Canalys: PC-markt blijft groeien

Canalys: PC-markt blijft groeien

Canalys: PC-markt blijft groeien

Canalys: PC-markt blijft groeien

Canalys: PC-markt blijft groeien

12-07-2021 | door: Witold Kepinski

Canalys: PC-markt blijft groeien

De wereldwijde pc-markt zette volgens onderzoeksbureau Canalys zijn groeireeks voort in het tweede kwartaal van 2021 , aangezien de verzendingen van desktops en notebooks, inclusief werkstations, jaar op jaar met 13% stegen tot 82,3 miljoen stuks, volgens de laatste gegevens van Canalys. De vraag blijft hoog, vooral vanwege een sterk commercieel segment, aangezien de pandemie-gedreven urgentie voor consumenten om pc's in handen te krijgen begint af te nemen. Problemen met de levering van componenten blijven een probleem voor de industrie, maar de omvang van ordertekorten en achterstanden neemt af. De verzendingen van notebooks en mobiele workstations stegen met 15% op jaarbasis en bereikten 66,7 miljoen eenheden, terwijl de verzendingen van desktops en desktops met 6% stegen tot 15,6 miljoen eenheden.

De top vijf pc-leveranciers slaagden er allemaal in om de groei van de verzending in het tweede kwartaal van 2021 vast te houden, waarbij de commerciële vraag van herstellende bedrijven de belangrijkste drijfveer was. Lenovo breidde zijn voorsprong aan de top uit, met een indrukwekkende jaarlijkse groei van 14,7% en leveringen boven de 20 miljoen stuks voor het derde achtereenvolgende kwartaal. HP behield de tweede plaats, maar met de kleinste groei van het verzendingsvolume van de top vijf, een stijging van slechts 2,8% vanwege vertragingen in EMEA en Japan. Dell boekte een gezonde groei van 16,5% om in de top twee te eindigen, waarbij zijn kracht in de commerciële sector naar voren kwam toen het bedrijfsherstel nieuwe orders opleverde. Apple en Acer rondden de top vijf af met een groei met dubbele cijfers, waarbij respectievelijk 6,4 miljoen en 6,0 miljoen stuks werden verzonden.

"De pc-markt zou zich niet in een betere positie kunnen bevinden", zegt Canalys Research Director Rushabh Doshi. “De vertraging van de consumentenvraag, als gevolg van het wegwerken van achterstanden en een grotere marktpenetratie, is mooi gecompenseerd door een groeiende commerciële vraag, terwijl markten over de hele wereld terug naar normaal wankelen. Pc-leveranciers hebben nu twee belangrijke zakelijke kansen: nieuwe pc-gebruikers en upgraders. Nu de installed base het afgelopen jaar enorm is opgeblazen, zullen upgrademogelijkheden zorgen voor een sterke verkooppijplijn op de lange termijn. Laten we niet vergeten dat enkele van de meest opwindende platforminnovatie nu plaatsvindt. Apple met ARM- en macOS-updates, Microsoft met Windows 11 en Google met Chrome OS staan klaar om van pc's hun volgende slagveld te maken, waarvan alleen leveranciers en hun supply chain-partners profiteren."

Terug naar nieuws overzicht
Hardware