Redactie - 13 augustus 2021

Vaarwel lock-in - hallo abonnementen

Vaarwel lock-in - hallo abonnementen image

We zijn eindelijk op het punt beland dat men vendor lock-ins is gaan zien als het kwaad dat het ook is. In het afgelopen jaar hebben organisaties vanuit de hele wereld te maken gehad met de directe en plotselinge noodzaak om hun IT-systemen aan te passen als gevolg van van de pandemie. Mensen moesten vanuit huis werken, de cloud werd de nieuwe infrastructuur, en digital en compute from anywhere werd de nieuwe norm.

Maar wat hield hen tegen deze veranderingen daadwerkelijk door te voeren? Vendor en licentie lock-ins. CIO’s werden geconfronteerd met een groot financieel en flexibel dilemma, omdat lock-ins dicteerden dat workloads zouden blijven waar ze waren, zonder de flexibiliteit om deze te verplaatsen naar waar ze het beste pasten. Hetzelfde kan worden gezegd over legacy-applicaties, die op zichzelf enorme lock-ins zijn voor organisaties omdat zij de kern van het bedrijf vormen en sommige applicaties gewoonweg niet verplaatst kunnen worden.

Stel u nu eens voor dat u leidinggevende bent bij een bedrijf dat net voor de pandemie de keuze maakte om te investeren in een nieuwe infrastructuur die drie tot vijf jaar vooruit moest worden betaald. Het vooraf investeren van zoveel kapitaal voor zo’n lange tijd had het afgelopen jaar het verschil kunnen zijn tussen het hoofd boven water houden of ten onder gaan.

Vermijd de lock-in

Nu bedrijven gekatapulteerd zijn in deze nieuwe multicloud-wereld hebben zij een manier nodig om de lock-in te unlocken. Dit is waar een tooling- of beheercluster om de hoek komt kijken. Een tooling-laag die boven de cloud staat waarin is geïnvesteerd, maakt het voor IT mogelijk om workloads te verplaatsen naar waar zij nodig zijn en waar het zinvol is om te verblijven. Dit zal natuurlijk niet alle aspecten van een lock-in teniet doen, maar het zal een deel ervan helpen verlichten.

Deze oplossing is vooral effectief voor de multicloud-omgevingen waar we onszelf nu in bevinden. Het is niet alleen een hybride cloud, het is een netwerk van clouds waar workloads nu gesegmenteerd worden over verschillende cloud-providers.

Vaarwel vijfjarig model

Lock-ins maken het niet alleen onmogelijk om workloads te verplaatsen, ook het feit dat het bedrijf vastzit aan een vijfjarig model of een overeenkomst is nadelig. De wereld is veranderd, de pandemie heeft deze verandering doen versnellen en IT moét zich aanpassen. Het hele idee om vast te zitten aan een vijfjarig contract wanneer dingen morgen kunnen veranderen, moet stoppen. Dit moet worden vervangen door de flexibiliteit van consumptiegebaseerde modellen zoals de cloud.

Wij hebben klanten die het de afgelopen tijd extra moeilijk hebben gehad, omdat zij vast zaten aan een bepaald platform. Hierdoor hadden zij geen ruimte om zich financieel te bewegen. Het platform voldeed echter niet meer aan de behoeften omdat het business-model was veranderd. Helaas zitten ze er nog drie jaar aan vast omdat zij het zich niet kunnen veroorloven om zichzelf uit te kopen.

Het is tijd dat CIO’s en IT-beslissers eisen dat leveranciers eerlijker worden. Dit betekent dat leveranciers hun modellen moeten veranderen naar verbruiks- of abonnementsmodellen - ongeacht of het software, hardware of compute betreft.

De cloud wordt relevanter

Het is diezelfde lock-in die de cloud zo aantrekkelijk heeft gemaakt en deels te verwijten valt dat de kosten voor de transitie naar de cloud hoog uitvallen. De realiteit is echter dat bedrijven met de cloud snel kunnen opschalen en ondanks dat het verplaatsen van workloads in sommige gevallen nog steeds lastig is: het is wel mogelijk. Workloads worden hier niet gegijzeld door de cloud-provider.

De reden dat lock-ins bestaan, is dat leveranciers aandringen op verlenging. Ja, Nutanix is ook een vendor, en verlengingen zijn ook voor ons essentieel. Het is echter onze taak om ervoor te zorgen dat de technologieën die we leveren zo cruciaal zijn voor uw bedrijf dat u de service wilt verlengen of blijven gebruiken, ongeacht of het een eenjarig contract of maandelijks abonnementsmodel is. Wanneer we deze verschuiving als branche maken, zorgen we ervoor dat de klant weer het middelpunt wordt en omarmen we een mentaliteit die wordt gekenmerkt door voortdurende innovatie - omdat we onze klanten nodig hebben om de meeste waarde uit ons systeem te halen - zonder te hoeven veranderen.

U hoeft geen geld uit te geven

Voor klanten die last hebben van lock-ins is het goed om bewust te zijn dat er ook een technologisch en commercieel aspect is in deze discussie. U kunt technologie kopen voor vijf jaar omdat u het geld moet uitgeven, of u kunt IT-investeringen zien als iets dat fluïde en flexibel is. Het is vele malen eenvoudiger om de CFO te vertellen dat er iets veranderd moet worden als er een abonnementsgebaseerd of eenjarig contract is, dan proberen te smeken om kleingeld als men vastzit aan een tweejarig contract of commerciële overeenkomst die niet meer past bij de technologie-behoefte.

De verplaatsing zal in twee delen plaatsvinden. Als leveranciers moeten we weten dat wat we verkopen van waarde is voor de klant. Als klant moet u de verschuiving in uw balans maken om de waarde van een abonnementsmodel beter te begrijpen. Als er jaarlijks meer geld te besteden is aan wat er op dat moment nodig is, is het niet meer nodig om twee, drie, vier of vijf jaar vooruit te denken. Als iemand ons in januari 2020 had verteld hoe onze wereld eruit zou zien in oktober 2020, dan hadden we die persoon voor gek verklaard. Maar hier zijn we. Dus stel u voor wat de mogelijkheden zijn wanneer er ruimte is voor jaarlijkse investeringen, in plaats van dat de organisatie vastzit aan een routekaart die men drie jaar geleden heeft opgesteld.

Door: Sunil Dutt, Director Channel, OEM & Alliances North Eastern Europe & Russia (CIS) bij Nutanix

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!