Wouter Hoeffnagel - 02 juli 2021

Telemarketing zonder expliciete toestemming verboden

Telemarketing zonder expliciete toestemming verboden image

Telemarketing zonder expliciete toestemming vooraf is sinds 1 juli verboden. Een wijziging in de Telecommunicatiewet bepaalt dat bedrijven consumenten alleen nog mogen bellen nadat zij hiervoor toestemming hebben gegeven.

De verplichting geldt voor bedrijven die potentiële klanten willen bellen, maar bijvoorbeeld ook voor goede doelen die mensen willen benaderen en ook politieke partijen. Voorheen konden consumenten zich in het bel-me-niet-register registreren, zodat zij niet meer door telemarketeers gebeld zouden worden. Dit wordt nu omgedraaid: alleen mensen die expliciet aangeven gebeld te willen worden mogen nog worden gebeld.

Het gaat daarbij om expliciete toestemming, die de consument actief heeft gegeven. Ook moet worden vastgelegd voor welke specifieke producten en diensten de toestemming geeft, en hoe lang deze toestemming geldig is. Bedrijven mogen bestaande klanten wel bellen, wat ook geldt voor consumenten die maximaal drie jaar geleden klant waren. Daarna moet opnieuw toestemming worden gevraagd. Ook mogen consumenten alleen worden benaderd over producten of diensten die van gelijk aard zijn met de producten of diensten die zij eerder bij het bedrijf kochten.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!