Redactie - 08 september 2021

Strip om bewustwording ransomware te vergroten

Strip om bewustwording ransomware te vergroten image

Barracuda Networks en Lemontree • masters in ICT hebben een stripverhaal gemaakt, waarin laagdrempelig wordt uitgelegd wat ransomware is. Zo willen zij aan een breed publiek laten zien hoe groot het probleem is geworden. De twee bedrijven hebben het idee dat het bij veel bedrijven toch nog steeds schort aan het nodige bewustzijn hierover, mogelijk omdat ransomware als ingewikkeld wordt gezien, alleen iets voor de it-afdeling.

In de strip ‘Sirus en het zwangere juwelierskoppel – Naar analogie van digitale kwetsbaarheid’ draait het om het echtpaar Ronald en Jolanda, eigenaar van een juwelierszaak en in verwachting van een tweeling. Hun leven gaat op rolletjes, tot Sirus verschijnt. Hij breekt in – op dezelfde wijze als een hacker zou doen in een bedrijfsnetwerk – en verwoest alles wat Ronald en Jolanda hebben opgebouwd.

Sirus is een traditionele inbreker met de trekjes van een cybercrimineel. Zo maakt hij zichzelf niet meteen kenbaar en blijft hij lang hangen in de meterkast (symbool voor een digitaal netwerk). Door goed te kijken wat er in huis gebeurt, vergaart de boef belangrijke en gevoelige informatie. Bijvoorbeeld hoe hij toegang kan krijgen tot de kluis in de kelder (in vaktaal ‘lateral movement’). Zo weet hij veel waardevolle spullen  te stelen en informatie te verzamelen, waarmee hij schade kan aanrichten.

Na zijn succesvolle inbraak blijft hij in de strip in het huis stiekem rondhangen en komt op het idee om de pasgeboren tweeling te ontvoeren (metafoor naar ransomware). Maar Ronald en Jolanda krijgen hulp uit onverwachte hoek…

De strip legt dus een parallel tussen fysieke en digitale criminaliteit. En stelt de vraag: ‘Is jouw bedrijfsnetwerk beter beschermd tegen de daden van iemand als Sirus?’ Barracuda en Lemontree hopen met deze toegankelijke uitleg in stripvorm het bewustzijn over de gevaren van ransomware vergroten.

De strip bevat ook een aantal interessante feiten, zoals dat cybercriminelen gemiddeld negentig dagen in een netwerk actief zijn voordat losgeld wordt geëist en dat er vaak twee keer ‘ransom’ wordt gevraagd: een keer voor de ontsleuteling en een keer voor het niet lekken van data.

Ook start er elke 39 seconde een cyberaanval en begint 91 procent van de succesvolle ransomware aanvallen begint bij e-mail, waarbij medewerkers in een beveiligde omgeving de zwakste schakel zijn.

De strip is op te vragen als PDF en/of te bestellen als gedrukt exemplaar via https://lemontree.nl/strip.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!