Wouter Hoeffnagel - 17 juni 2021

Onderzoek: Slechte beveiligingsgewoontes door pandemie geven cybercriminelen munitie

Onderzoek: Slechte beveiligingsgewoontes door pandemie geven cybercriminelen munitie image

Consumenten houden slechte gewoontes over aan de COVID-19 pandemie als het gaat om hun beveiliging. Hierdoor hebben cybercriminelen nog meer munitie gekregen om cyberaanvallen te plegen op bedrijven.

Dit blijkt uit onderzoek van IBM. Het onderzoek is verricht door Morning Consult. Aan het onderzoek hebben 22.000 respondenten uit 22 markten, waaronder de Benelux, meegewerkt. In de Benelux werden er gemiddeld 10 nieuwe accounts aangemaakt tijdens de pandemie. 56 procent van de deelnemers zegt dat ze deze account(s) niet gaan verwijderen. Daarnaast zegt bijna de helft van de respondenten dezelfde inloggegevens voor verschillende account(s) te gebruiken. IBM noemt deze ontwikkeling uitermate zorgelijk omdat het zorgt voor een groter aanvalsoppervlak voor cybercriminelen. Opmerkelijk is dat met name Generatie-Z en Millennials zich minder zorgen maken over hun persoonlijke data en hierdoor onzorgvuldiger met hun online veiligheid omgaan.

Veel nieuwe accounts

Mensen hebben tijdens de pandemie gemiddeld 15 nieuwe online accounts aangemaakt, wat neerkomt op meer dan 80 miljard nieuwe accounts over de hele wereld. 44% is niet van plan om deze nieuwe accounts na de pandemie te verwijderen. In de Benelux werden er gemiddeld 10 nieuwe accounts aangemaakt. 56% van de deelnemers is niet van plan om deze nieuwe accounts te verwijderen. Hierdoor ontstaat er een groter aanvalsoppervlak voor cybercriminelen.

82% van de respondenten geeft toe dezelfde inloggegevens te gebruiken voor verschillende accounts. In de Benelux geeft 46% van de generatie-Z respondenten aan inloggegevens te hergebruiken. Bij oudere generaties ligt dit percentage een stuk lager: Millennials: 34%, Generatie-X: 37%, Boomers: 36%.

63% procent van de respondenten maakte gebruik van COVID-19 gerelateerde digitale services.

Gemak is belangrijker dan beveiliging en privacy

Meer dan de helft (51%) van de millennials zou liever een bestelling plaatsen via een mogelijk onveilige app of website in plaats van te bellen of persoonlijk naar een fysieke locatie te gaan. In de Benelux ligt dit percentage op 49 procent. Dit betekent dat de meeste nieuwe accounts die worden aangemaakt, waarschijnlijk bestaan uit hergebruikte e-mail- en wachtwoordcombinaties, die de afgelopen tien jaar zijn blootgelegd via datalekken.

Het concept van ‘vaccinpaspoorten’ stelt consumenten bloot aan een real-world use case voor digitale referenties; 65% zegt dat ze nu bekend zijn met het concept van digitale inloggegevens, en 75% zou het waarschijnlijk gaan gebruiken als het concept algemeen geaccepteerd is. In de Benelux geeft 65% van de respondenten aan gebruik te zullen maken van een digitale ID.

Het volledige rapport is hier beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!