ACM trekt nummers in van bepaalde corona doorschakeldiensten

18-08-2021 | door: Redactie

ACM trekt nummers in van bepaalde corona doorschakeldiensten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de nummers 0906-2121212 en 0906-0400388 ingetrokken. Het nummer 0906-2121212 werd door Caramello Online Services BV (Caramello) gebruikt voor een doorschakeldienst die bellers o.a. doorverbond naar het gratis nummer van de GGD om een afspraak te maken voor een coronatest.

De kosten bedroegen 90 cent per minuut en tikten door nadat de beller werd doorverbonden met de GGD. Eerder blokkeerde de ACM het nummer al, mede naar aanleiding van een signaal van het consumentenprogramma Radar, een brief van GGD GHOR Nederland en consumentenklachten. Ook de betaling gerelateerd aan het nummer is toen opgeschort, zodat de inkomsten niet werden uitbetaald aan de nummergebruiker.

Nadat de ACM het nummer had geblokkeerd, bleek vervolgens dat Zoekopnummer.nl BV (Zoekopnummer) op de website waarop de doorschakeldienst werd aangeboden het nummer had vervangen door 0906-0400388. De indruk werd gewekt dat bellers een afspraak konden maken voor een gratis sneltest. Dit was niet het geval. Het nummer schakelde door naar een commerciële testaanbieder, die de beller informatie gaf over sneltesten en de beller doorverwees naar zijn website waar werkgevers zich kunnen aanmelden om gratis sneltesten voor hun werknemers aan te vragen. Ook in dit geval bedroegen de kosten 90 cent per minuut en tikten deze door nadat de beller werd doorverbonden. De ACM heeft ook dit nummer laten blokkeren en de betaling opgeschort die gerelateerd is aan het nummer.

Consumenten krijgen geld terug na bellen met Caramello en Zoekopnummer

Consumenten die in de periode 6 maart tot en met 6 april 2021 naar het nummer 0906-2121212 van Caramello hebben gebeld, krijgen hun telefoonkosten binnen twee maanden terug van hun telecomaanbieder. Hetzelfde geldt voor consumenten die in de periode 8 april tot en met 22 april 2021 naar het nummer 0906-0400388 van Zoekopnummer hebben gebeld. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen.

Hoewel de misleiding niet aan de telecombedrijven verwijtbaar is, bepaalt de wet dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument.

Terug naar nieuws overzicht