KPN: kredietfaciliteit van één miljard euro gekoppeld aan duurzaamheidsdoelen

05-08-2021 | door: Martijn Kregting

KPN: kredietfaciliteit van één miljard euro gekoppeld aan duurzaamheidsdoelen

KPN heeft een kredietfaciliteit van 1 miljard euro afgesloten, waarvan de rente gekoppeld is aan KPN’s duurzaamheidsprestaties in de komende jaren. Met deze financieringsovereenkomst wil de telecomoperator zijn duurzaamheidsambitie kracht bijzetten. Eerder dit jaar maakte KPN al bekend zijn duurzaamheidsambities verder op te schroeven naar ‘Net zero’ uitstoot binnen de hele keten in 2040.

“Dit is een belangrijke financieringsovereenkomst voor KPN die financiële flexibiliteit brengt en zorgt dat we onze solide liquiditeitspositie vasthouden”, licht Chris Figee, CFO van KPN, de stap van de operator toe. “Het koppelen van onze duurzaamheidsprestaties aan onze financieringsstructuur onderstreept onze commitment en past bij KPN als één van de duurzaamste telecombedrijven ter wereld.”

Koppeling aan drie duurzaamheidsdoelen

De nieuwe faciliteit heeft een looptijd van vijf jaar met twee verlengingsopties van één jaar. De kredietfaciliteit vervangt de bestaande faciliteit uit 2016 en wordt voornamelijk gebruikt als liquiditeitsreserve. De rente van de kredietfaciliteit is gekoppeld aan KPN’s prestaties op drie strategische duurzaamheidsdoelstellingen:

  1. De versnelde digitalisering van Nederland door de uitrol van glasvezel.
  2. Het verminderen van het energieverbruik van KPN.
  3. Het omlaag brengen van de CO2-uitstoot in de hele keten (Scope 3-emissies).

Duurzaamheid integraal onderdeel strategie

KPN noemt duurzaamheid een integraal onderdeel van de strategie. Zo draait het bedrijf sinds 2011 uitsluitend op groene stroom, is het sinds 2015 klimaatneutraal en wil het in 2025 nagenoeg circulair zijn. Dat betekent ook dat KPN verder in gaat zetten op het omlaag brengen van uitstoot bij leveranciers en bij klanten in het gebruik van hun producten en diensten, stelt Figee.

“Dankzij de digitalisering over het netwerk van Nederland slagen we er als samenleving in om een flinke energiebesparing te realiseren. In 2020 bespaarden KPN klanten, dankzij digitaal werken, samen ruim drie keer de energie die nodig was om het netwerk van KPN te laten draaien. Met onze technologie en diensten verkennen we de mogelijkheden om andere bedrijven en branches te helpen om hun activiteiten te verduurzamen. Denk aan de landbouw, mobiliteit of zorg. Met onze digitale diensten willen we bijdragen aan minder uitstoot en een betere leefomgeving.”

De telecomsector staat bekend als één van de grootste verbruikers van energie. KPN claimt er echter jaar op jaar in te slagen om het netwerk van Nederland verder te verduurzamen. In tien jaar tijd nam het energieverbruik van KPN met 37 procent af, terwijl over dezelfde periode de hoeveelheid dataverkeer met bijna het 21-voudige toenam.

Terug naar nieuws overzicht