Canalys: Vraag naar pc's opnieuw gegroeid

Canalys: Vraag naar pc's opnieuw gegroeid

25-08-2021 | door: Wouter Hoeffnagel

Canalys: Vraag naar pc's opnieuw gegroeid

15 miljoen pc's inclusief desktops, notebooks en werkstations zijn in het tweede kwartaal van 2021 verscheept, een stijging van 3% op jaarbasis. De post-COVID-vraag in 2021 was stabiel dankzij de door lockdown afgedwongen veranderingen in levensstijl, die permanent worden.

Dit blijkt uit onderzoek van Canalys. Tekorten aan belangrijke componenten blijven een probleem, waardoor de bestellingen en groei van leveranciers worden beperkt. Lenovo leidt de markt, verscheepte 4,1 miljoen eenheden en heeft 27% marktaandeel in handen. HP werd tweede en leverde 3,7 miljoen eenheden, goed voor een marktaandeel van 24%. Dell, Acer en Apple vervolledigden de top vijf met een marktaandeel van respectievelijk 14%, 10% en 9%.

West-Europa

Na vier opeenvolgende kwartalen van flinke groei, noteerde West-Europa in het tweede kwartaal van 2021 een bescheidener jaarlijkse groei van 3%. Canalys noemt de beperktere groei nog steeds 'erg indrukwekkend'. Trang Pham, onderzoeksanalist bij Canalys, zei: "De vraag is nog steeds sterk. West-Europa heeft zich ontwikkeld tot een post-COVID ‘nieuwe normaal’ en een snel digitaliserende wereld, blijkt uit de sterke zendingscijfers. Als de leveringsproblemen waren opgelost, hadden we een nog hogere groei in de pc-markt kunnen zien.”

Wereldwijde marktleider Lenovo bezegelt zijn leiderschap in West-Europa bezegeld door drie kwartalen op rij aan de top te blijven. “In een tijd van grote vraag en een tekort aan aanbod, kunnen leveranciers marktaandeel veiligstellen door bestellingen sneller uit te voeren. Lenovo's wereldwijde leidende marktpositie gaf het meer onderhandelingsmacht met leveranciers, waardoor het bestellingen sneller kon uitvoeren dan zijn concurrenten, vooral in West-Europa. De vorige leider HP was daarentegen niet in staat om het vereiste evenwicht tussen de VS en Europa te behouden, waardoor de leverancier zijn toppositie in West-Europa verloor.”

Tablets

Tabletverzendingen in West-Europa groeiden met 18%, met 7,9 miljoen verzonden eenheden. "Tablets zijn niet langer alleen apparaten voor entertainment, maar zijn naar voren gekomen als goedkopere alternatieven voor pc's voor werken en leren op afstand, en zijn vooral populair onder studenten met basisbehoeften", zegt Pham. De tabletmarkt wordt in West-Europa al lange tijd gedomineerd door Apple, dat in het tweede kwartaal van 2021 met 73% groeide. Apple's nieuwste release van de M1-aangedreven iPad Pro is goed ontvangen in West-Europa. Lenovo heeft een tweede positie in handen en zag het aantal verscheepte units met 87% groeien. Lenovo speelde snel in op de vraag naar tablets en leverde een breed assortiment, inclusief goedkopere modellen. Het bedrijf vult hiermee het gat op dat Apple achterlaat met zijn duurdere iPads. De andere leveranciers in de top vijf – Samsung, Huawei en Amazon – hadden allen te maken met teruglopende leveringen.

Na uitgebreide uitrol van vaccins hebben West-Europese landen de COVID-beperkingen grotendeels opgeheven, waardoor de weg is vrijgemaakt voor hervatting van zakelijke, onderwijs- en sociale activiteiten. Canalys heeft eerder geconstateerd dat het tweede kwartaal in de West-Europese pc-markt doorgaans zwakker is, en Q2 2021 was daarop geen uitzondering. “Veel werknemers zijn nu gevraagd om terug te keren naar kantoor, studenten volgen sinds begin maart lessen en sociale bijeenkomsten zijn weer populair. Al met al ziet het economisch herstel er in West-Europa veelbelovend uit. De vraag naar pc-producten groeit nog steeds, maar het is onwaarschijnlijk dat deze opnieuw omhoogschiet zonder een andere katalysator die zo sterk is als de digitale versnelling van de pandemie van 2020”, zegt Canalys Research Manager Ben Stanton.

canalys-pc-west-europa-08-2021.gif

Terug naar nieuws overzicht
Hardware