Succesvolle organisaties werken samen met concurrenten

06-09-2021 | door: Redactie

Succesvolle organisaties werken samen met concurrenten

Tata Consultancy Services (TCS), speler op het gebied van IT-services, consultancy en bedrijfsoplossingen, publiceert haar internationale studie genaamd ‘Where, How and What Leaders Will Compete With in the New Decade: Findings from the TCS 2021 Global Leadership Study’. De studie is gebaseerd op een onderzoek waar ruim 1.200 CEO’s en senior executives aan deelnamen. De resultaten van het onderzoek leggen niet alleen de brede kloof bloot tussen de digitale strategieën van beter presterende bedrijven (de ‘leiders’) en die van de achterblijvers (de ‘volgers’), maar bieden ook onverwachte inzichten zoals: in tegenstelling tot de volgers (23%), is 80% van de ‘leiders’ bereid om samen te werken met concurrenten.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het TCS Thought Leadership Institute, een instituut dat onderzoek doet met als doel om organisties te helpen transformeren voor langdurige, duurzame groei. Het Tought Leadership Institute onderzocht middels de studie hoe grote internationale bedrijven hun concurrentiestrategieën tot 2025 herzien na de pandemie. Het onderzoek richt zich in het bijzonder op hoe managementteams over de hele wereld een balans vinden tussen innovatie en optimalisatie binnen vier domeinen: digitale strategieën, digitale proposities, digitale manieren van zakendoen en leiderschapsbenaderingen.          

“Senior executives worden constant uitgedaagd om hun organisaties concurrerender te maken, de toenemende digitalisering versnelt dat proces alleen maar”, zegt  Krishnan Ramanujam, Business Group Head, Business & Technology Services, TCS. “Dit onderzoek geeft een beeld van de wereldwijde management top en hun bijna alomtegenwoordige overtuiging dat zich de komende 5 jaar enorme digitale kansen zullen voordoen – én dat hun bedrijfscultuur innovatiever moet worden. Bij TCS gebruiken we ons 3-Horizon Purpose Led Transformation framework om organisaties te helpen innovatie te omarmen op een manier die hen helpt beter te concurreren.”

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:

Innovatie werd gerangschikt als belangrijkste onderdeel van organisatiecultuur, gevolgd door diversiteit, inclusie en gelijke kansen (2), kwaliteitsoriëntatie (3) en klantgerichtheid (4).De respondenten verwachten dat tegen 2025 zo’n 41% van hun omzet uit nieuwe proposities zal komen. De leiders verwachten dat dit een omzet van 44% zal zijn en de volgers een omzet van 40%.

De leiders rangschikten klantgerichtheid als hoogste culturele prioriteit, boven aandeelhouderswaarde, terwijl de volgers klantgerichtheid op de zesde plek zetten. Dit laat zien dat beter presterende bedrijven een ‘klant-is-koning’-mentaliteit inbouwen in de gehele organisatie.

De respondenten voorspellen dat tegen 2025 ruim 46% van hun inkomsten uit puur digitale producten of diensten zal komen. De leiders verwachten dat dit zelfs nog hoger zal zijn: 56%.

Op de vraag in welk domein ze effectiever om kunnen gaan met data, rangschikten de respondenten digitale marketingcampagnes op de eerste plek, gevolgd door verkoopinitiatieven en klantenservice. Dit suggereert dat deze bedrijven klantdata moeten verbeteren om meer vraag te creëren en de klantervaring te optimaliseren.

Aanbevelingen

Het rapport biedt ook op data gebaseerde aanbevelingen die vooruitstrevende leindiggevenden helpt hun strategie vorm te geven en zo hun organisaties naar een hoger niveau te tillen en beter te presteren.

Specifiek voor Nederlandse organisaties bracht de studie het volgende aan het licht:

Gemiddeld gezien zijn Nederlandse bedrijven (60%) bij het evalueren van nieuwe kansen eerder geneigd om sectoroverschrijdende digitale ecosystemen in overweging te nemen bij het evalueren van nieuwe kansen in tegenstelling tot bedrijven in andere regio’s.42% van de omzet van de Nederlandse respondenten komt uit puur digitale producten en diensten, oplopend tot 52% in 2025. Dit snelle ontwikkelingstempo zorgt ervoor dat Nederlandse organisaties voor zullen blijven lopen op bedrijven in andere regio’s.

Ecosystemen zijn ontzettend belangrijk voor Nederlandse bedrijven aangezien tweederde van hun sterkste concurrentie tegen 2025 van buiten de traditionele grenzen komt.

De inkomsten uit abonnementen van Nederlandse bedrijven (34%), zoals SaaS en PaaS, zullen naar verwachting tegen 2025 achterblijven bij het gemiddelde van bedrijven in andere regio’s (42%) door het relatief traag toepassen van deze strategie.

Nederlandse bedrijven zijn eerder geneigd om klantgerichtheid centraal te stellen als het gaat om de belangrijkste culturele prioriteit dan bedrijven uit andere regio’s. Kwaliteit en innovatie worden hierin ook als erg belangrijk gezien

Shareholder value, risicotolerantie en werknemerservaring werden door Nederlandse bedrijven het laagst gerangschikt.

Bekijk hier het volledige rapport met de belangrijkste bevindingen voor de Nederlandse markt.

Aan de TCS 2021 Global Leadership Study namen ruim 1200 CEO’s en senior executives uit verschillende sectoren deel, waaronder (maar niet beperkt tot) detailhandel, productie, verzekeringen, bankwezen, finance, en de gezondheidszorg uit vier verschillende regio’s over de hele wereld: Noord-Amerika (VS, Canada), VK, Europa (Duitsland, Nederland, Frankrijk); APAC (India, Singapore, China, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan) en Latijns-Amerika (Colombia, Brazilië, Mexico). De bedrijven waar de respondenten werkzaam voor zijn, hadden een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar met een gemiddelde omzet van 14 miljard dollar.

Voor inzage van het volledige rapport en het ontvangen van meer informatie, bezoek je www.tcs.com/perspectives/ceo

Terug naar nieuws overzicht