Internationaal onderzoek belicht Blockchain in het HBO en WO

Dr. Jan Veuger, lector Blockchain Saxion University

01-09-2021 | door: Redactie

Internationaal onderzoek belicht Blockchain in het HBO en WO

De publicatie 'Internationaal onderzoek Blockchain in het HBO en WO: Op Blockchain gebaseerde organisatie van onderwijs een alternatief voor de sector' is gepubliceerd. Dit meldt mede-onderzoeker Dr. Jan Veuger, lector Blockchain bij de Saxion University.

Veuger: "De nadruk van dit internationale onderzoek ligt op regelgevings- en beleidskwesties en op Blockchain-onderwijs en bedrijfsactiviteiten. Deze vergelijkende studie van Blockchain in het hoger onderwijs maakt gebruik van de bevindingen van het verslag van het EU Blockchain Observatory Forum en voegt meer specifieke en gedetailleerde informatie over Blockchain in het hoger onderwijs in de vijf deelnemende landen: Estland, Duitsland, Griekenland, Nederland en Spanje. We onderscheiden twee vormen van implementatie van Blockchain in het hoger onderwijs: 1. als een inhoudelijk onderwerp in het onderwijs waarover studenten kennis en ervaring als onderdeel van een curriculum, 2. als hulpmiddel en enabler van innovatieve onderwijs systemen."

Bij een vergelijking van de nationale scores bevestigt Estland (1) zijn reputatie als technologieland, gevolgd door (2) Nederland, (3) Duitsland, (4) Spanje en (5) Griekenland waarbij de impact van Saxion met het lectoraat Blockchain op de beoordeling van significante invloed is.

Onder de voorbeelden van best practices van universiteiten met een hoge mate van integratie van Blockchain-kennis in onderwijs en onderzoek, vallen de volgende overeenkomsten op: (1) autonomie verleend door innovatiehubs, (2) combinaties van onderwijs, onderzoek, incubatie en kennisoverdracht, (3) interdisciplinariteit is de sleutel tot een diepgaand begrip van Blockchain, (4) constructivistische benadering van leren met sterke focus op projecten en (5) verandering van gecentraliseerd naar gedecentraliseerd hoger onderwijs. (p.66, onderzoek).

Tot slot, om af te sluiten met Blockchain als instrument en enabler van innovatie in onderwijssystemen, rijst de vraag of universiteiten als centrale aanbieders van onderwijs überhaupt nog nodig zijn, of dat een op Blockchain gebaseerde gedecentraliseerde organisatie van onderwijs niet een alternatief zou kunnen vormen in deze sector.

Lenz, R., C. Barkel, J. Veuger, M. Kloga, J. Llorente (2021), Blockchain and European Higher Education Systems. A snapshot on the diffusion process of Blockchain Innovation into European Academia. Comparative study of Blockchain in Higher Education Systems of Estonia, Germany, Greece, the Netherlands, and Spain. University of Applied Sciences Bielefeld Germany, Saxion University of Applied Sciences The Netherlands, National Technical University of Athens Greece, Tallinn University of Technology Estonia and Centro del Marmol Piedra y Materiales Spain. ReserachGate.

(PDF) Blockchain and European Higher Education Systems A snapshot on the diffusion process of Blockchain In- novation into European Academia Comparative study of Blockchain in Higher Education Systems of Estonia, Germany, Greece, the Netherlands, and Spain BlockWaste project -March 2021 (researchgate.net)

Blockchain_and German Higher Education - V12 (3).pdf

Terug naar nieuws overzicht