de plaats waar mensen elkaar vragen naar andere zaken. Òf ongevraagd beginnen te vertellen. “Hoe gaat het thuis? Heb je Formule 1 gezien gister? Serieus, een keeper van 39 jaar op het EK? Nou, ik heb m’n vakantie geboekt hoor.” Onderschat het nut van deze gesprekken niet. Dít zijn de zaken die veel mensen het meest missen van kantoor. En dan heb ik het ‘elkaar afzeiken’ nog niet eens benoemd.

Dit small talk onderwerp deed mij weer denken aan een andere discussie. Namelijk die van de achtergrond in MS Teams. Blurren? Ja/nee. Achtergrond ja/nee? Als ja, dan een standaard of professioneel opgemaakte achtergrond? Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij marketing heb gezeurd om mooie professionele achtergronden. En die heb ik gekregen. Keurig opgemaakt, verschillende inhoud, dus voor iedere situatie te gebruiken. Helemaal zoals het hoort. En toch moet ik bekennen dat ik ze niet ben gaan gebruiken. Ik realiseer me dat dat echt heel onaardig is, en gelukkig zijn er veel mensen die ze wel gebruiken, en dus is de effort niet voor niets geweest.

De reden dat ík ze niet ben gaan gebruiken, is omdat het niet hebben van die professionele achtergrond mijn huidige versie van de koffieautomaat is. Dit is míjn manier van mensen ‘binnen laten komen’ en ik merk aan mezelf dat ik het veel leuker vind als ik ook op die manier dichtbij anderen mag komen. Dat zorgt voor een gesprek over een schilderij op de achtergrond, dat zorgt ervoor dat iemand vraagt naar het schaap wat ze bij mij in het raamkozijn zien, dat zorgt ervoor dat we het even, hoe kort ook, over andere dingen hebben dan de cijfers of corona.

Ik wil echt heel graag weer zonder inschrijven naar kantoor kunnen. Maar stiekem weet ik nu al dat ik het ook ga missen dat ik dan weer minder bij de mensen ‘in hun huis’ binnenkom. Maar oké, daar vraag ik dan wel naar bij de koffieautomaat.

Auteur: Stefan Duijndam

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!