Witold Kepinski - 16 augustus 2021

Gartner belicht toppers in Multiexperience Development Platforms

Gartner belicht toppers in Multiexperience Development Platforms image

Mendix, onderdeel van Siemens en speler in low-code applicatieontwikkeling, is door onderzoeksbureau Gartner gepositioneerd als leider in het 2021 Magic Quadrant for Multiexperience Development Platforms (MXDP). Mendix staat het meest rechts op de horizontale as voor ‘volledigheid en visie’ en het hoogst op de verticale as ‘vermogen om uit te voeren’. Andere leiders zijn Salesforce, OutSystems en SAP.

Challenger is Appian. Visionaries zijn GeneXus, HCL Software, ServiceNow en Builder.ai. Niche spelers zijn Pega, XOne, Neutrinos en Neptune Software.

De groeiende behoefte aan ‘Multiexperience Solutions’

Het nieuwe rapport van Gartner stelt dat: “Multi-experience ontwikkelplatforms software engineers een productieve manier bieden om rijke, onderling verbonden gebruikerservaringen te creëren voor web-, mobiele, conversatie-, digital twin-, IoT- en AR-toepassingen.” Goed doordachte strategieën op het gebied van multi-experience zijn cruciaal voor grote organisaties die digitaal willen transformeren en willen zorgen voor optimale betrokkenheid bij klanten en werknemers op de apparaten naar keuze.

Gartner kwantificeert de marktbehoefte en de groeiende vraag naar multi-experience ontwikkelplatforms en stelt dat: “Tegen 2025 zal 90 procent van de organisaties een combinatie van web-, native en hybride mobiele architecturen gebruiken in plaats van een one-size-fits-all-benadering,” terwijl ook wordt voorspeld dat “in 2024 een op de drie enterprise-organisaties een MXDP zal gebruiken om de snelheid van gezamenlijk optrekkende IT- en business-teams te versnellen om zo succesvolle digitale producten te leveren.”

Ontwikkelingsstrategieën met zowel multi-experience als low-code versnellen de digitale transformatie door een oplossing te bieden voor het huidige tekort aan softwareontwikkelaars. Multi-experience and low-code stellen organisaties in staat om sneller aan de vraag naar nieuwe digitale oplossingen, die door de pandemie verder is toegenomen, te voldoen. Denk hierbij aan het ondersteunen van werknemers in hybride werkomgevingen en het in contact komen met klanten die via verschillende digitale touchpoints willen communiceren. Organisaties kiezen voor het aanbieden van uitgebreide oplossingen op een kwaliteitsniveau dat consumenten gewend zijn en verbinden zo werknemers, klanten, leveranciers en partners met elkaar.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!