Henry Barenholz, Workday: Leiderschap maakt het verschil

26-07-2021 | door: Marco van der Hoeven

Henry Barenholz, Workday: Leiderschap maakt het verschil

Henry Barenholz, Countrymanager Nederland bij Workday, ging onlangs virtueel in gesprek met Caroline van Nieuwkerk, Executive Board Member HR bij de Van Leeuwen Buizen Groep. Zij discussieerden over de gevolgen van anderhalf jaar pandemie, onder meer op basis van recent onderzoek door Workday.

Uit onderzoek van Workday blijkt onder meer dat 64 procent van de ondervraagden in Nederland is gaan thuiswerken sinds de pandemie. 43 procent, en dat is verrassend, had dit nog nooit gedaan. 69 procent van de ondervraagden in Nederland heeft thuis een eigen werkplek. In Europa is dat wat hoger.

Een van de gevolgen van thuiswerken is dat 44 procent van met name jongere werknemers (18-34 jaar) zich zorgen maakt over zaken als training en persoonlijke ontwikkeling. Het tweede gevolg is dat 40 procent van hen denkt dat hun carrièrekansen minder zijn worden. En 32 procent van alle ondervraagden mist het contact met collega’s. Een andere uitkomst is dat het echte verschil in de pandemie gemaakt wordt door het leiderschap.

Contact

Een van die leiders is Caroline van Nieuwkerk, Executive Board Member HR bij de Van Leeuwen Buizen Groep. “Of er nu een pandemie is of niet, hybride werken of niet, leiderschap is altijd belangrijk. Mensen willen bij een bedrijf werken waar ze trots op zijn; eveneens belangrijk is het contact met de manager. Daar hebben we bij van Leeuwen veel aandacht aan besteed. Hoe houd je contact met mensen? Overigens kan 40 procent van onze medewerkers niet thuis werken.”

Van Leeuwen is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Er werken ongeveer 2400 medewerkers van 58 nationaliteiten, die verspreid werken over 78 vestigingen in 33 landen.

Na de overname in 2019 van Benteler Distributie is het bedrijf verdubbeld in aantal medewerkers, omzet en landen waarin het actief is. “Op afstand werken is bij ons al de gebruikelijke gang van zaken, omdat we met zoveel verschillende landen onderling samenwerken”, zegt Caroline van Nieuwkerk. “Na de acquisitie zijn we gestart met de integratie van de twee bedrijven, terwijl ook de pandemie uitbrak. Op dit moment werken we aan het implementeren van een nieuwe strategie, inclusief een nieuwe people strategie. Binnen dat kader kijken we ook hoe we hybride werken in ons bedrijf verder oppakken.”

Strategie

“Wat voor bedrijf zijn we? Wat is onze strategie? Hoe past hybride werken erin? Daarbij passen we maatwerk toe aangezien de situatie in alle landen anders is. Bij die acquisitie en de integratie lag er al veel nadruk op leiderschap. Daar hebben we het hybride werken in meegenomen. Onze business-strategie is om toegevoegde waarde te leveren voor onze klanten. Het optimaliseren en digitaliseren van business-processen, en de skills en ontwikkeling van onze mensen zijn daar pijlers in. Bij de people strategie zijn leiderschap en cultuur belangrijk. We kwamen uit twee culturen, en ik zie dat een leider heel veel verschil kan maken.”

Ook het omgaan met de pandemie vroeg om leiderschap. “Allereerst hebben we ervoor gezorgd dat onze mensen veilig konden werken, ook de mensen die niet thuis konden werken en op locatie moesten zijn. Verder werden er mogelijkheden gecreëerd om waar nodig op afstand te werken en online te vergaderen. Het is een hele omslag geweest maar we hebben ons ongelooflijk snel aangepast, dat vind ik een grote prestatie.”

Flexibel

“Het belangrijkste dat we hebben geleerd is dat mensen heel flexibel kunnen zijn als de situatie daar om vraagt. Het tweede is dat we veel bewuster kiezen voor wat we wel en niet live doen, of op afstand. En het derde is de enorme sprong voorwaarts in het gebruik van technologie. Ik zie als belangrijkste uitdaging de balans tussen die technologie en het behoud van het benodigde menselijke contact, wat iedereen toch nodig heeft. We zien dat mensen graag weer naar kantoor komen. En ik heb geleerd dat als je samen nieuwe dingen wilt opzetten, je elkaar beter live dan via het scherm kunt zien. De empathische skills van leiders zijn nog veel harder nodig wanneer je op afstand werkt.”

“Het doel van de people strategie is dat we de beste leiders hebben waardoor de mensen kunnen floreren, zodat ze de klanten optimaal kunnen helpen. Dat is in het kort waar het om gaat. We kijken voortdurend hoe onze business verandert, en wat er nodig is zodat de mensen mee veranderen. Daarbij is het belangrijk dat we inzetten op digital skills, want dat is voor de toekomst enorm belangrijk.”

Hybride werken

Wat betreft hybride werken is het niet one size fits all. “We moeten beginnen bij het ‘waarom’, en de vraag welk type bedrijf wij zijn. Dan is het uitgangspunt dat 40 procent van de mensen niet thuis kan werken. Hun leiders, 20 procent, moeten er ook zoveel mogelijk zijn. Dan houd je 40 procent over waar je de voor- en nadelen van op kantoor en thuiswerken tegen elkaar moet afwegen.”

“Met die keuzevrijheid moet je ook meer organiseren. Goede technologie is cruciaal, want daarmee neem je veel complexiteit en ruis weg, onder meer in de toegang tot informatie en data. Daarbij moet je wel bewust die samenwerking organiseren om de verbondenheid te behouden. Daarover zijn we nu met onze leiders in gesprek.”

Barenholz voegt hieraan toe: “Een van de dingen die we zien is dat de afgelopen periode, tijdens het verplicht thuiswerken, werknemers het zwaar hebben gehad. Je mist veel persoonlijk contact, en mensen maken zich zorgen over hun carrière. Dus goed leiderschap is inderdaad belangrijk. Het is belangrijk om goed overweg te kunnen met je manager. Want hoe leuk het bedrijf verder ook is, dat is essentieel. Ook employee engagement is belangrijk. Maar daar zaten grenzen aan, want hoe creatief kun je blijven? Hopelijk komt daar snel een eind aan, als we weer op kantoor kunnen werken.”

Terug naar nieuws overzicht