Beloning beweeggedrag bespaart bedrijven geld verzuimdagen

01-08-2021 | door: Martijn Kregting

Beloning beweeggedrag bespaart bedrijven geld verzuimdagen

Het beweeggedrag onder Nederlanders die worden beloond voor bewegen, is tijdens de coronapandemie toegenomen. Dat stelt It’s My Life, dat een app ontwikkelde waarmee bedrijven medewerkers belonen met Fitcoins wanneer ze meer gaan bewegen. Gemiddeld genomen zijn Nederlanders minder gaan bewegen tijdens de pandemie, zo bleek onlangs uit onderzoek van het Kenniscentrum Sport en Bewegen.

Het bedrijf stelt een duidelijke stijging te zien in het beweeggedrag van deelnemers. In de periode van 1 april 2020 tot 1 juli 2021 gaat het om gemiddeld 12 minuten per dag gaan bewegen - een toename van 30 procent ten opzichte van de periode daarvoor. De deelnemende bedrijven boekten in deze periode 3.28 miljoen euro (gebaseerd op de rekentool van Werk in beweging) gezondheidswinst door een betere fitheid en hogere arbeidsproductiviteit van hun personeel.

Beloning stimuleert bewegen

Beloning is het beste middel om mensen aan het bewegen te krijgen volgens oprichter en mede-eigenaar René Sielhorst van It’s My Life. Hij verwijst om dit te onderstrepen onder meer naar conclusies uit het proefschrift van Dr. Marius Rietdijk, docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

“Door positieve bekrachtiging van beweeggedrag, zijn meer bedrijven en medewerkers mee gaan doen met It's My Life én daadwerkelijk meer gaan bewegen. Wij geven organisaties dan ook de mogelijkheid om eigen beloningen in de app te plaatsen die de deelnemers kunnen verdienen met hun gespaarde Fitcoins. Denk aan een extra vrije middag, een paar wandelsokken, een Dopper of een cadeaubon voor een sportwinkel of Rituals.”

Deelnemen eenvoudig maken

Door ook eenvoudige manieren van meer bewegen – zoals wandelen en fietsen - te belonen, was het voor mensen makkelijker om deel te nemen aan de app en het onderliggende programma vertelt Sielhorst: “Deze vormen van beweging doen de meeste mensen toch al en je kunt makkelijk een rondje extra doen, ook thuis of in de buurt. Onze deelnemers hebben dus geen last gehad van sportscholen en -verenigingen die lange tijd gesloten zijn geweest.”

Daarnaast ziet Sielhorst dat bedrijven steeds meer aandacht schenken aan gezondheid en vitaliteit. “De meeste van onze klanten hebben relatief veel medewerkers die zittend werk doen en het thuiswerken heeft dat er niet beter op gemaakt. Bedrijven zoeken oplossingen om medewerkers op afstand te kunnen motiveren en stimuleren.”

Meer deelnemers

Steeds meer bedrijven melden zich volgens Sielhorst aan bij It’s My Life om de vitaliteit van hun medewerkers te boosten. Denk aan grote bedrijven als Zorg van De Zaak Netwerk, Wageningen Universiteit en Deloitte, maar ook kleinere (overheids)organisaties waaronder woningcorporaties, MKB-bedrijven en gemeenten. De participatiegraad binnen bedrijven is gemiddeld 63 procent, aanzienlijk hoger dan deelname aan traditionele sport- en beweegprogramma’s.

De in totaal behaalde winst door It’s My Life deelnemers in de periode 1 april 2020 tot 1 juli 2021 is:

  • Besparing werkgevers: 3.277.009 euro
  • Besparing maatschappij: 636.313 euro
  • Reductie aantal verzuimdagen: 682
  • Gewonnen levensjaren in goede gezondheid (QALY): 11,22

It’s My Life gebruikt beweegdata van smartphone apps, FitBits en Garmins voor alle berekeningen. Voor de analyse van deze anonieme en geaggregeerde beweegdata ten bate van onderzoek en rapportage, maakt It’s My Life gebruik van SAP Analytics: een digitale module die ruwe beweegdata omzet in begrijpelijke grafieken en gezondheidscijfers. Voor de bouw en inrichting van de app en de analytics module schakelde It’s My Life SAP-partner Expertum Consulting in. Expertum is al sinds 2017 betrokken bij de ontwikkeling van het platform, vertelt Sjoerd van Middelkoop, director en partner bij Expertum.

“Als ontwikkelaar en actief gebruiker van het It’s My Life platform zien we door de jaren heen een heel mooie trend van verbetering in beweeggedrag en vitaliteit. Door de combinatie van beloning voor gezond gedrag en de gamification elementen in de app zien wij een stabiel hoog gebruik onder onze collega’s van de app. Met de analytics module hebben wij onze expertise op het vlak van data en visualisatietechnieken dankbaar kunnen inzetten om de resultaten inzichtelijk te maken voor de klanten en communities.”

Terug naar nieuws overzicht

Tags

onderzoek, apps