Wouter Hoeffnagel - 13 juli 2021

Gartner: Standaardaanpak onderschat risico op wanbetalingen

Gartner: Standaardaanpak onderschat risico op wanbetalingen image

Provisies en afschrijvingen op slechte schulden zijn in 2020 met 25,8% gestegen van 9,750 miljoen dollar in 2019 tot 12,262 miljoen dollar in 2020. Dit blijkt uit cijfers van Gartner. Het onderzoeksbureau waarschuwt dat de standaard aanpak voor het maken van risicoinschattingen het risico op wanbetalingen onderschat, aangezien het model geen rekening houdt met mensen die wel kunnen maar niet willen betalen.

"De typische manier waarop een financiële afdeling risico beoordeelt is door het evalueren van de financiële gezondheid van hun klanten en een poging hen te identificeren die niet kunnen betalen", legt Mallory Barg Bulman, director, research van de Gartner Finance practice, uit. "Het probleem met deze aanpak is dat het niet kijkt naar het risico op klanten die financieel weliswaar in staat zijn te betalen, maar dit desondanks niet doen."

Impact op cash flow

Het onderschatten van het risico op wanbetalingen kan onder meer de cash flow van organisaties ondermijnen. Dit kan op termijn leiden tot gemiste kansen, hogere slechte schulden en hoger risico op faillissement. "We zien nog steeds grotere zorgen dan vooraf aan de pandemie aangezien er zoveel onzekerheid is over de vraag of bedrijven overleven nadat overheidssteun eindigt. Ook de langetermijnimpact op klantgedrag is nog grotendeels onbekend", aldus Barg Bulman.

Bij de huidige aanpak kijken financiële afdeling met name naar de financiële gezondheid van klanten. De methode ziet echter een aantal belangrijke redenen over het hoofd waarom klanten niet tot betaling willen overgaan.

gartner-wanbetalingen-2021.png

'Kijk naar klantgedrag'

Gartner adviseert financiële afdeling te kijken naar klantgedrag bij het inschatten van betaalgedrag. "Het analyseren van klantgedrag kan uitdagend zijn door de grote hoeveelheid klanten, en een beperkt vermogen tot het verzamelen van informatie over klantgedrag en gebruik hiervan voor het vaststellen van risico", aldus Barg Bulman. "Maar het is geen onmogelijke taak voor financieel leiders en de voordelen voor het begrijpen van de cash flow van de organisaties kunnen aanzienlijk zijn."

Experts van Gartner doen drie aanbevelingen:

  • Indien het aantal klanten overweldigend is, verkort dan het aantal te onderzoeken klanten door het prioriteren van klanten die bij wanbetaling de grootste impact hebben.
  • Indien het inzicht in klantgedrag beperkt is, zet dan een proces op voor het documenteren en in real-time escaleren van redenen tot wanbetaling.
  • Indien het niet duidelijk is hoe verzamelde klantinzichten het beste kunnen worden ingezet, ontwikkel dan een intern scoresysteem om gescheiden klantinzichten te bundelen in een uniform zicht op risico's.

Klanten van Gartner kunnen hier verder lezen.

Voor andere partijen stelt Gartner dit rapport beschikbaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!