Marketing trends rond prioriteiten, uitdagingen en tactieken

20-08-2021 | door: Witold Kepinski

Marketing trends rond prioriteiten, uitdagingen en tactieken

Salesforce, speler in CRM, heeft de zevende editie van zijn State of Marketing-rapport gepubliceerd, gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder duizenden marketeers. Uit het rapport blijkt dat Nederlandse marketeers optimistisch zijn en blijven over de toekomst van hun organisaties, ondanks de ongekende veranderingen en uitdagingen in het afgelopen jaar. Ook laat het onderzoek zien dat marketeers in Nederland soortgelijke uitdagingen zien als internationale collega’s, zoals innovatie en het in contact komen met klanten in real-time.

Maar de prioriteiten van Nederlandse marketeers zijn wel iets anders. Zo geven ze hogere prioriteit aan het verbeteren van het gebruik van marketingtools en technologieën, het verhogen van budgetten en het vinden van een balans tussen personalisering en de mate waarin de klant daar comfortabel mee is.

71% van de Nederlandse marketeers verwacht dat de omzet van hun organisatie de volgende 12 tot 18 maanden zal stijgen. 82% van de respondenten zegt dat hun werk vandaag een grotere meerwaarde biedt dan een jaar geleden. Maar er zijn ook uitdagingen: bijna 4 op de 5 Nederlandse marketeers (79%) is het erover eens dat het moeilijker is om aan de verwachtingen van de klant te voldoen dan een jaar geleden. 90% van de Nederlandse marketeers zegt dat de pandemie hun digitale engagement-strategie heeft veranderd en 92% paste een verandering in de marketingmix toe.

"In het afgelopen anderhalf jaar hebben marketeers in Nederland met razendsnelle veranderingen in klantgedrag te maken gehad. Normaal gesproken vindt zo’n mate van verandering plaats over een periode van meerdere jaren. De consument heeft nu meer dan ooit een digital first-mindset en verwacht een persoonlijke, real-time dienstverlening. Om aan al die verwachtingen te voldoen, zijn digitale tools, focus op data en nieuwe vormen van digitaal samenwerken razendsnel onmisbaar geworden nu het market-from-anywhere tijdperk is aangebroken", zegt Nick Botter, Chief Innovation Officer Noord-Europa bij Salesforce

De trends die in het State of Marketing-rapport aan het licht komen, zijn gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 8.200 marketingspecialisten in 37 landen, verspreid over zes continenten, waaronder 168 respondenten uit Nederland. Dit zijn de overige belangrijkste Nederlandse bevindingen van het onderzoek:

  • Klanten gaan digitaal, marketing schakelt bij. Marketeers versnellen hun digitale transformatie. Video (97%), digitale advertenties (95%) en emailmarketing (92%) zijn de marketingkanalen die in Nederland tijdens de pandemie het meest worden gebruikt. Ook wereldwijd is video het belangrijkste kanaal, waarbij marketeers vooral enthousiast zijn over YouTube, Tiktok en Twitch om klanten thuis te kunnen bereiken. Daarnaast spelen wereldwijd sociale media en digitale advertenties een belangrijke rol in de mix. Marketeers omarmen tevens kunstmatige intelligentie. Ze experimenteren meer en meer met personalisering, verschillende use cases en next-best-action strategieën over kanalen heen.   
  • Samenwerking leidt tot een ‘Market-from-anywhere’-tijdperk. Werknemers zijn voor het werk niet langer gebonden aan kantoren. Hierdoor herzien ze hoe ze met klanten en elkaar in contact komen en blijven. 77% van de Nederlandse marketingorganisaties voerden een nieuw beleid omtrent werken op afstand in (versus 82% wereldwijd). Marketeers in Nederland vinden het ten opzichte van voor de pandemie moeilijker om samen te werken (76%) dan marketeers wereldwijd (69%).
  • Marketing spel je als D-A-T-A. Marketeers gebruiken veel verschillende databronnen om individuele klanten te bereiken. Het beheer van data wordt echter steeds complexer naarmate het aantal databronnen toeneemt. Nederlandse marketeers verwachten een toename van 28% in het aantal databronnen dat ze gebruiken. Zo gebruiken ze in 2021 gemiddeld zeven databronnen, en naar verwachting in 2022 negen. Het onderzoek toont daarbij - mogelijk mede door restricties op cookies van derde - een stijgende populariteit van bronnen van klantgegevens, zoals bekende digitale identiteiten (bijvoorbeeld e-mailadressen en sociale ID's), gevolgd door transactiegegevens en opgegeven interesses en voorkeuren. 
  • Metrics en KPI's blijven evolueren. Naarmate marketing strategischer en waardevoller wordt voor de business in het algemeen, zijn marketeers opnieuw aan het evalueren wat ‘succes’ betekent. Zo heeft 60% van de marketing organisaties tijdens de pandemie hun metrics aangepast
Terug naar nieuws overzicht